Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Opinii |
|

Calm, BREXITUL nu mușcă!

Să nu intrăm în panică! Brexitul nu va afecta piața de publicitate și marketing din România. Este o piață prea mică, aflată la periferia Europei, pentru a suporta vreo turbulență.
Petre_Barbu.jpg

Ne-ar plăcea să fim și noi băgați în seamă și să privim alarmați către Brexit, care ar putea strica socotelile industriei noastre de comunicare. Pentru că așa ne-am obișnuit, să trăim din panică în panică, din amenințări în amenințări, cele mai multe dovedindu-se niște furtuni într-un pahar cu apă. Dar panicile ne dau senzația că suntem importanți, că suntem gata să reacționăm (puneți mâna pe lopeți!), că trăim.

BREXIT: Tabăra anti-UE a câştigat referendumul. Zece întrebări la care trebuie să știi răspunsul

Să fim calmi și să ne mai uităm încă o dată la locul pe care-l ocupăm pe harta de publicitate a Europei. Un loc foarte mic. Anul trecut, nivelul investițiilor publicitare în România (televiziune, print, internet, outdoor și radio) s-a ridicat la 332 milioane de euro, conform studiului Media Fact Book 2016 – Initiative România. Pentru acest an, același studiu estimează un buget total de 351 milioane de euro. Este un volum de mărimea celui din 2009, primul an al crizei, când piața s-a prăbușit de la 540 milioane de euro în 2008. În Ungaria, volumul total a fost de 533 milioane euro în 2015, în Cehia, de 1,52 miliarde euro, iar în Polonia, de 1,78 miliarde euro. Așadar, Cehia și Polonia „joacă” pe miliarde, noi continuăm să ne târâim sub jumătate de miliard. Piața noastră are de recuperat un decalaj consistent față de ea însăși.

Mișcări surprinzătoare pe piața de publicitate a televiziunilor de știri

Brexitul? Să ne scutească! Să ne vedem de-ale noastre, aici, în periferie. Să ne bucurăm, totuși, că unul de-al nostru, Felix Tătaru (fondatorul GMP), a ajuns să conducă, pentru un mandat de doi ani, cea mai importantă organizație de comunicare din lume: IAA Global. Este imposibil să estimăm ce va face Felix al nostru în fruntea acestei elite mondiale. Cu siguranță, are planuri la IAA Global, și-a dorit demult această funcție de președinte, nu va fi de capu’ lui, se va descurca, și nu va face România de rușine!

Brexitul nu este o amenințare pentru piața autohtonă de publicitate, oricâte scenarii sumbre ne-am forța să fabricăm. Istoria celor 25 de ani pe publicitate capitalistă din România a demonstrat că cele mai mari pericole au venit din interior, adică din țară. De exemplu, așa-numita „Ordonanță Voiculescu” din 2013, n-a fost creația vreunei forțe străine de neam, „imperialiste și colonialiste”, nu ne-a fost impusă de americani sau de ruși, ci a venit de la Guvernul Ponta, adică de la români de-ai noștri! Și cât rău a făcut această ordonanță pentru piață! Ce efort uriaș s-a făcut pentru a repara ce au stricat unii români care țineau să-și facă interesele de clan! (Nu mai intrăm în detalii). Alt exemplu, criza financiară din 2009, la fel, n-a fost adusă de străini, ci a reprezentat efectul asupra unei economii românești debile, bazată pe consum, care nu s-a dezvoltat pe producția autohtonă, pe eficiență și productivitate. În fapt, amenințările asupra industriei românești de comunicare n-au venit de-afară, ci dinăuntru, întotdeauna! La noi, la români, este defectul major, nu la Londra, nici la Bruxelles și nici la Moscova! Noi singuri ne facem viața grea și ne-o complicăm cu tot felul de interese mărunte și meschine.

Cum și-au împărțit grupurile de televiziune bugetele de publicitate pe primul semestru al anului 2016

În ciuda estimărilor optimiste privind dezghețarea bugetelor de comunicare în 2016, generate de cele două mari evenimente sportive, EURO 2016 din Franța și Jocurile Olimpice din Brazilia, să nu uităm că acest an este unul electoral. Ca de obicei, alegerile parlamentare vor îngheța o vreme mediul de business sub decizia deja cunoscută: „Să vedem după alegeri ce se întâmplă!” Pentru că la noi, business-ul privat este călărit de factorul politic. În aceste condiții, mai amenințătoare mi se par efectele alegerilor parlamentare din toamnă asupra pieței de publicitate decât ale unui Brexit foarte îndepărtat de periferia în care trăim.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii