Cautare




, Contributor

ForbesCars |
|

BMW M Performance, părţile nevăzute ale unui automobil

Un plus de siguranță și performanță, o infuzie de adrenalină sau amândouă în același timp? Aceasta-i întrebarea!
cars

În timp ce ascult explicațiile reprezentanților BMW despre ce înseamnă tuningul pentru producătorul auto german, îmi amintesc de un amic de-al meu implicat în cursele ilegale de mașini, pe care l-am cunoscut cu aproape un deceniu în urmă. Îmi spunea – mă aflam pe scaunul din dreapta al unui Audi S3, mai avea și un BMW M5, „pentru oraș” – că nu înțelege de ce pasionații de tuning care participau la curse preferă să cheltuie sume importante pentru aspectul exterior al mașinii și nu investesc, dacă tot vor să impresioneze pe șosea, în părțile nevăzute ale unui automobil, cu efecte directe asupra performanțelor sale. Și nu o spunea doar de dragul de a vorbi, exterioarele celor două mașini ale sale nu trădau în niciun fel furia de care erau capabile pe șosea, de care aveam să mă conving pe parcursul „turei”.

GALERIE FOTO: BMW M Performance

Amicul meu „racer”, cu care nu am mai ținut legătura, ar fi probabil un client consecvent al tuningului „oficial” oferit de BMW M Performance. „Prin accesoriile originale BMW M Performance, clienţii BMW au la dispoziţie o gamă deosebit de bogată de soluţii de personalizare şi tuning pentru o transformare sportivă a modelelor deţinute. Reţeaua de service-uri autorizate ale mărcii poate pune la dispoziţie întreaga gamă de accesorii şi asigură instalarea”, spun reprezentanții producătorului auto. Ne aflăm într-una dintre boxele circuitului Motor Park România, construit de multiplul campion de raliuri Titi Aur, în urma unei investiții de 12 milioane de euro, sumă provenită în proporție de 70% din fonduri europene. Este prima parte a BMW M Performance, un eveniment prin care jurnaliștii auto au ocazia să observe, în condiții de circuit, diferențele dintre echiparea standard și M Performance. De pildă, aflăm din prezentare, kitul de putere BMW M Performance oferă un plus de putere cuprins între 15 și 30 kW (20-40 CP) și 30-50 Nm, în funcție de motorizare. De exemplu, în cazul modelului BMW Seria 1  125i (pre-facelift), câștigul de putere este de 20 de cai-putere, iar timpul în care mașina ajunge de la 0 la 100 km/h scade cu 0,5 secunde față de varianta standard.

Tuningul M Performance vizează, de altfel, mai multe segmente ale automobilului, printre care cockpit-ul (interiorul poate fi personalizat cu elemente din carbon și alcantara, volanul este disponibil în două variante: cu sau fără display), șasiul și suspensiile (kit de suspensie ce include amortizoare și arcuri sau doar amortizoare;  reducere a gărzii la sol cu 10 centimetri față de modelul M Sport și 20 de centimetri față de varianta standard; kit de frâne cu etrieri noi, cu patru pistoane pentru față, în funcție de model discuri cu perforații și striații, discuri mai mari; diferențial autoblocant), jantele și roțile, elementele de design și aerodinamică (spoilere, dungi de accent, grille față, ornamente oglinzi, elemente din carbon – spre exemplu, eleronul modelului Seria 3, care cântărește doar 250 de grame), aplicație smartphone pentru telemetrie conectată la computerul mașinii.

CITEŞTE ŞI: Noua clasa E: Instinct versus inteligență

„Soluţia oferită de BMW se distinge prin combatiblitate perfectă şi instalare fără pierderea garanţiei automobilului. Toate produsele sunt testate extins de companie pentru a respecta toate normele de siguranţă ale automobilului. În plus, oferta de accesorii BMW M Performance oferă flexibilitate completă – clienţii pot opta pentru elemente individuale până la kit-uri complexe, aşa cum sunt cele de evacuare şi putere”, continuă explicațiile. Cu alte cuvinte, nu riști să montezi pe mașină echipamente de proveniență sau calitate îndoilenică și-ți poți personaliza automobilul în funcție de preferințe, toate acestea fără să pierzi garanția oferită de producător.

Gama de accesorii de tuning a fost lansată în 2008 sub numele BMW Performance. Aceasta acoperă modelele BMW Seria 1, BMW Seria 3, BMW X5 şi BMW X6, precum și generaţiile precedente. Posesorii acestor modele au în continuare la dispoziţie aceste accesorii. Oferta a fost extinsă treptat pentru aproape întreaga gamă de modele a mărcii sub noua denumire BMW M Performance. În prezent, accesoriile BMW M Performance pot echipa modele BMW, BMW M Performance (aşa cum este BMW X6 M50d sau BMW Seria 2 M235i) sau BMW M. Sigurele modele care nu pot dispun de o ofertă de accesorii BMW M Performance sunt BMW Seria 5 Gran Turismo, BMW Z4, BMW i3 şi BMW i8.

Piaţa din România primeşte cu interes tot mai mare soluţiile de accesorii BMW M Performance, potrivit reprezentanților companiei. Astfel, vânzările sunt „pe un trend crescător continuu, susţinut de o mai bună înţelegere a posibilităţilor de tuning, dar şi de o gamă tot mai largă de opţiuni”. Anul precedent s-a încheiat cu vânzări totale de 110.000 Euro, în creştere cu 25% faţă de 2014 (88.000 Euro). Primul trimestru al 2016 a însemnat o altă evoluţie pozitivă importantă, cu un plus de 76% faţă de acceaşi perioadă a anului trecut (T1 2015: 29.000 Euro).

VEZI ŞI: Volvo a adus două noi modele în România -S90 și V90

Cu aceste informații și cifre în minte, părăsim boxa și pătrundem pe circuit, unde suntem deja așteptați de Claudiu David, pilot profesionist de raliu și instructor în cadrul Driving Academy Maisach BMW. Urmează turele de circuit cu modele BMW standard și versiuni M Performance. Deși suntem nerăbdători, Claudiu ne prezintă poziția corectă la volan: piciorul drept trebuie să stea îndoit într-un unghi, al cărui vârf este reprezentat de genunchi (în caz că ținem piciorul întins, în eventualitatea unui accident toată forța impactului se va transmite în șold, dislocându-l; dacă există un unghi, atunci forța este „aruncată” lateral prin genunchi); distanța dintre creștet și plafon trebuie să fie de cinci degete, cea dintre piept și volan de 30-40 de centimetri (este distanța optimă în cazul în care se declanșează airbag-ul –  dacă e mai mică fața șoferului se va lovi de volan, dacă e mai mare de airbag-ul deja deschis), spătarul scaunului trebuie să fie drept, astfel încât coloana vertebrală să stea dreaptă.

În sfârșit, a venit momentul alegerii mașinilor, eu nimeresc într-un model 340i xDrive Sedan MSport, cu sistem de frânare M Sport, șasiu adaptiv M, 327 cai-putere. Preț cu TVA: 73.521 euro. Nu mai am timp să mă gândesc la actul pe care l-am semnat înainte de a intra pe circuit, conform căruia mă oblig să-mi asum orice daună cauzată din culpă proprie, pentru că pornim. Jaloanele de pe circuit ne arată trasa ideală și, după un tur de recunoaștere, caii-putere se dezlănțuie. „Intrați în curbă și, când atingeți apex-ul, începeți să accelerați constant, proporțional cu deschiderea volanului. Depinde doar de voi cât de repede mergem, ne vom adapta la viteza celui mai încet”, ne spune Claudiu prin intermediul stațiilor radio. Tururile se succed cu repeziciune unul după celălalt, în curbele strânse simți că mașina are tracțiune spate, însă toate sistemele funcționează, iar caracteristicile M își fac simițită prezența, stabilizând traiectoria. Simt că tot ceea ce trebuie să fac este să urmăresc trasa ideală, mi se pare că mașina face restul.

CITEŞTE ŞI: Mercedes- Benz are o nouă structură organizațională

Ne oprim pe linia boxelor pentru a schimba mașinile: același model, fără accesorizare M. Lucrurile se schimbă, cantitatea de adrenalină crește, automobilul este mai greu de strunit în curbele strânse, cauciucurile scârțâie, simt diferența dintre cele două modele în mușchii brațelor. „Andrei, apropie-te de noi mai mult, trebuie să fim la 10-12 metri unul de celălalt”, se aude vocea lui Claudiu în stație. Accelerez, mă apropii, mențin distanța constantă, viteza coloanei crește. Cei 1,2 kilometri ai circuitului de la Adâncata par insuficienți, linia de start-sosire se repetă prea des. Încă câteva tururi și experiența se termină. Intrăm pe linia boxelor și cobor din mașină ușor indecis. Care model mi-a plăcut mai mult? În mod clar, mașina echipată cu M Performance are performanțe superioare, atât din perspectiva puterii, cât și a maniabilității pe circuit. În același timp însă, în corp îmi circulă încă adrenalina generată de al doilea model testat. Mă decid că performanța și siguranța sunt mai importante decât adrenalina, ,mai ales că ea nu lipsește atunci când vine vorba despre BMW, astfel că părăsesc circuitul spunându-mi: M(ai) vreau!

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii