
Forbes: România este de 10 ani în Uniunea Europeană. Dar piața editorială din România este integrată sau măcar conectată, din perspectiva valorilor și a businessului, la piețele europene?
Bogdan Baciu: Din punctul de vedere al librăriilor, efectele sunt prea mici ca să fie menționate. Sigur că editurile au un acces mai bun la târgurile internaționale, se traduc mai aproape de data publicării în limba lor volumele de literatură străină, iar invers, autorii români au început și ei să fie traduși în alte piețe editoriale europene.
Din punctul de vedere al rețelelor de distribuție, a apărut diversificarea spațiilor, librăriile având acum terase, cafenele și zone cu produse non-carte, asemenea librăriilor din țările occidentale.
Conectarea la nivelul valorilor există, marile lanțuri de librării din România având standarde ridicate în ceea ce privește calitatea produselor de la raft, modalitățile de aranjare, selecția personalului și amenajarea spațiilor de vânzare.
Librăriile devin astfel adevărate muzee, ce încep să apară pe hărțile turistice ale Bucureștiului și nu numai. Exemplul Sibiu sau Brașov, în cazul Librăriilor Humanitas, este grăitor, fiind librării vizitate de mii de turiști anual.
Același lucru se întâmplă și cu librăriile noastre de pe Calea Victoriei, Bulevardul Regina Elisabeta sau mai nou, de pe Bulevardul Magheru. Altfel spus, o librărie Humanitas nu mai e doar un loc în care se comercializează cărți, ci spații vii, în care au loc sute de evenimente culturale, prietenii se întâlnesc la o cafea și o lectură de weekend, iar turiștii români sau străini „vizitează” cât mai multe librării Humanitas în orașele prin care trec.
Mai mult, interacțiunea client-vânzător nu este una obișnuită, librarul devenind un personaj important în comunitatea cititorilor, recomandările lor fiind foarte apreciate de clienții noștri fideli.