Cautare




, Staff

Editor-in-Chief Forbes România

Opinii |
|

Blestemul primului loc

Toată lumea cunoaște, de pe acum, ceea ce se prefigurează a fi scandalul de business al anului, supranumit Dieselgate. Volkswagen a montat pe mașinile sale diesel un software care păcălea testele legate de emisia de noxe.
Ionut Bonoiu

Fostul CEO, Martin Winterkorn, unul dintre cei mai apreciați manageri din lume, spune că nu știa de intervențiile făcute la mașini, dar opinia generală a fost că o astfel de decizie trebuia să fie validată de cineva cu autoritate relevantă în interiorul companiei.

Amploarea scandalului a dat naștere multor glume pe seama producătorului german care tocmai ajunsese la finalul anului trecut pe locul întâi în lume din punctul de vedere al producției, în urma unei strategii agresive de creștere a vânzărilor. Câteva mostre:

„NASA a anunțat că a găsit apă pe Marte. Ce bine! O nouă planetă pe care să o colonizăm, având în vedere că Volkswagen a distrus-o în secret pe a noastră”.

„CEO-ul Volkswagen și-a anunțat demisia, cu nesfârșite păreri de rău. De fapt îi părea rău în proporție de doar 10%, dar și-a aranjat gura în așa fel încât să amplifice artificial senzația că îi pare rău”.

Dincolo de glume, au apărut însă suficient de multe întrebări la care nu există un răspuns suficient de clar astfel încât să fie înlăturate scenariile conspirative.

A știut sau nu directorul executiv Martin Winterkorn de șmecheria prin care nemții de la Volkswagen păcăleau sistemele de testare a emisiilor? A fost lucrat Winterkorn de cel pe care tocmai îl învinsese în urmă cu câteva luni, fostul președinte, Ferdinand Piech?  A fost cineva din echipa lui Piech cel care a dat în vileag totul astfel încât să se răzbune pe Winterkorn chiar în momentul în care se discuta despre prelungirea mandatului său de CEO după ce dusese Volkswagen pe primul loc în lume?

Interesant este că problemele Volkswagen vin după ce cu vreo șase ani în urmă fostul ocupant al locului întâi în industria auto, Toyota, trecea printr-un scandal imens, care a început tot din Statele Unite.

Dacă în cazul Volkswagen e vorba, deocamdată, de 11 milioane de mașini care au fost echipate cu un soft care păcălea sistemele de testare, în cazul Toyota, fuseseră rechemate nu mai puțin de opt milioane de mașini, după ce fuseseră descoperite probleme care făceau ca pedala de accelerație să se blocheze. La momentul respectiv, și problemele Toyota, o marcă privită până atunci ca un model de seriozitate și considerată un standard în domeniul productivității și calității, deveniseră subiect de glumă. Câteva mostre:

„Sloganul Toyota este Moving Forward; nu se spune nimic despre cum să oprești”.

„În următoarele săptămâni, vom avea Jocurile Olimpice de Iarnă. Ediția de anul acesta va fi mult mai interesantă. S-au decis ca boburile să fie produse de Toyota”.

„Ca să se asigure că inima lui Bill Clinton nu se oprește (fostul președinte american fusese aproape de un infarct), doctorii i-au montat un pacemaker făcut de Toyota”.

Dincolo de orice, toate aceste probleme se traduc în pierderi importante.

Volkswagen afirmă că a pus deoparte aproximativ șapte miliarde de euro (deși există voci care estimează pierderile la valori de câteva ori mai mari), în timp ce pentru Toyota problemele de imagine s-au tradus în încetinirea ritmului de creștere a producției, vânzărilor și, implicit, a profitului. Adică tot bani.

De „blestemul numărului unu” nu au scăpat nici alte nume importante la anumite momente în timp, precum Nokia sau Kodak, ori, pe tărâmuri mioritice, Romtelecom.

Dar regula se aplică la fel de bine și la nivel antreprenorial; e de ajuns să urmărim ce s-a întâmplat în ultimii 20 de ani cu grupurile construite de cei care s-au luptat pentru titlul de cel mai bogat român. Au fost, pe rând, „liderii clasamentului” – Iosif Constantin Drăgan, Ion Țiriac, Dinu Patriciu și Ioan Niculae -, sau „aspiranți”, precum Dan Adamescu ori Frank Timiș. Pentru fanii teoriei conspirației, urmăriți cu atenție ceea ce s-a întâmplat cu afacerile lor după ce fiecare dintre ei a început să aibă probleme.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii