FacebookTwitterLinkedIn

Iordan Parfenie, vicepreşedinte în cadrul celei mai mari bănci de acest tip din regiune, Bank Gutmann, şi responsabil pentru clienţii din România,  explică faptul că este vorba despre un administrator de cursă lungă.  „Ai nevoie de un private banker atunci când ai o stabilitate financiară, un statut, un anumit nivel de trai. Nu este de ajuns să ai 500.000 de euro puşi deoparte, trebuie să ai o disponibilitate de investiţii de 1 milion de euro”, adaugă el, adică un nivel mult mai ridicat decât în cazul diviziilor de private banking al băncilor comerciale.

Strategiile de investiţii ale Gutmann sunt tradiţionaliste, iar recomandările merg, de obicei, către bonduri şi acţiuni şi, în funcţie de suma disponibilă şi de aşteptări, se decide împreună cu bancherul nivelul de risc acceptabil. Strategia cel mai des întâlnită este de 70% bonduri, 30% acţiuni. Cu cât suma este mai mare, cu atât se iau în calcul mai multe sectoare, valute, ţări, regiuni, categorii, explică Parfenie.  „Deşi au existat produse la modă, s-a mers întotdeauna pe o idee ponderată şi o modalitate de administrare mai prudentă.  Aurul, de exemplu, nu a făcut niciodată parte din recomandările noastre, tocmai pentru că era o nebunie, o modă”, adaugă el. În cadrul Gutmann, strategiile de investiţii se croiesc pe măsura clientului şi împreună cu acesta. Un relationship manager se ocupă, de obicei, de 50-60 de clienţi (maximum 100) şi reprezintă legătura acestora cu partea operaţională, iar în total banca are 220 de angajaţi. Austriecii de la Gutmann sunt prezenţi pe piaţa românească din 2009, dar selectează cu mare atenţie clienţii şi sursa averilor acestora, precum şi fiecare tranzacţie realizată de ei.  Ei spun că numărul clienţilor români a crescut cu aproximativ 60% în ultimul an, fără să dea o cifră exactă. „Am avut nişte targeturi, iar dacă am rămas înseamnă că ele au fost atinse”, susţine Parfenie. În urmă cu trei ani banca anunţa că se ocupă de 50 de clienţi din România.

Din 2008 până în prezent, activele din administrare ale băncii aproape s-au dublat la nivel mondial, ajungând la ultima raportare la peste 18 miliarde de euro, „fără ca noi să facem ceva ieşit din comun”, explică reprezentantul băncii. „Businessul Gutman nu s-a făcut niciodată prin aşteptări de creştere exponenţială”.

Potrivit unui studiu comparativ realizat de Bank Gutmann în Europa cu ajutorul Institutului Weissman, investitorii estici au început să devină interesaţi de opţiunile de investiţii pe termen mediu şi lung. Vesticii sunt mai curioşi în privinţa detaliilor despre partea tehnică investiţională. În plus, ei tind să evite investiţiile în afaceri care nu respectă mediul sau sunt considerate mai puţin etice, cum ar fi producţia de armament.

În schimb, investitorii estici sunt mai reticenţi în a intra în acele detalii pe baza cărora ar putea să fie alcătuită strategia.  „În ţările estice, cum este şi România,  la cârma afacerilor se află prima generaţie de antreprenori, care pot investi  în instrumente ale unor instituţii financiare aflate şi ele la
prima generaţie”, explică  Parfenie. În condiţiile în care încrederea în furnizorii de servicii financiare este, potrivit aceluiaşi studiu citat mai sus, mai mare în estul decât în vestul Europei (64% în Cehia faţă de 23% în Elveţia), piaţa de private banking pare să aibă un viitor asigurat în regiune. Cu condiţia ca nivelul şi numărul averilor să crească.