Cautare




, Contributor

Imobiliare |
|

Aurul gri

Când griul betonului și negrul asfaltului sunt mai valoroase decât galbenul aurului.
constructii.jpg

„Mi-ar plăcea să investesc într-o mină de aur”, spune Florea Diaconu atunci când îl întrebi în ce domeniu nou i-ar plăcea să-și plaseze banii. Pentru omul de afaceri, proprietar al companiei Delta ACM `93, griul betonului și negrul asfaltului sunt însă culori mult mai valoroase decât galbenul aurului. În 2013, compania pe care o conduce și care activează în domeniul construcțiilor și întreținerii infrastucturii rutiere – dar nu numai –, a avut o cifră de afaceri de 140 de milioane de euro, cu 30 de milioane de euro mai mult decât în 2012. Profitul a crescut și el cu două milioane de euro, ajungând la 12 milioane de euro în 2013.

Ca orice milionar care se respectă – Florea Diaconu este pe locul 43 în Forbes 500 Miliardari 2013, cu o avere estimată la 80 de milioane de euro – omul de afaceri este zgârcit cu informațiile despre perioada de început a afacerii sale. „Am rămas șomer de la locul de muncă din cercetare și m-am văzut nevoit să încep ceva, să am o activitate. Am început cu mecanizarea construcțiilor și apoi am trecut la construcția de drumuri”, povestește el. Primul deceniu de activitate al Delta ACM `93, companie înființată acum 20 de ani, este de altfel învăluit în mister și la secțiunea „istoric” a site-ului companiei.

Astfel, primele informații despre cifra de afaceri sunt din 2004, când compania a avut venituri de 16 milioane de euro și un profit de 530.000 de euro. Vârful de până acum al business-ului a fost înregistrat în 2007, cu afaceri similare celor din 2013 – 140 de milioane de euro. Profitul din anul precedent crizei economice a fost însă de 24 de milioane de euro, dublu față de 2013. „Criza ne-a afectat destul de mult, dar nu a fost cel mai greu lucru. Până acum am ieșit întăriți din toate momentele dificile”, spune Florea Diaconu. Pentru Delta ACM, criza poate fi împărțită în două intervale distincte: perioada 2008-2010, când afacerile au scăzut și 2010-2013, când veniturile s-au înscris pe o pantă ascendentă. 2010 este de altfel anul în care compania a înregistrat un vârf de profit, situat la 25 de milioane de euro.

„Cu siguranță, drumul nu a fost ușor. De mai multe ori am fost pe muchie de cuțit, riscând să încheiem activitatea societății”, explică omul de afaceri, cu referire la istoria companiei al cărei portofoliu include  lărgirea șoselei de centură a Capitalei, o parte din lucrările de la magistrala 5 de metrou (Cartierul Drumul Taberei, București), precum și o serie de lucrări edilitare și de infrastuctură la nivel național și internațional.

O prezență discretă în spațiul public, ca de altfel majoritatea marilor jucători din domeniul  infrastructurii, Florea Diaconu își descria astfel clienții într-un interviu acordat în exclusivitate revistei „Forbes România” în urmă cu mai bine de doi ani: „Clienții noștri sunt cei care au nevoie să li se construiască drumuri și poduri. În general, este vorba despre autorități, nu prea cunosc pe altcineva care să aibă nevoie de asemenea lucrări”.

De atunci, strategia companiei a suferit modificări vizibile. Evident, contractele de lucrări publice nu au fost abandonate, ele continuând să  genereze cea mai mare parte a cifrei de afaceri a companiei. Diferența este că Delta ACM `93 s-a orientat și spre piețe externe. Un exemplu în acest sens este construcția primului tronson (20,6 kilometri) din autostrada Erbil – Koysinjaq, în lungime totală de 58,3 kilometri. Situată în Kurdistanul irakian, lucrarea, începută în aprilie 2011, este în prezent în execuție. Pentru exactitate, beneficiarul se numește „Guvernul Regional Kurdistan, Consiliul de Miniștri, Ministerul Construcțiilor și Locuinței”.

Pentru acest contract, compania a dezvoltat în Irak o bază de producție, care cuprinde, pe lângă organizarea de șantier, o stație de asfalt, o stație de beton, precum și un atelier de tăiat și fasonat oțel beton.

Tot de Irak, mai exact de un partener de afaceri irakian, sunt legate și ultimele investiții anunțate de Florea Diaconu. Acum câteva luni, un anunț îi făcea pe jurnaliștii specializați pe real estate să iasă din apatie: compania Vista Development, controlată de Florea Diaconu (60%) și Alessio Karkhi (40%) investește 40 de milioane de euro într-un ansamblu rezidenţial din cartierul Berceni, București. Proiectul Vista Rezidențial Concept va conţine 24 de blocuri de locuinţe, cu 1.000 de apartamente şi 100 de spaţii comerciale. La scurt timp, Vista Development anunța un nou proiect, Vista Exclusive Concept, o investiție de 2,5 milioane de euro. Amplasat pe Strada Erou Iancu Nicolae, oraşul Voluntari – locul primelor dezvoltări rezidențiale moderne din România, o zonă considerată exclusivistă – ansamblul de vile se întinde pe o suprafaţă totală de 3.400 metri pătraţi. Vilele, complet mobilate şi utilate, dispun de garaj închis cu două locuri de parcare, finisaje complete şi au preţul de 550.000 Euro cu TVA. „În funcţie de răspunsul pieţei la acest ansamblu, oficialii companiei iau în calcul extinderea proiectului, în zonă existând mai multe variante în acest sens”, declarau reprezentanții dezvoltatorului la momentul lansării proiectului.

Florea Diaconu nu se află la prima încercare în domeniul rezidențial, el încercând, fără un succes răsunător, o afacere în domeniul caselor din elemente prefabricate, edificate pe terenul clienților.  Semieșecul nu l-a descurajat însă pe omul de afaceri, care spune că are multe planuri de investiții, în domeniul industrial, în special în tehnologiile de vârf și care consideră că alte domenii de viitor sunt energia și sectorul financiar-bancar. „E important să-ți faci treaba cât se poate de bine și să fii serios. Am învățat că nu trebuie să alergi după câștiguri ușoare”, rezumă Florea Diaconu, în două fraze, lecțiile învățate în 20 de ani de activitate în capitalismul românesc, adăugând că ar vrea ca aniversarea de 40 de ani a companiei sale să-l găsească „în parc cu nepoții”.

Statul, ca partener

Contractele de lucrări publice reprezintă cea mai mare pondere în afacerile companiei lui Florea Diaconu. „Clienții noștri sunt cei care au nevoie să li se construiască drumuri și poduri. În general, este vorba despre autorități, nu prea cunosc pe altcineva care să aibă nevoie de asemenea lucrări”, explica el, pentru Forbes România.

Articol apărut în ediţia specială Forbes, Lecții după 20 de ani. Vedeţi aici ce alte articole mai conţine aceasta.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii