Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Afaceri |
|

Calea digitalizării

Cum a trecut mediul de business de la lockdown la relaxare, de la restricții și carantină la telemuncă. Și, mai ales, ce rol va avea digitalizarea după ce pandemia se va fi terminat.  
038 MP Vodafone Mihnea Radulescu

Mihnea Rădulescu este unul dintre puținii lideri locali care au avut ocazia să vadă efectele pandemiei asupra întregului mediu de business. Fost consultant, actualul director al diviziei de business a Vodafone România coordonează relația operatorului telecom cu afaceri mici și mari deopotrivă. „Nu este o singură poveste care să descrie ultimul an, ci multe povești diferite. În primul rând, pentru că afacerile din domenii diferite au avut povești diferite în ultimul an. Să ne gândim, de exemplu, la domeniul HoReCa. Eu sunt acum la birou și vă spun că văd în Voluntari lacrimi în ochi la cei cu restaurante mici, care știu că angajații din această zonă nu prea mai vin la birouri”, spune Mihnea Rădulescu. El constată și evoluții diferite între companii din interiorul aceluiași domeniu. „Am văzut un impact complet diferit asupra unei companii digitalizate comparativ cu una care nu avea nimic pregătit în această direcție. Din păcate sunt foarte multe companii din România care nu sunt digitalizate deloc sau aproape deloc”, adaugă oficialul Vodafone, care afirmă că au fost companii care au avut un business mai mare ca înainte pentru că aveau deja un anumit nivel de business pe care îl făceau online, iar atunci când clienții au trecut online au putut să le ofere serviciile și în online. „Să ne gândim, de exemplu, cât timp au fost mall-urile și magazinele închise și cât de mult a fost influențat comportamentul consumatorului și ce performanțe au avut magazinele care au fost dezvoltate dinspre online spre offline sau cele care au pus online-ul în centrul activității lor.”

Cu toate acestea, în special în zona IMM-urilor, nivelul de digitalizare al companiilor românești este net inferior mediei europene. „Sunt studii care arată clar pierderile pe care companiile nedigitalizate le-au avut în această perioadă. Au pierdut clienți, au pierdut oportunități, au pierdut cash, iar pentru un IMM, care nu are accesul la finanțare al unei multinaționale, aceste pierderi aduc după sine o situație precară, mai ales în anumite domenii.”

Chiar și așa, experiența de consultant îl face pe Mihnea Rădulescu să vadă și latura pozitivă din orice criză. „Partea plină este că această pandemie ne-a trezit. Toate companiile pun un accent mult mai mare pe zona de digitalizare, de automatizare, pe zona care îi poate ține în viață și le poate da o șansă pe termen lung, pentru că e clar că lumea merge în acea direcție. Chiar și după ce se va termina pandemia, noi nu ne vom întoarce în același punct de dinainte, ci lumea se va fi schimbat din multe puncte de vedere”, previzionează oficialul Vodafone România. El oferă ca exemplu sistemul work-from-home, care după revenirea la birouri va fi cu mult peste nivelul pe care chiar și cei mai optimiști și l-ar fi imaginat înainte de pandemie.

„Sunt multe mutații care s-au petrecut și se petrec în societate și în economie și cred că este foarte important că acestea ne oferă posibilitatea de a arde niște etape în procesul de adăugare de valoare pentru companii și de reducere a unor decalaje față de alte țări.”

Astfel, dacă înainte de pandemie discuțiile pe care un operator telecom le avea cu cei mai mulți dintre clienți porneau de la zona de telecomunicații, în prezent telecomunicațiile au ajuns să fie incluse în categoria utilităților. „A devenit o necesitate primară, la fel ca energia electrică sau apa. De aceea, discuțiile cu clienții noștri s-au mutat de multe ori în zona de servicii cu valoare adăugată în business-urile lor, fie că vorbim de soluții de IoT (Internet of Things), de ICT (Information Communication Technology), companiile sunt tot mai deschise și mai doritoare să discute despre lucrurile acestea.” Numai că în cazul companiilor mai mici nu există un specialist sau o persoană care să se ocupe de acest domeniu și de aceea nu știu exact care sunt nevoile lor și în ce trebuie să investească, pentru că nu au un nivel de educație digitală prea ridicat. „De aceea, e important pentru noi să mergem către aceste companii și să le oferim soluții end-to-end (integrate – n. red.), adecvate nivelului lor actual de digitalizare. Pentru că pare că e relativ ușor să te digitalizezi, companie mică fiind. Poți cumpăra de la un retailer unul sau mai multe computere, de la altul niște echipamente sau servere, dar în cele din urmă e complicat să le pui împreună dacă nu ai un om dedicat și de multe ori descoperi că ai alte nevoi.”

Însă cea mai mare oportunitate pentru digitalizare o reprezintă, potrivit lui Mihnea Rădulescu, fondurile europene, în condițiile în care în următorii ani România va beneficia de 46,4 miliarde de euro prin bugetul multianual al Uniunii Europene, cărora li se vor adăuga 33,5 miliarde de euro din Planul de redresare, ajungând astfel la aproape 80 de miliarde de euro.

„Eu asemăn această oportunitate cu Planul Marshall de după Al Doilea Război Mondial. Să ai la dispoziție o astfel de sumă pentru infrastructură, pentru digitalizare și, până la urmă, pentru progresul societății nu e puțin lucru. Unul dintre sectoarele în care trebuie investit cu predilecție este sectorul IMM-urilor, coloana vertebrală a economiei, care susține în mare măsură Produsul Intern Brut și valoarea adăugată creată în economie, dar mai ales numărul de angajați.”

Cu unul dintre cele mai bune rapoarte între calitatea serviciilor telecom oferite și preț, România este în ultima perioadă o prezență obișnuită în topurile care vizează cele mai bune zone pentru work-from-home. Există însă nuanțe importante, consideră Mihnea Rădulescu.

„Nu este întâmplătoare această situație. Zona urbană și suburbană premium este acoperită foarte bine din punct de vedere al infrastructurii de telecomunicații, în urma unor investiții consistente ale operatorilor – numai UPC, înainte de a fi achiziționat de către Vodafone, a conectat, de exemplu, un milion de case cu rețea de ultimă generație. Am văzut că în pandemie rețelele au rezistat foarte bine, chiar și în condițiile unor creșteri cu 40%, 50% sau chiar 60%.” La polul celălalt, zona rurală consemnează în continuare o penetrare mult mai redusă, fiind nevoie de alocarea unor fonduri pentru dezvoltare socială. „Sunt sate întregi depopulate, sunt sate întregi care sunt după acele sate depopulate și e complicat din punct de vedere economic să faci rețele până în acele locuri îndepărtate fără să ai niciun client pe parcurs. E dificil, astfel, de recuperat decalajul dintre rural și urban dacă nu există o susținere din partea autorităților”, completează Mihnea Rădulescu, care adaugă pe lista problemelor aflate în calea dezvoltării mai rapide și legea telecomunicațiilor și a infrastructurii de telecomunicații, aflată în Parlament de mai bine de zece ani. „Stă acolo de atâta vreme și vă spun sincer că e complicat să fii asimilat ca dezvoltator de rețele cu orice fel de construcții din România. Trebuie să avem un cadru definitoriu al infrastructurii, așa cum se întâmplă în alte state europene, iar aceasta ar ajuta foarte mult la expansiune.”

În aceste condiții, susține oficialul Vodafone România, este păcat ca unul dintre puținele avantaje competitive ale României, calitatea infrastructurii de telecomunicații, riscă să se piardă în condițiile în care, de exemplu, nu avem încă o licitație pentru serviciile 5G, o tehnologie care poate ajuta enorm dezvoltarea socială și economică. „Sau măcar să avem o asimilare a infrastructurii de telecomunicații cu infrastructura feroviară și rutieră care sperăm (zâmbește!) că se vor construi din fondurile europene”. Mai exact, întreaga autostradă ar putea fi acoperită de infrastructură de rețea de telecomunicații, care va merge de-a lungul autostrăzii și care va permite și adăugarea unor soluții smart (de iluminare, de gestiune a traficului, etc.). „În Germania s-au apucat acum să digitalizeze autostrăzile pe care le au de zeci de ani. Dacă noi tot facem acum autostrăzi, hai să le facem de la început moderne și digitalizate!”

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii