Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Lideri |
|

Benioff nonstop

În era care celebrează antreprenorii maniaci, nimeni nu este mai frenetic decât fondatorul Salesforce, cel mai inovator CEO al Americii.
MarcBenioffJPEG

Haideți să mergem împreună într-o cursă nebună alături de Marc Benioff, pe măsură ce încearcă să transforme hiperactivitatea într-un nou model al creșterii tech și al activismului de corporație.

Cofondatorul Salesforce, Marc Benioff, petrece câteva luni pe an în Hawaii, acolo unde deține o casă pe o plajă întinsă și își petrece timpul cu prietenul său, milionarul Michael Dell și cu starul rock Neil Young. Deloc surprinzător este că atunci când a trebuit să se întâlnească cu 400 dintre directorii săi de top, în august, i-a invitat într-o sală de conferințe cu aer condiționat, lângă nisipurile albe și stâncile vulcanice din josul malului.

În acest loc liniștit, se întâmplă ceva neașteptat: Benioff și corpul său masiv înfășurat într-o cămașă hawaiană albă care are un model cu palmieri albaștri, cu o șapcă de baseball Mauna Kea, începe să vorbească în germană cu asociatul său.

„Ja, ja, Ja”, rânjește Benioff.

Peste două luni, la conferința colosală Dreamforce, care a adunat 170.000 de oameni în San Francisco, Benioff va dezvălui produsul despre care el susține că va conduce compania către un nou deceniu de creșteri. Numele său este Salesforce Einstein și acest lucru explică germana sentimentală și previziunile extravagante. „Dacă asta nu este următoarea chestie importantă, atunci nu știu ce altceva este”, spune CEO-ul celei de-a patra companii de software a lumii.

Produsul Einstein, ale cărui detalii sunt dezvăluite aici pentru prima dată, explică multe lucruri. De exemplu, explică de ce Benioff a cheltuit 390 de milioane de dolari, în urmă cu doi ani, pentru a-l cumpăra pe Steve Loughlin, un tânăr expert în vârstă de 35 de ani, și produsul său, un serviciu responsive de e-mail și calendar, și de ce Salesforce a înghițit, în lunile de după, cel puțin jumătate de duzină de start-up-uri care se ocupă cu inteligența artificială. Mai explică și de ce CEO-ul uneia dintre achiziții, Richard Socher de la MetaMind, specializat în inteligență artificială la Stanford, va construi primul laborator de cercetare al companiei. Totodată, se mai înțelege și cum după 17 ani de administrat Salesforce, Benioff încă se mai poate entuziasma la vederea produselor sale, la fel ca un copil care și-a găsit o nouă jucărie.

Benioff face cunoscută, în fiecare an la Dreamforce, apariția unuia sau a două produse, dar Einstein este ceva diferit. Einstein va integra inteligența artificială în aproape toate produsele Salesforce, injectând sugestii predictibile în servicii, marketing și vânzări, la fel ca în cele mai noi eforturi ale sale de colaborare și comerț. Ca atare, Benioff le spune directorilor săi executivi că Einstein nu va fi doar un alt serviciu de cloud pe care să îl vândă. În schimb, Einstein va fi un nou sistem nervos pentru toată afacerea. ”Avem de gând să-i surprindem pe competitorii noștri”. Putem spune cu greu că Salesforce este primul gigant tech care a pariat pe inteligență artificială. CEO-ul de la Google, Sundar Pichai, spune despre compania sa că este ”inteligența artificială a primei lumi”, în timp ce Microsoft folosește inteligența artificială de aproape 20 de ani. Dar dacă vrei să fii împotriva lui Benioff, o faci pe riscul tău. Din 2011, Forbes a făcut un clasament al celor mai inovatoare companii din America, iar Salesforce a fost plasată în primele două. Salesforce a făcut pionierat din oferirea de software ca serviciu, punând capăt erei în care existau CD-uri și CD-ROM. Benioff a susținut aceste lucruri și prin parierea, care s-a dovedit a fi de succes, pe social media, marketing și telefonie mobilă, făcând din compania sa un lider de piață în nouă categorii de produse diferite, atingând poziții de top poreclite ”cadrane magice” de Gartner, o firmă de cercetare în domeniu tech, atunci când trasează acele universuri în grafice. Produsele sale interferează cu mii de aplicații, cu milioane de utilizatori de pe întreg globul și aduc 8 miliarde de dolari venituri anuale. Creșterea consistentă de la Salesforce combinată cu negustoria exuberantă a lui Benioff au transformat compania într-o favorită a Wall Street, cu o valoare de piață de 54 de miliarde de dolari, cu mult peste marjele nete care au fluctuat între 2% și 0. Oricât de mult i-ar plăcea marelui și guralivului Benioff să se laude cu realizările sale, își dă seama că Salesforce a lovit cu mult mai sus decât putea și rămâne un personaj ambiguu  în lumea software, care valorează doar o treime din IBM sau Oracle, unde Benioff și-a început cariera, și o fracțiune din Microsoft și Google. Software-ul de vânzări al companiei ocupă 45% din piață, aproape de patru ori cota celui mai apropiat rival al său, Microsoft, care continuă să crească. Dar Salesforce poate onora doar volume mari de vânzări.

Acest lucru înseamnă că Benioff trebuie să continue să inoveze și să facă acest lucru la scară largă. În următorii cinci ani va fi greu să egaleze ritmul de creștere de patru ori pe care vânzările Salesforce le-au avut în ultimii cinci ani. Echilibrarea devine cu atât mai dificilă cu cât pariurile devin mai mari și îndrăznețe. „Ne schimbăm motoarele pe un 747 în mijlocul zborului”, spune Benioff.

În cazul în care oamenii se îndoiesc dacă fondatorul frenetic poate ateriza cu avionul, pot să privească la cerul din San Francisco: noul sediu Salesforce care va avea 30 de metri înălțime, în curând cea mai înaltă clădire din vestul Mississippi-ului, este pe jumătate construită. Doar în ultimele șase luni, compania a licitat agresiv pentru a dobândi LinkedIn (Microsoft a câștigat), dar a cheltuit 3,4 miliarde de dolari pentru a cumpăra Demandware și Quip. Pe de-o parte, Benioff a strâns milioane pentru Hillary Clinton, și-a condus compania în fața unor cruciade pentru dreptul la salarii egale și drepturile pentru minoritățile sexuale, a investit în mai mult de 130 de start-up-uri și împreună cu soția sa, Lynne, au donat sute de milioane pentru sănătatea copiilor, adăposturi pentru nevoiași și educație.

Benioff, a cărui avere este situată la 4 miliarde de dolari, o numește „viață integrată”. Un prieten, CEO-ul Coca-Cola, Muhtar Kent, o numește ”nemulțumire pozitivă”. Un psihilog s-ar putea să o numească manie. Oricare ar fi numele, să petreci câteva săptămâni cu Benioff poate fi obositor, antrenant și plin de învățăminte. Pentru tinerii antreprenori din ziua de astăzi, viziunea hiperactivă asupra lumii a devenit motiv de mândrie. Benioff, la 50 de ani, va fi testul prin care se va demonstra dacă acest stil de viață poate, într-adevăr, construi un gigant tech adevărat.

Este un clișeu să te concentrezi pe apetitul cuiva de mărimea și forma unui atacant retras din liga națională de fotbal american, dar stilul de a lua masa a lui Benioff se potrivește foarte mult cu toate aspectele vieții sale. E destul de diferit și devorează. Atunci când, să spunem, un ton crud îi atrage atenția, își comandă două porții; când își comandă burger nu își comandă o porție dublă de cartofi, ci mai multă ceapă peste doza generoasă de muștar.

Pentru această masă, luată deasupra New-York-ului pe Columbus Circle, în restaurantul său favorit de multă vreme, Mandarin Oriental, el își mănâncă cheeseburger-ul, care nu este în meniu și îl amuză pe manager-ul de talente, Guy Oseary, partener într-o firmă cu Ashton Kutcher, dar mă amuză și pe mine cu povești despre achiziția Demandware cu 2,8 miliarde de dolari.

De asemenea, el devorează în timp ce vorbește, întrebându-ne cu ce start-up-uri locale merită să te întâlnești și la ce noi tehnologii ar trebui să fie atent. Este un clasic, Benioff colectează tineri întreprinzători – inclusiv cofondatorul Airbnb, Brian Chesky, pe care l-a găsit și l-a finanțat, și pe care îi mentorează via Twitter, cum ar fi Next Thing Co., un producător care face calculatoare cu 9 dolari.

Benioff numește această abordare ”mintea începătorului”, abordare împrumutată din principiile Zen. (Face până și multitasking de religii, urmează budismul, în timp ce încă mai merge la sinagoga evreiască). Curiozitatea lui insațiabilă a fost dezvoltată în anii 1970, când l-a urmărit pe tatăl său care își gestiona singur inventarul și își verifica registrele contabile pentru afacerile cu magazinul de familie din San Francisco. La 17 ani a dezvoltat și vândut propriul său joc video, care promitea explorarea unei lumi necunoscute, câștigând destul din drepturi de autor pentru a-și plăti studiile.De asemenea, el devorează în timp ce vorbește, întrebându-ne cu ce start-up-uri locale merită să te întâlnești și la ce noi tehnologii ar trebui să fie atent. Este un clasic, Benioff colectează tineri întreprinzători – inclusiv cofondatorul Airbnb, Brian Chesky, pe care l-a găsit și l-a finanțat, și pe care îi mentorează via Twitter, cum ar fi Next Thing Co., un producător care face calculatoare cu 9 dolari.

„Benioff poate fi puțin copilăros în felul său de a încerca lucruri noi, fel în care majoritatea directorilor de corporație nu o mai fac“, spune Jeremy Stoppelman, directorul Yelp.

El a fost pe ambele părți ale relației de mentor. Când Benioff s-a alăturat Oracle, imediat după ce a terminat facultatea, fondatorul Larry Ellison l-a luat sub aripa sa. El a devenit rapid cel mai tânăr președinte de la Oracle, care a legat departamentul de inginerie cu cel de vânzări și, în cele din urmă, a condus unul dintre cele mai importante grupuri de vânzări ale companiei. „Marc este un om de vânzări înnăscut, dar aș spune că este mai degrabă un manager înnăscut“, spune Ellison. „A avut o viziune bună, în timp ce detaliile au fost lăsate în seama altora“.

Felul de a gândi a lui Benioff l-a impresionat pe Parker Harris în 1999, când Harris lucra la un start-up cu doi prieteni și a primit o invitație de la tânărul director executiv de la Oracle. Benioff l-a urmărit pe prietenul său Evan Goldberg, un alt expert de la Oracle, care a câștigat milioane prin finanțarea de la Ellison pentru a pune bazele la ceea ce acesta a numit „software on demand“, care a devenit cunoscut în cele din urmă ca fiind serviciu de „cloud“. Goldberg urmărise abordarea de software financiar, iar Benioff a vrut să meargă după vânzări.

Înarmat cu vreo câteva milioane de la fostul său șef, Benioff a pornit, alături de Harris, să construiască Salesforce. Au devenit concurenți cu predecesorul lui Benioff de la Oracle, Thomas Siebel, care a plecat din companie în 1990 și care, mai târziu, a construit cel mai folosit software de automatizare a vânzărilor. Salesforce oferea un web browser care strânge și urmărește informații pentru clienți, și pe care le stochează în baza de date și le licențiază online, fără să folosească un produs fizic.

Benioff poate fi puțin copilăros în felul său de a încerca lucruri noi, fel în care majoritatea directorilor de corporație nu o mai fac“, spune Jeremy Stoppelman, directorul Yelp.

El a fost pe ambele părți ale relației de mentor. Când Benioff s-a alăturat Oracle, imediat după ce a terminat facultatea, fondatorul Larry Ellison l-a luat sub aripa sa. El a devenit rapid cel mai tânăr președinte de la Oracle, care a legat departamentul de inginerie cu cel de vânzări și, în cele din urmă, a condus unul dintre cele mai importante grupuri de vânzări ale companiei. „Marc este un om de vânzări înnăscut, dar aș spune că este mai degrabă un manager înnăscut“, spune Ellison. „A avut o viziune bună, în timp ce detaliile au fost lăsate în seama altora“.

