Cautare




, Staff

Bunuri de consum |
|

Automatizarea din bucătărie

Cum reușește cel mai mare lanț de restaurante cu servire rapidă să țină pasul cu progresul tehnologic și să fie relevant pentru clienții săi.
060 core McDonalds 1

Atunci când rapiditatea devine o normă, experiența clientului devine diferențiatorul pentru jucătorii din majoritatea industriilor, cum este și în cazul celei de fast-food.

De pildă, pentru a ține pasul cu comportamentul consumatorilor, care s-au mutat în mediul digital, McDonald’s, business deținut în sistem de franciză de către grupul maltez Premier Capital, începe să se transforme într-o adevărată companie de tehnologie. Astfel, lanțul de fast-food-uri implementează un sistem automatizat, prin care clienții își pot plasa singuri comanda, o pot plăti și merg la casă doar pentru a-și ridica produsele, iar în viitor, aceștia vor putea inclusiv să fie serviți la masă.

De altfel, din punct de vedere operațional, prin implementarea acestui sistem, toate produsele vor fi făcute la comandă, după ce clientul a apăsat butonul „total”, în același interval de timp ca și până acum.

„Pentru McDonald’s schimbarea felului în care interacționăm cu clientul este una strategică, beneficiul fiind mult mai evident pentru el. Dacă până acum avantajul cel mai mare era viteza, acum la aceasta se adaugă și o interacțiune bună, adică avem oameni care întreabă clienții dacă totul a fost în regulă, îi ajută să găsească masă, să primească un produs și mai avem și produsele proaspete. Cam acestea sunt direcțiile față de tradiționalul restaurant cu servire rapidă. E o schimbare de paradigmă, în industria noastră este foarte important”, spune Daniel Boaje, directorul general al Premier Restaurants România, grupul maltez care deține 90% din acțiunile McDonald’s, restul de 10% fiind deținute de către Boaje. El a fost unul dintre primii angajați ai companiei, iar în 2011, a fost numit General Manager al McDonald’s România. De asemenea, a fost unul dintre personajele-cheie în vânzarea operațiunilor locale ale grupului american către Premier Capital, companie care operează franciza McDonald’s în Estonia, Grecia, Letonia, Lituania, Malta, și, începând cu 2016, și în România.

 

Optimizarea succesului

Creșterea veniturilor i-a determinat pe români să iasă mai des în oraș, ceea ce a contribuit la extinderea rapidă a fast-food-urilor, care au devenit un loc de întâlnire pentru consumatorii de toate vârstele – în medie, într‑un restaurant McDonald’s sunt organizate în jur de 30-40 de petreceri aniversare pentru copii, în fiecare lună. Și, pentru a-și păstra relevanța în fața clienților, brandul american mizează pe optimizarea proceselor.

„Fiecare pas făcut în plus înseamnă o secundă în plus pentru client sau în minus și atunci optimizezi cam toate zonele în funcție de acest lucru. (…) De exemplu, în Arad, am remodelat restaurantul și avem o masă în forma literei L. Pentru ca angajații să nu facă pași în plus, avem o bandă transportoare. Avem un om care face produsul, îl pune pe banda transportoare și ajunge în față. Toate mesele sunt încălzite acum, ca produsele să nu se răcească. E și mai fascinat să te uiți cum se schimbă o industrie sau cât de multă tehnologie este în spatele unui hamburger”, adaugă Boaje.

În opinia executivului, McDonald’s este deja „un restaurant digital”, dacă ar fi să luăm în calcul aplicația mobilă și ecranele digitale din restaurant. Mai exact, într-o singură locație există minimum 10 display-uri de informare, iar investiția în tehnologie este de peste 100.000 de euro la nivelul unei locații.

Deși creșterea economiei se reflectă și în puterea de cumpărare a oamenilor, care acum este mai mare, în același timp, aceștia sunt mai cumpătați în ceea ce privește cheltuielile, subliniază Boaje.

„Acum nu mai funcționează același lucru pentru toată lumea, și atunci trebuie să ai grijă de tineri, să ai grijă de oamenii care lucrează și au timp foarte limitat în pauza de prânz, de cei care merg seara spre casă și își iau ceva la pachet pe linia de drive și atunci trebuie să te adaptezi la nevoile lor. Gustul e foate important, la fel ca și modul în care arată mâncarea, dar clienții încep să testeze ingrediente noi, sunt atenți la alte lucruri la care nu erau înainte, cum ar fi factorul nutrițional și atunci trebuie să avem o gamă  de produse din care să își aleagă. Din punctul nostru de vedere, acesta e un exercițiu, pentru că la noi complexitatea este dușmanul vitezei, cu cât ai o gamă variată de produse, cu atât mai greu este să le faci.”

În București, există două restaurante McDonald’s unde se găsesc produse fără gluten, iar în medie, se vând, zilnic, 30 de sandvișuri fără gluten. Dintre producătorii locali, McDonald’s lucrează cu Titan, de unde provin chiflele folosite în meniu. În plus, o treime din carnea de pui provine de la parteneri locali, iar 80% din grâul din care sunt făcute chiflele produse de Titan este românesc, spune Boaje. Însă din totalul legumelor folosite de McDonald’s, doar în jur de 5-7% provin de la furnizori locali, deoarece sunt puțini producători care îndeplinesc standardele de calitate cerute de companie, în timp ce carnea de vită este toată importată. Managerul remarcă, astfel, perspective importante de creștere în ceea ce privește parteneriatul cu furnizorii locali de materie primă.

Pentru a identifica în permanență nevoile consumatorilor și trendurile în materie de comportament, rolul studiilor de piață este foarte important pentru McDonald’s, care lucrează cu trei companii de cercetare de piață, pentru a obține un volum de date foarte mare.

„Într-un restaurant mediu avem cam 1 milion de clienți pe lună, să reușești să îi fidelizezi și să atragi alții noi trebuie să știi în permanență cam care sunt obiceiurile lor, cum evoluează și să anticipezi”.

De altfel, McDonald’s a lansat serviciul McDelivery, prin intermediul platformei Foodpanda, iar pe viitor, își propune să aibă cel mai rapid sistem de livrare din momentul în care comanda a fost plasată.

 

Expansiune și consolidare

Un element strategic principal, anul acesta, pentru brandul american, este reluarea ofensivei de a deschide noi locații. În 2018, sunt preconizate a fi deschise șapte noi restaurante, ceea ce presupune o investiție care se ridică la peste 12 milioane de euro, conform executivului. „Cam acesta este trendul pe care vrem să-l menținem în următorii ani. Cred că potențialul României este de 100 de restaurante pe un termen de trei-patru ani, acesta este obiectivul meu”.

Lanțul de restaurante a ajuns la 71 de unități în 21 de oraşe, 28 de unități McCafé și 34 Drive-Thru. Are 4.500 de angajaţi şi zilnic, peste 200.000 de clienţi trec pragul restaurantelor. Anul trecut, în România au fost deschise patru noi restaurante, iar alte cinci au fost remodelate.

Piața locală de fast-food este în creștere și este estimată să ajungă la 2,4 miliarde de lei anul acesta, conform datelor Euromonitor. Topul celor mai mari restaurante fast-food, după cota de piață, în 2016, a fost ocupat de McDonald’s, cu 29,2%, urmat de KFC (18%), Subway (3,2%) și Salad Box (2,9%).

Ușile primului restaurant McDonald’s din România au fost deschise în 1995, la parterul centrului comercial Unirea, restaurant care și acum atrage clienți.

Premier Capital a înregistrat o creștere de 14,5% a cifrei de afaceri în 2017, ajungând la 263 de milioane de euro și un profit operațional de 23,4 milioane de euro. Fiecare țară din grup a înregistrat o creștere de două cifre. În România, afacerile McDonald’s au ajuns la 676 mil. lei, în creștere cu 11,5% față de anul precedent.

Restaurantele fast-food au atras atenția consumatorilor români datorită activității puternice a brandurilor internaționale, care au adus mai aproape de aceștia stilul de viață occidental. Piața locală este atractivă pentru jucătorii din această industrie, astfel că, începând cu toamna anului 2017, un alt gigant industriei, Taco Bell, brand american de restaurante cu specific mexican, deținut de Sphera Franchise Group, care operează și rețelele de restaurante KFC și Pizza Hut, a intrat pe piața locală, ajungând deja la două unități.

 

Provocările pieței 

Din punctul de vedere al provocărilor cu care se confruntă McDonald’s, executivul menționează impredictibilitatea economică – creșterile salariale, care se traduc prin creșterea costurilor pe mai multe niveluri, precum și forța de muncă.

„Piața muncii este cea mai dificilă pe care o știu din experiența mea de manager, ca lipsă a forței de muncă și ca pregătire. Suntem unul dintre angajatorii mari, unul din formatorii importanți din România, peste 35.000 de oameni au trecut prin școala McDonald’s, facem eforturi pentru a continua să pregătim oameni. Dimensiunea și pregătirea forței de muncă sunt două provocări pe care le vedem.” Din cei peste 4.500 de angajați ai companiei, 1.000 lucrează de peste 10 ani în cadrul acesteia.

În ceea ce privește piața de HoReCa, managerul crede că lucrurile s-au îmbunătățit datorită comportamentului clienților, precum și dezvoltării competiției.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii