Dintr-unul dintre cele mai exclusiviste și mai atractive hub-uri de birouri, Băneasa, situată în nordul extrem al Bucureștiului, a devenit una dintre cele mai ocolite zone. Atât de către companii, cât și de către dezvoltatorii imobiliari.
În acest hub este concentrată o suprafață totală de birouri de 203.0000 de mp, cu o rată de neocupare de 12%, peste media din Capitală, relevă datele Knight Frank România (KFR). În plus, peste jumătate din birourile moderne de aici sunt certificate drept spații verzi. Acest aspect ar trebui să determine o scădere a costurilor de întreținere, un element care ar trebui să aducă un plus important pentru zonă. Doar că, în ritmul dinamic în care trăim, managerii de companii nu pot lua în calcul doar acest aspect, în condițiile în care o calitate la fel de bună o pot găsi și în alte zone. Iar alte zone, precum vedetele pieței birourilor – Calea Floreasca-Barbu Văcărescu, Dimitrie Pompeiu și Centru-Vest, sunt mai bine poziționate în ceea ce privește infrastructura de transport în comun și apropierea față de punctele de interes pentru companii.
În aceste condiții, valoarea chiriilor în Băneasa este la un nivel mediu, fiind, lunar, între 12 euro/mp și 14 euro/mp, potrivit unui raport KFR. Cu toate acestea, zona este departe de a fi neperformantă economic, prezența celor două aeroporturi internaționale în nordul Capitalei – Băneasa și Henri Coandă – conducând, de-a lungul ultimilor ani, la schimbarea semnificativă a zonei, atât din punct de vedere al infrastructurii rutiere, cât și al segmentelor de spații de birouri și comerciale, noile magazine Mega Image și Decathlon fiind cele mai recente astfel de exemple. Cel mai cunoscut ansamblu este, fără îndoială, Băneasa Shopping City, centrul comercial dezvoltat de omul de afaceri Gabriel Popoviciu pe o suprafață de 174 de hectare, parte a unei ferme deținute anterior de Universitatea de Științe Agronomice și Medicină Veterinară.
În schimb, în 2019 nu sunt anunțate livrări semnificative în zonă, fapt ce produce efecte negative asupra zonei. Mai mult, cererea înregistrată anul trecut pentru zonă a fost una extrem de scăzută, doar un pic mai mare decât în Est și similară zonei de Sud, două hub-uri cu un stoc extrem de scăzut de spații office. În plus, de ani buni, în zonă nu a mai început construirea niciunui imobil de birouri, iar cele care erau anunțate au fost stopate. Băneasa Business&Technology Park, ansamblul de clădiri de birouri din proiectul multifuncțional Băneasa City (include un ansamblu rezidențial de lux și celebrul parc de retail Băneasa Shopping City), a rămas la prima fază, stadiul de la inaugurarea din 2008, de 30.000 de metri pătrați de spații de birouri clasă A și A+, distribuiți în două clădiri. Dezvoltatorul, controlat de omul de afaceri Gabriel Popoviciu, anunța că plănuiește construirea a 11 clădiri.
„Vinovată” de această situație din Băneasa pare a fi Willbrook Platinum Business & Convention Center, în care dintr-o suprafață de 65.000 de metri pătrați desfășurați, 38.000 de metri pătrați sunt doar pentru birouri. Imobilul dezvoltat de Willbrook International răspunde la unele dintre cele mai ridicate standarde de calitate, dar este mult prea departe de București. Într-o oră de vârf aici ajung mai repede cei din Ploiești decât cei din aria centrală a Capitalei.
Alte clădiri echilibrează balanța. Parcul de birouri Victoria Park, dezvoltat de belgienii de la Liebrecht&WooD și achiziționat de fondul de investiții austriac Immofinanz, are un grad de ocupare ridicat, iar printre chiriași se află Grupul Media Camina, Syngenta Agro și SIVECO România. Un alt chiriaș important al acesteia este compania din Big4 KPMG.