Felul de a gândi a lui Benioff l-a impresionat pe Parker Harris în 1999, când Harris lucra la un start-up cu doi prieteni și a primit o invitație de la tânărul director executiv de la Oracle. Benioff l-a urmărit pe prietenul său Evan Goldberg, un alt expert de la Oracle, care a câștigat milioane prin finanțarea de la Ellison pentru a pune bazele la ceea ce acesta a numit „software on demand“, care a devenit cunoscut în cele din urmă ca fiind serviciu de „cloud“. Goldberg urmărise abordarea de software financiar, iar Benioff a vrut să meargă după vânzări.

Înarmat cu vreo câteva milioane de la fostul său șef, Benioff a pornit, alături de Harris, să construiască Salesforce. Au devenit concurenți cu predecesorul lui Benioff de la Oracle, Thomas Siebel, care a plecat din companie în 1990 și care, mai târziu, a construit cel mai folosit software de automatizare a vânzărilor. Salesforce oferea un web browser care strânge și urmărește informații pentru clienți, și pe care le stochează în baza de date și le licențiază online, fără să folosească un produs fizic.

Salesforce era departe de a fi ceva sigur. Siebel domina în continuare piața și pentru un timp Benioff a lucrat la o altă idee referitoare la o platformă de business la care a trebuit să renunțe în momentul în care s-a spart bula dot-com. La un moment dat, cu noii investitori care ezitau, părea că și Salesforce s-ar putea închide. Dar el și-a croit drum mai departe, construind o comunitate în jurul primilor săi clienți cu ajutorul conferinței care îi purta semnătura, Dreamforce, pe care a lansat-o în 2003 cu doar 1.300 de participanți. „Putea să jongleze cu o cantitate incredibilă de lucruri, zburând la o altitudine de 12.000 de metri“, spune Harris.

Până în momentul în care compania a devenit publică în 2004, Benioff dezvoltase o obsesie cu branding-ul (primul motto al companiei a fost „fără software“ și a mizat pe diferențele dintre Salesforce și Siebel sau alți rivali, un aspect care nu era nepărat valabil în totalitate), obsesie care continuă și astăzi. La restaurantul Mandarin gesticulează către centrul orașului, acolo unde un zgârie-nori cu vedere către Bryant Park va afișa în curând o siglă albastră Salesforce împreună cu celelalte clădiri din Indianopolis, Londra și noua clădire din San Francisco. În Japonia a făcut o greșeală, spune el, să nu ceară poziționoarea siglei în fața clădirii. „Am făcut o treabă criminală pe acea clădire (din New York)“, adaugă acesta, vorbind ca celălalt miliardar căruia îi place să povestească despre branding și imobiliare. „O să aibă un semn mare. Va fi grozav. Va fi meseriaș în partea de sus“.Salesforce era departe de a fi ceva sigur. Siebel domina în continuare piața și pentru un timp Benioff a lucrat la o altă idee referitoare la o platformă de business la care a trebuit să renunțe în momentul în care s-a spart bula dot-com. La un moment dat, cu noii investitori care ezitau, părea că și Salesforce s-ar putea închide. Dar el și-a croit drum mai departe, construind o comunitate în jurul primilor săi clienți cu ajutorul conferinței care îi purta semnătura, Dreamforce, pe care a lansat-o în 2003 cu doar 1.300 de participanți. „Putea să jongleze cu o cantitate incredibilă de lucruri, zburând la o altitudine de 12.000 de metri“, spune Harris.

O altă regulă pe care Benioff spune că a învățat-o rapid la Salesforce: totul se învârte în jurul clientului. Acest lucru include petreceri mari și costume prostești la demo-urile de la Dreamsforce, care în prezent este o conferință atât de grandiosă, încât în 2015 Benioff a fost nevoit să închirieze un vas de croazieră ca să încapă toți invitații (în 2016 vasul de croazieră a fost înlocuit cu un concert al U2). De asemenea, practicile sale zen se aplică și acolo: aparent, obiceiul lui Benioff de a lua cina nocturnă cu clienții face mai mult decât să consolideze loialitatea – îi dau informații despre propria companie. El va întreba pe toată lumea, inclusiv pe reporter. Dacă aude de orice competitor – în special despre start-up-urile mici care să poată fi înghițite dintr-o înghițitură – care poate oferi ceva din ceea ce Salesforce nu poate, el se va opri la mijlocul propoziției ca să-i dea numele lui John Somorja, șeful departamentului de M&A (manageri și achiziții). „Nu e timp de joacă“, spune Benioff încet în timp ce mai adaugă unul pe listă. „Asta e adevărata afacere.“
Preocuparea constantă pentru a găsi informație se extinde asupra propriului corp. CEO-ul nu merge nicăieri fără FitBit pe care îl asortează cu o bicicletă Peloton. Michael Dell povestește atunci când a concurat împotriva lui cu Benioff într-o provocare FitBit cu celebrități: Dell își suspectează prietenul că și-a pus device-ul pe câinele său înainte să-i arunce bățul. „Poate să fie hoț“, spune Dell. Și obositor. La un moment dat Benioff și-a făcut un test pentru a vedea tipul bacteriilor din intestin. Treizeci de lucrări științifice citite mai târziu, și-a inundat prietenul, David Agus, cercetător de la University of Southern California și doctorul lui Steve Jobs spre finalul vieții, cu mesaje. „O să te trezești dimineața devreme și vei găsi zece texte pe care ți le-am trimis peste noapte“, spune Agus.

 

În fiecare vară, Benioff vizitează una dintre regiunile internaționale ale Salesforce pentru a se afunda mai tare în afacerile sale, înainte de a se retrage în Hawaii în perioada iulie și august pentru a-și pune ordine în gânduri. Anul acesta s-a dus două săptămâni în Japonia – își stabilește reședința în penthouse-ul de la Grand Hyatt, dotat cu o piscină privată pentru tânăra sa familie de remorcați – și iată-mă într-o cameră obscură din Roppongi Hills, Tokyo, ascultând o versiune teatrală de karaoke a exageratei melodii „Mr. Roboto“.

„Te întrebi cine sunt“, izbucnește Benioff având o expresie încordată pe față. „Mașină sau manechin?“. Nu prea satisfăcut de prima versiune a melodiei, o cântă de două ori.n fiecare vară, Benioff vizitează una dintre regiunile internaționale ale Salesforce pentru a se afunda mai tare în afacerile sale, înainte de a se retrage în Hawaii în perioada iulie și august pentru a-și pune ordine în gânduri. Anul acesta s-a dus două săptămâni în Japonia – își stabilește reședința în penthouse-ul de la Grand Hyatt, dotat cu o piscină privată pentru tânăra sa familie de remorcați – și iată-mă într-o cameră obscură din Roppongi Hills, Tokyo, ascultând o versiune teatrală de karaoke a exageratei melodii „Mr. Roboto“.

Pentru Benioff aceste călătorii de multitasking combină „stilul de viață integrat“ cu „mintea începătorului“ în procesul de căutare a informației. În cele doar 36 de ore petrecute cu el în Japonia, și-a făcut timp pentru toate, de la întâlnirea cu cei mai mari clienți japonezi – unde cei de la vânzări au pus cu stângăcie coliere hawaiene de orhidee pe costumele închise la culoare ale șefilor executivi, titani locali, precum reprezentanții Canon de la departamentul de marketing pe Japonia, cei de la Fujitsu și Japan Post, în timp ce un band hawaian cânta la ukulele (chitară hawaiană mică) – până la degustarea unui brand exclusivist de vin, care aparține starului rock Yoshik, într-un club de karaoke.

Cu doi ani în urmă, l-a angajat pe Shinichi Koide, care a condus filiala companiei HP (Hewlett-Packard) din Japonia și a deținut poziții cheie la SoftBank și IBM Japonia, pentru ca să-și extindă afacerea și să-și dubleze personalul, la 2.000 de persoane. Dar el vrea ca Shinichi să opereze mai autonom și, la fel ca Benioff, să-și mai reducă organigrama pentru a avea mai mulți directori pe care să-i coordoneze singur. „“, spune Benioff în timp ce se află într-un SUV și se grăbește să ajungă de la un prânz cu clienții la birourile Salesforce, aproape de Imperial Palace, pentru a se întâlni cu Koide. („El trebuie să știe că poate merge chiar mai repede decât noi.“).

În ciuda alegerii bizare de a-și începe afacerile în Japonia în același moment în care și le-a început în San Francisco, Salesforce este încă doar a patra companie în piața de software, cu venituri estimate la 400 de milioane de dolari. Pentru ca Salesforce să crească de patru ori, ar avea nevoie ca o piață cum este Japonia să crească de 7,5 ori – o cifră care i-ar permite să întreacă Oracle, SAP și liderul Microsoft. Până când Benioff va părăsi orașul, se așteaptă să fi găsit deja un plan prin care să pună în aplicare asta.

Adăugați țelul acesta la cealaltă grămadă de obiective, fiecare mai îndrăzneț decât celălalt. Cea mai mare provocare a lui Benioff de până acum a fost să planifice achiziția-șoc LinkedIn. Microsoft a câștigat rețeaua, în schimbul sumei de 26,2 miliarde de dolari; un raport financiar a indicat că Benioff ar fi avut o propunere care a depășit suma. Clienții nu îi împărtășesc dezamăgirea lui Benioff. La un prânz în Tokyo, președintele departamentului de marketing pentru Japonia, Haruo Murase, l-a felicitat pe vechiul său prieten pentru că a pierdut o afacere care i-ar fi diluat valoarea acțiunii și, probabil, s-ar fi ciocnit cu valorile lui Benioff. Dar Benioff gândea la scară mare; planurile sale pentru LinkedIn, răspunde el, ar fi fost mult mai îndrăznețe decât ce se va întâmpla acum cu rețeaua. „Oamenii pot respira ușurați și poate că am fost nebun“, spune el mai târziu în SUV-ul său închiriat, în timp ce folosește telefonul pentru a se uita la filmări cu clienți necunoscuți care folosesc Salesforce:

„Când îmi intră ceva în cap, îmi este foarte greu să renunț la acel ceva.“

În locul afacerii cu LinkedIn, au urmat cele cu Demandware și Quip. Primul administrează e-commerce-ul pentru retaileri; cel de-al doilea face sisteme de operare pentru a colabora online la documente. Este mult. Au trecut trei ani și Salesforce abia dacă a digerat afacerea de 2,5 miliarde de dolari pentru serviciul de e-mail marketing ExactTarget, și a trecut mai puțin de un an de la anunțul unei noi platforme, Lightning, care și-a reconstruit partea de user interface. Migrația clienților este departe de a se fi încheiat. Salesforce rămâne de departe liderul în activitatea sa principală de relații cu clienții și business management, dar prietenul-dușman a lui Benioff, Satya Nadella de la Microsoft pare să forțeze nota cu reorganizarea unei suite de software-uri pentru mediul de afaceri și apoi cu toate acele date ale LinkedIn. „Acest lucru ar putea determina Salesforce să se zbată pentru banii săi“, spune analistul Forrester, Kate Leggett.
Benioff va riposta cu Einstein care va debuta la conferința Dreamforce din octombrie. Alt proiect îndrăgit de-al său pe care îl va expune la Dreamforce se numește Trailhead și oferă instruire și „insingne virtuale“ pentru a-i învăța pe clienți să-și construiască propria afacere prin care să construiască aplicații de business.n locul afacerii cu LinkedIn, au urmat cele cu Demandware și Quip. Primul administrează e-commerce-ul pentru retaileri; cel de-al doilea face sisteme de operare pentru a colabora online la documente. Este mult. Au trecut trei ani și Salesforce abia dacă a digerat afacerea de 2,5 miliarde de dolari pentru serviciul de e-mail marketing ExactTarget, și a trecut mai puțin de un an de la anunțul unei noi platforme, Lightning, care și-a reconstruit partea de user interface. Migrația clienților este departe de a se fi încheiat. Salesforce rămâne de departe liderul în activitatea sa principală de relații cu clienții și business management, dar prietenul-dușman a lui Benioff, Satya Nadella de la Microsoft pare să forțeze nota cu reorganizarea unei suite de software-uri pentru mediul de afaceri și apoi cu toate acele date ale LinkedIn. „Acest lucru ar putea determina Salesforce să se zbată pentru banii săi“, spune analistul Forrester, Kate Leggett.

La primul eveniment dedicat Trailhead, a avut loc în San Francisco în iunie un fel de testare publică pentru prezența sa la Dreamforce; de cele mai multe ori, lui Benioff îi place ceea ce vede, dar în continuare vrea mai multe femei care să ia parte la discursul său principal și la procesul de branding și dorește să se folosească mai mult cuvântul preferat al Salesforce – client. „Probabil ar trebui să țip la mai multe persoane să fie atente la mine“, spune el după ce mănâncă alt burger sufocat de ceapă.

La fel ca în primele sale zile la Oracle, Benioff se dezvoltă prin delegare și încredere. În Hawaii, tema centrală a fost „ohana“, care înseamnă în limba hawaiiană familie. Benioff este acum de mii de ori mai puternic, iar cu Harris, șeful de produse Alex Dayon și șeful de la vânzări, Keith Block, are în sfârșit o echipă de leadership, spune el, care îi permite să se concentreze pe orice are nevoie cel mai urgent de ajutorul său.

Acum însă, ohana sa are găuri. Benioff i-a rotit pe șefii de la departamentul de cloud marketing. Și apoi, deodată, tânărul minune, locotenentul Loughlin, șeful proiectului Einstein, anunță că pleacă pentru un loc de muncă probabil în zona capitalului de risc. Nu prea este cea mai de bun augur știre pe care să o afli cu două luni înainte de lansare. Dar cunoștințele despre oameni și start-up-uri de multe ori plătesc dividende. Ex-guru-ul de la Stanford, Socher, și întreg grupul de la Inteligență Artificială pot intra în scenă.
Atât un avantaj cât și un dezavantaj de a fi fondator/CEO este libertatea de a paria totul sau cel puțin de a-ți asuma riscuri – e mult mai ușor să riști să distrugi ceva construit de tine. Combinând asta cu nevoia lui Benioff de acțiune non-stop, cu liberalismul său și cu aplecarea sa către binele comunității, vei obține, pe tot parcursul anului trecut, o încercare aproape fără precedent de a mobiliza o companie publică să creeze politici care nu sunt specifice industriei sale. „Eu cred cu tărie că scopul unei afaceri este de a îmbunătăți lumea“, spune Benioff.
De exemplu, anul trecut, l-a luat pe guvernatorul statului Indiana, Mike Pence, care acum este coechipierul lui Donald Trump, și l-a amenințat că va reduce operațiunile Salesforce în stat, dacă republicanii nu renunță la susținerea proiectului de  lege „libertate religioasă“, care în final ar fi legalizat discriminarea împotriva persoanelor gay. În cea mai mare parte au capitulat. El a adunat lideri ai business-ului pentru un efort similar în Georgia și în Carolina de Nord (efort care se află încă în desfășurare).tât un avantaj cât și un dezavantaj de a fi fondator/CEO este libertatea de a paria totul sau cel puțin de a-ți asuma riscuri – e mult mai ușor să riști să distrugi ceva construit de tine. Combinând asta cu nevoia lui Benioff de acțiune non-stop, cu liberalismul său și cu aplecarea sa către binele comunității, vei obține, pe tot parcursul anului trecut, o încercare aproape fără precedent de a mobiliza o companie publică să creeze politici care nu sunt specifice industriei sale. „Eu cred cu tărie că scopul unei afaceri este de a îmbunătăți lumea“, spune Benioff.

Influențat de Wall Street Journal, viceguvernatorul din Carolina de Nord, l-a numit pe Benioff un „bătăuș de corporație“.
În mod similar, el a prioritizat plata egală între genuri după ce doi directori de sex feminin au întrebat dacă Salesforce, la fel ca mulți dintre colegii săi de breaslă, îi plătesc mai bine pe bărbații care muncesc pe aceleași posturi cu femeile. Benioff nu și-a putut imagina că s-ar putea întâmpla așa ceva, dar el își iubește informațiile. Când i s-a dovedit că s-a înșelat, a adăugat, peste noapte,  3 milioane de dolari la salarii. Cursa prezidențială? Susținătorul lui Clinton a retweet-uit atacurile împotriva lui Trump. De asemenea, a cercetat în amănunt mișcarea Black Lives Matter, cu un tweet care părea să aplaude rolul pe care l-a avut tehnologia în proteste. După ce s-a confruntat cu reacția oamenilor, a șters comentariul și a spus că nu îl mai susține public. Dar pe ascuns a făcut mișcări pentru a numi la Salesforce primul țar al diversității.

Filantropia lui este la fel de activă. Pentru a face față crizei de locuințe din Silicon Valley, el și soția lui au promis milioane de dolari pentru construirea de locuințe ieftine și, într-o mișcare tipică lui Benioff, nu doar că nu a abandonat ideea, ci a început să strângă bani de la prieteni.  „Suntem marii cerșetori ai industriei tech”. El vrea ca fiecare CEO să i se alăture susținând fiecare o școală gimnazială. El și soția lui au donat 250 de milioane de dolari la două universități din California și unor spitale pentru copii din California, ambele purtându-le numele în prezent.

În timp ce politicianul outsider din California a pendulat de la  actorul de Hollywood (Reagan, Schwarzenegger) la CEO-ul tech, Fiorina Whitman, Benioff jură că nu va fi de acord cu acest lucru. „Nu mi-aș putea imagina un politician  mai incompetent decât mine”, spune el.

În plus, de ce s-ar îndepărta de influența pe care o are la momentul actual? În condițiile în care Salesforce continuă să crească, platforma lui va crește în mod egal. El deja folosește mentoratul său de CEO ca o șansă de a răspândi vestea despre compania sa cu un plan de 1-1-1, adică un angajament că va dona 1% din timpul, tehnologia și resursele angajaților săi către organizații caritabile și nonguvernamentale, cu planuri de a-și face apariția la Atlassian, Twilio și Yelp (Benioff spune că lucrează încă la planul pentru Uber) ”Am o listă de unicorni și îi bifez unul câte unul”, spune Suzanne DiBianca, șefa departamentului de acțiuni caritabile de la Salesforce.

Și pe deasupra, de parcă nu ar fi de ajuns, Benioff tot își mai găsește timp pentru alte activități. Într-o noapte, mi-a dat mesaj pe Twitter, platforma lui preferată prin care îndrumă talente. „Ai adormit?” Când am răspuns, lucram la un material despre nebunia cu Pokemon Go, când Benioff mi-a trimis un screenshot cu nickname-ul său din joc, SalesforceOne.

Acest schimb de informații a deschis porțile. „Ferește-te să folosești Twitter târziu în noapte”, m-a avertizat el. Pe parcursul următoarelor săptămâni, mi-a trimis fotografii cu prieteni, cu președintele Obama, cu Stevie Wonder. S-a oferit să citească „această poveste care va rămâne între noi” înainte să fie publicată și să ofere sugestii. (Nu mulțumesc

„Nu cred că doarme vreodată”, spune CEO-ul Unilever, Paul Polman, un prieten de-al său. Odihna pare a fi pentru el o cauzalitate integrată în viață, ceea ce atotcunoscătorul Benioff înțelege foarte bine. La un moment dat, îmi trimite o copertă Forbes pe care a apărut acum cinci ani, în care avea o față proaspăt bărbierită și copilăroasă. „Nu uita cât de mult am îmbătrânit”, a adăugat el. Este o glumă doar pe jumătate spusăcest schimb de informații a deschis porțile. „Ferește-te să folosești Twitter târziu în noapte”, m-a avertizat el. Pe parcursul următoarelor săptămâni, mi-a trimis fotografii cu prieteni, cu președintele Obama, cu Stevie Wonder. S-a oferit să citească „această poveste care va rămâne între noi” înainte să fie publicată și să ofere sugestii. (Nu mulțumesc)

Traducere și adaptare de Ana Racheleanu 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii