Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Lideri |
|

Forbes Heroes: Bucuria muzicii

Mihai Constantinescu construiește de 20 de ani cel mai bun produs cultural al României la export: Festivalul Internaţional „George Enescu“. Este un manager care a pariat pe viitor.
mihai_constantinescu_IMG_4668

Istoria postdecembristă a festivalului „George Enescu” este strâns legată de numele lui Mihai Constantinescu, directorul general al societății de impresariat artistic Artexim, organizatorul evenimentului românesc cu cea mai mare notorietate în lumea muzicală internațională. Când a acceptat să conducă Artexim (cu mai bine de două decenii în urmă), Mihai Constantinescu nu ştia multe lucruri despre munca de impresariat. A făcut, însă, totul ca la carte, pas cu pas, cu răbdare și tenacitate. Mai mult, a reușit să așeze Artexim pe harta mondială a instituţiilor de impresariat cu credibilitate. El spune că, „fără falsă modestie”, Festivalul „George Enescu” l-a depăşit pe cel de la Salzburg (Austria), deşi acesta din urmă este organizat anual, ajungând să rivalizeze cu festivalurile de la Lucerna (Elveţia) și de la Proms (Marea Britanie). În 1998, Festivalul „George Enescu” a cunoscut prima sa mare deschidere către lume. Mihai Constantinescu n-a crezut niciodată că festivalul, „copilul său de suflet”, va atinge vreodată dimensiunile extraordinare de astăzi. Interpreți și orchestre de renume mondial își doresc să cânte la București.

13242229_1297358010293274_158881131_o32 de rețete pentru a deveni propriul erou

Festivalul „George Enescu” dezvăluie o altă faţă a României. O faţă normală şi zâmbitoare care, în 2013, spre exemplu, a fost cunoscută pe mapamond datorită parteneriatelor cu posturile de televiziune CNN, Euronews sau Mezzo. Dar la toate aceste câștiguri de notorietate și imagine pentru România se adaugă un lucru foarte important: latura educativă! Lumea află de muzica unui român: George Enescu. Pentru că fiecare ediție a festivalului, într-o bună și înțeleaptă tradiție, se deschide cu interpretarea unei lucrări de George Enescu. În 2011, după vizita a numai puțin de 92 de jurnalişti străini acreditaţi la Bucureşti, Constantinescu a strâns în două volume, de aproape 400 de pagini fiecare, cronicile acestora despre festival. Aproape toate însemnările ziarișitilor vorbeau despre România, despre Bucureşti şi despre românii de rând. Cele mai multe articole lăsau să se întrevadă printre rânduri surpriza acestora de a fi descoperit o altă faţă a unei ţări despre care auziseră exact pe dos atunci când se pregăteau să ne treacă pragul.

Evenimentul de la București este organizat o dată la doi ani și este gestionat de o echipă mică. Artexim are 9 angajaţi. Cu tot cu colaboratori, echipa festivalului nu depăşeşte 80 de persoane, şi asta doar pentru intervale limitate de timp ce coincid cu apropierea şi desfăşurarea festivalului. „Preferăm să cheltuim banii pentru artiştii invitaţi în dauna măririi echipei de organizare”, precizează Constantinescu. Şaptezeci dintre aceştia sunt studenţi de la Conservator, ASE, SNSPA și de la Universitate. Selecţia colaboratorilor este simplă: trebuie să cunoască limbi străine, să mai fi fost implicați în desfăşurarea unor manifestări de masă dar, mai ales, să nu se grăbească să întrebe cât vor câştiga pentru efortul lor.

Mihai Contantinescu este omul care a lucrat în compania celebrului Yehudi Menuhin, cu zeci de dirijori de renume, care a „dirijat” cu pricepere prezențele a sute de orchestre filarmonice fie la Sala Palatului, fie la Sala Mică, fie la Ateneu și care îl însoţeşte de mult timp pe Ioan Holender, președintele și directorul artistic al festivalului, în realizarea celor mai apreciate ediții din întreaga istorie a acestui eveniment.

Pentru ediţia din 2015 sunt perfectate deja prezențe în premieră absolută la festival: Filarmonica din Berlin, Scala di Milano, Filarmonica din Viena şi London Simphony.

Mihai Constantinescu refuză orice onoruri. „Nu sunt «Stăpânul inelelor». Dacă aş pleca mâine, sunt sigur că cineva va fi în stare să ducă mai departe munca mea!”.

Citiți lecțiile celor 19 eroi

 Citiți textele integrale în ediția tipărită a revistei, dar și în variantă digitală a revistei din webviewer sau în aplicația de iPad a Forbes România

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii