FacebookTwitterLinkedIn

Băcănia ROD este o bibliotecă urbană a produselor tradiţionale româneşti, inventată de Laura și Liviu Rogojan. Produsele lor sunt rezultatul unor vechi reţete româneşti, iar brandingul şi designul locaţiei sunt minimaliste, astfel încât produsele ies uşor în evidenţă. Designul Băcăniei şi brandingul produselor au avut impact, fiind de multe ori esențiale în relaţia cu clienţii. Cei care le-au trecut pragul, atraşi fiind de vizual, au revenit pentru calitatea produselor. „Validarea finală o face calitatea, nu ambalajul“, spune Laura.

Amplasarea în zona Piaţa Amzei, din centrul Capitalei, nu este întâmplătoare. „Pe de o parte, ne aflăm într-o zonă cu istorie a comerţului tradiţional. Pe de altă parte, ne-am dorit ca locaţia noastră să fie centrală, uşor accesibilă din orice parte a oraşului. Totuşi, deşi poziţionată central, ne aflăm la câţiva paşi de tumultul oraşului, într-o zonă liniştită, potrivită pentru a-ţi face cumpărăturile în tihnă“, povesteşte Laura Rogojan.

Reţetele băcăniei ROD sunt cele ale copilăriei familiei Rogojan. „Avem în gama noastră doar produse la baza cărora stau ingrediente locale, obţinute prin cultivare în grădi nile din mediul rural. Producem doar în sezonul fructelor şi legumelor proaspete, atunci când acestea au ajuns la maturitate. Acest aspect este foarte important pentru calitatea produsului. Doar în acest fel putem obţine savoarea de odinioară şi maximul de nutrienţi, specific produselor conservate“, explică Laura Rogojan.

De la idee la fapt, Laura şi Liviu au parcurs un an, timp în care au pus la punct structura businessului: alegerea furnizorilor, stabilirea lanţului de aprovizionare, a planului de producţie, identificarea şi amenajarea spaţiului. Întreaga investiţie s-a ridicat la 40.000 de euro. În primul an de funcţionare, cifra de afaceri s-a ridicat la 80.000 de euro, iar în anul următor, încasările au fost de 160.000 de euro.

Calitate şi pasiune

În anul anterior deschiderii băcăniei, cei doi au călătorit în ţară pentru a căuta furnizori locali tradiţionali. „Am ales să colaborăm doar cu furnizori care aderă la principii de calitate şi pasiune pentru tradiţia culinară. Produsele pe care le-am selectat sunt rezultatul unui proces de producţie neindustrializat, cu timp de preparare lent, uneori de până la câteva săptămâni. Materia primă, care stă la baza acestora, este atent aleasă, astfel încât gustul produselor să fie autentic“, spune Laura Rogojan.

Găsim aici cinci game de produse. O gamă largă de conserve produse de băcănie: dulceţuri, siropuri, miere, zacuşti, salate, sucuri de roşii, murături, uleiuri presate la rece. O altă gamă este cea a specialităţilor din carne tradiţionale (pastrame, muşchiuleţi, salamuri din carne de vânat, preparate din curcan, vită, mangaliţă etc). Nu lipsesc brânzeturile naturale din lapte de vacă şi de capră, brânzeturile maturate cu trufe, busuioc, chimen etc. şi nici produsele de panificaţie şi prăjiturile de casă. Vinurile premium româneşti însoţesc toate aceste bunătăţi. Recent, Laura şi Liviu au lansat şi magazinul online.

Atât românii din ţară, cât şi cei care locuiesc în străinătate şi se întorc în ţară, dar şi turiştii străini şi expaţii apreciază produsele tradiţionale. Dacă bucureştenii aleg produsele băcăniei pentru că sunt naturale, turiştii străini şi expaţii sunt atraşi de specificul românesc al produselor.

Pentru dezvoltarea afacerii, Laura şi Liviu pun accent pe creşterea gamei de produse, atât în ceea ce priveşte segmentul conservelor proprii, cât şi a celorlalte categorii de produse. Astfel vor ei să satisfacă, în proporţie mai mare, cerinţele clienţilor care preferă produsele naturale româneşti.