Cautare




, Contributor

IT |
|

Bani reali din lumea virtuală

Considerat de Apple drept unul dintre dezvoltatorii de aplicații ce trebuie urmăriți în 2014, Revo Solutions arată că bătălia pentru supremație în gaming e mai ușoară pentru cei pasionați.
lopata_ok_coperta.jpg

Andrei Lopată, fondatorul Revo Solutions este de profesie inginer tehnic și lucrează în industria de gaming de peste 20 de ani. A făcut parte din top managementul unor companii precum Ubisoft, Vivendi Games Mobile şi Namco Bandai. Pasiunea pentru crearea de jocuri video a apărut încă din liceu. „Am avut noroc că tata lucra la Oficiul de Calcul al Regionalelor CFR. Aveam acolo acces la computere şi făceam jocuri. Tata mă certa şi îmi spunea că nu o să fac nimic în viaţă cu aşa ceva”, povesteşte Andrei Lopată, șeful Revo Solutions, companie care azi se numără printre „răsfăţaţii” celor de la Apple.

Înfiinţată în 2005, firma a avut în primii ani ca activitate principală testarea de aplicaţii (Quality Assurance – QA), un domeniu care în timp s-a dovedit tot mai puţin profitabil. În paralel, el conducea şi sucursala din România a companiei Vivendi Games Mobile, care, odată cu achiziţionarea competitorului Activision, în 2007, şi-a schimbat strategia, considerând că jocurile pentru dispozitive mobile nu sunt de viitor. O viziune cu care Lopată nu a fost de acord, aşa că a hotărât să înfiinţeze în cadrul propriei companii un department de dezvoltare de jocuri. Mai mult, în 2008 a apărut App Store, platforma digitală de distribuţie pentru aplicaţiile mobile cu sistemele de operare iOS. Moment care a însemnat practic deschiderea pieţei pentru mulţi dezvoltatori de jocuri, o piaţă condusă până atunci de giganţii din domeniu, explică Andrei Lopată.

„Nu am fost un vizionar. Am vrut să joc la sigur, iar la început nu am publicat noi jocurile”, spune reprezentantul Revo Solutions. Astfel că primele aplicații realizate de comapanie au fost publicate de americanii de la Social Gaming Network (SGN). Fleet Air Superiority Tactics (FAST) a fost primul joc dezvoltat pentru App Store și a însemnat şi primul mare succes al celor de la Revo Solutions. Aplicaţia trebuia să poată fi descărcată gratuit, potivit înțelegerii pe care au avut-o cu publisherul american, dar acesta a lansat jocul la preţul de 10 dolari. „Un preţ foarte mare pentru vremea aceea”, spune Andrei Lopată. Şi, cu toate acestea,  jocul a avut peste două milioane de descărcări în primele două luni. Între timp divizia locală a companiei unde era angajat, Vivendi Games Mobile, a fost achiziţionată de Namco Bandai.

I s-a propus atunci să rămână la conducerea producătorului de jocuri nou intrat pe piaţa din România. A acceptat, dar, după doi ani în care aplicaţiile produse de compania japoneză nu au avut un succes prea mare, a decis să se concentreze doar asupra proiectelor companiei sale. A continuat totuşi colaborarea cu Namco Bandai, care a publicat mai multe jocuri lansate de Revo Solutions: Toss the Ball, Rise of Glory şi Air Supremacy, de altfel primul joc pe care l-au remarcat cei de la Apple. Gigantul american le-a propus atunci celor de la Revo Solutions să participe la lansarea iPad3.

„Din momentul acela viaţa a devenit mult mai plăcută”, spune zâmbind Andrei Lopată. „După evenimentul de lansare al iPad3 am rămas în relaţii foarte bune cu Apple şi suntem puţin răsfăţaţi. Am lansat apoi Sky Gamblers: Storm Raiders, până acum cel mai de succes joc al nostru și de departe cel mai bun joc cu avioane de pe App Store, premiat de Apple cu un Apple Design Award. A avut aproape cinci milioane de descărcări”. Iar dacă până la acel moment toate jocurile produse de ei erau lansate în colaborare cu alţi publisheri, odată cu apariția Storm Raider compania românească şi-a înfiinţat propriul publisher, Atypical Games. Firma are sediul în Statele Unite ale Americii şi figurează cu un singur angajat. Lopată spune că a înfiinţat această firmă în SUA pentru că marile companii americane precum Apple sau Google preferă să lucreze cu firme americane, dar nu şi-ar dori să transfere întreaga activitate a companiei acolo: „ar fi o prea mare bătaie de cap, iar în SUA costurile sunt mult mai mari decât la noi”. Dar crede că ar fi benefic să existe acolo un nucleu operaţional.

Revo Solutions a înregistrat în 2013 afaceri de circa 2,8 milioane de euro şi un profit net de 1,28 miloane de euro. Compania avea anul trecut 70 de angajaţi, dar acum a intrat în restructurări, cel puțin departamentul QA, al cărui personal a fost redus semnificativ. În schimb, echipa de dezvoltatori, care în prezent numără 20 de angajaţi, se va dubla. Peste 80% din veniturile firmei sunt obținute din dezvoltarea de jocuri. Pentru Revo Solutions, noul an a debutat printr-o nouă lansare. Battle Supremacy a apărut pe piață pe 9 ianurie şi este un simulator de tancuri, mult mai complex decât jocurile anterioare pentru că include mai multe tipuri de vehicule – maşini de teren, avioane și vapoare. Costurile de producție ale unui astfel de joc ajung până la 500.000 de dolari, dar, potrivit producătorului român, cifrele arată până acum că Battle Supremacy va înregistra vânzări mult mai mari decât Storm Raiders. „Un joc face în prima lună cam o treime din veniturile primului an”, explică Andrei Lopată.

Cât despre valorea companiei pe care o conduce, a intrat și aceasta „în teste” în ultima perioadă. Nu se gândește încă foarte serios la un exit, dar poartă frecvent discuții cu alte companii mai mari despre posibilitatea vânzării Revo Solutions, mai mult din curiozitatea de a vedea cât valorează în opinia altora compania pe care a construit-o. Însă până la un posibil exit, noul an se anunță foarte plin. Urmează o perioadă de promovare intensă a noului joc, continuă colaborările cu Apple, Google,  Microsoft, Sony Mobile, Facebook, Qualcomm și pregătesc updateuri pentru Storm Raiders, Batle Supremacy și Cold War. În plus, au început deja să caute idei pentru următorul joc, pe care îl vor lansa în septembrie, ca să fie pregătiți pentru lansările din toamnă ale Apple. Poate le surâde norocul și de această dată să aibă prilejul de a se număra printre puținii producători de aplicații prezenți pe scenă la un asemenea eveniment.

Aflaţi ce alte articole mai cuprinde ediţia specială “14 pentru 2014”

Citiţi textele integrale în ediţia tipărită a revistei din 20 ianuarie, dar şi în variantă digitală a revistei din webviewer sau în aplicaţia de iPad a Forbes România.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii