Cautare




, Contributor

Afaceri |
|

Atenție, se închid ușile!

Într-o lume tot mai urbană în următorii 30 de ani, avem nevoie de soluții de transport. Cum ne vom deplasa în viitor?  
Metropolis_of Riyadh (1)

Zona de nord a Bucureștiului concentrează cele mai multe clădiri de birouri. Pe vremea când aveam birourile în acea zonă, colegii mei se împărțeau în două categorii, când venea vorba despre transportul către birou: cei care alegeau mașina personală, dar aveau grijă să se trezească mult mai devreme decât ceilalți, pentru a nu rămâne blocați ore în trafic, și cei care călătoreau cu metroul, chiar dacă niciodată nu reușeau să urce în primul tren sosit. Și poate nici în al doilea. Pentru bucureșteni, metroul este un „must” când vorbim de orele aglomerate sau, în general, de orele de lucru din timpul săptămânii. Căci Bucureștiul a devenit un oraș care mai respiră doar la sfârșitul săptămânii, și unul care respiră cu adevărat în zilele libere ce se leagă cu cele de weekend.

GALERIE FOTO: METROUL VIITORULUI

La scară mai largă, lucrurile se aglomerează, în viitor. Se preconizează că, până în 2030, un număr de 104 orașe din toată lumea vor avea fiecare peste 5 milioane de locuitori. De asemenea, dacă acum jumătate din populația lumii trăiește în orașe, până în 2050, vor fi cu 20% mai mulți locuitori în mediul urban. Ce soluții avem pentru a reduce traficul și a spori mobilitatea? Una dintre ele este metroul, iar datele susțin acest răspuns. Potrivit Uniunii Industriilor Feroviare Europene (UNIFE), pe fondul urbanizării intense, atât în țările dezvoltate, cât și în cele în curs de dezvoltare, piața feroviară urbană a început să crească cu 3,5% pe an, începând din perioada 2013-2015, iar avansul va fi menținut până în 2019-2021.

Unul dintre marii jucători de pe această piață este grupul industrial francez Alstom, ce a înregistrat în primele nouă luni ale exercițiului fiscal curent (de la 1 aprilie 2016 la 31 decembrie 2016) comenzi în valoare de 7,2 miliarde de euro, în creștere cu 16% față de cele 6,3 miliarde de euro din aceeași perioadă a anului trecut. Acestea au contribuit la vânzări totale de 5,2 miliarde de euro, cu 6% mai mari față de primele nouă luni din exercițiul 2015-2016. Doar în trimestrul al treilea al anului trecut, Alstom a înregistrat comenzi în valoare de peste un miliard de euro, semnificative fiind controlul circulaţiei și infrastructura pentru linia 3 a metroului din Cairo, trenurile regionale pentru sudul Germaniei, noua generație de trenuri de metrou pentru Comunitatea urbană Lyon din Franța și întreținerea locomotivelor de marfă din Mexic.

La momentul publicării rezultatelor, Henri Poupart-Lafarge, Președinte și CEO al Alstom, declara că Alstom a înregistrat performanțe comerciale puternice în primele nouă luni ale exercițiului 2016/17. „Recent, ni s-a atribuit contractul de furnizare a 15 trenuri regionale în Senegal, prima noastră comandă din Africa de Vest. Totodată, consorțiul Alstom-Bombardier a fost selectat pentru modernizarea trenurilor suburbane din Franța. Se așteaptă comenzile aferente acestor două contracte în trimestrul următor. Creșterea organică a vânzărilor cu 5% s-a aliniat perfect la obiectivele noastre pentru 2020”.

Automatizarea, ca trend

Primul metrou din lume a fost inaugurat în 1860 la Londra, iar de atunci, aproape 190 de orașe și-au construit o rețea de metrou. Pe tot globul există astăzi peste 12.200 km de linii de metrou și peste 150 de milioane de locuitori ai orașelor călătoresc zilnic cu metroul. Dintre aceștia, 20% călătoresc cu un metrou construit de Alstom.

Ca rezultat al intensificării urbanizării, piața metrourilor va continua să crească în următorii ani, iar specialiștii sunt de părere că va fi impulsionată atât de piețele emergente, cât și de cele mature.

Ce schimbări ne așteaptă în viitor? Văzută din fabrica Alstom din Katovice, Polonia, principala tendință pe piața metrourilor o reprezintă liniile de metrou din ce în ce mai automatizate. Potrivit International Association of Public Transport (UITP), de la punerea în funcțiune a primei linii de metrou complet automatizate, cu mai bine de 40 de ani în urmă, rata de creștere a automatizării s-a accelerat exponențial de la un deceniu la altul. Previziunile actuale estimează că lungimea totală a liniilor de metrou automatizate va depăși 2.200 km până în 2025, față de 789 km în 2016.

O altă tendință importantă observată pe piața metrourilor este aceea că tot mai multe orașe și autorități din sectorul de transport public sunt interesate de soluția la cheie care le permite să încredințeze unui singur producător toate fazele tehnice ale unui proiect, de la studiile de fezabilitate până la punerea în funcțiune, pentru a asigura optimizarea finanțării, a costurilor și accelerarea predării proiectului. Potrivit UNIFE, în perioada 2017-2019, aproximativ 40% din proiectele feroviare urbane vor fi reprezentate de sisteme de mobilitate integrate și acest lucru este, cu atât mai mult, valabil pentru piețele emergente. Cele două regiuni principale având cel mai mare număr de proiecte feroviare urbane integrate sunt Orientul Mijlociu – Africa și America Latină, într-o proporție de circa 80%.

Metroul viitorului pe un tărâm virgin

Alstom, cu peste 55 de clienți în întreaga lume, a câștigat un contract pe un tărâm virgin, ce nu a făcut cunoștință cu metroul până acum. Riad, capitala și totodată cel mai mare oraș din Arabia Saudită, numără în prezent 6,5 milioane de locuitori, 90% dintre aceștia călătorind prin oraș cu autoturisme. De altfel, aceasta este și principala temere a celor din Arabia Saudită, că vor fi necesare eforturi majore pentru a convinge locuitorii orașului să călătorească cu metroul. Probabil că sună ciudat, dar nu planul inițial, construcția infractructurii sau termenele de livrare sunt o problemă pentru cei din Riad. Pentru că, dacă în 2019 primii curioși ar trebui să se urce în metrourile Metropolis ce se construiesc de către Alstom, acesta fiind termenul estimat, lucrările de infrastructură sunt gata în proporție de 48%, iar compania franceză are, de asemenea, primele metrouri gata.

De ce s-au gândit deja autoritățile din Riad la crearea unei infrastructuri pentru metrou și, implicit, la introducerea metroului? Potrivit estimărilor acestora, populația orașului sporește intens și se estimează să ajungă, până în 2030, la 8,3 milioane de locuitori. Așadar, înainte de a se confrunta cu probleme precum trafic congestionat și poluare, Înaltul Comisariat pentru Dezvoltare a inițiat, prin brațul său executiv, lansarea unui proiect  pentru construirea a șase linii de metrou și a unei rețele de 24 de linii de autobuze. Vorbim, în acest moment, despre cel mai amplu proiect de transport urban din lume. Un proiect pe care l-am cunoscut mai îndeaproape cu ocazia vizitei la fabrica Alstom din Katovice, Polonia, unde se construiesc, pentru proiectul din Riad, 69 de garnituri de trenuri Metropolis automatizate, executate din aluminiu, cu câte două vagoane fiecare, un metrou de clasă mondială cu o lungime de 36 de metri. Metropolis este un tren ecologic și, potrivit celor de la Alstom, costurile pe întregul ciclu de viață sunt reduse.

În total, rețeaua de metrou va avea o lungime de 176 km și va include 85 de stații. Este, fără doar și poate, ceva spectaculos, pe care cineva ca mine, care trăiește într-unul dintre orașele cu cel mai congestionat trafic din Europa (potrivit unui studiu publicat în 2015 de producătorul olandez de sisteme de navigație prin GPS, TomTom – n.red.) nu are cum să nu și-l dorească cu ardoare.

Revenind la țara arabă și la planurile acesteia, în 2013, pentru proiectul de șase linii, ADA (Agenția Arabă pentru Dezvoltare) a selectat și desemnat trei consorții internaționale: FAST, BACS și ANM. Consorțiul FAST, condus de FCC Construction, include Alstom, pentru furnizarea unei soluții integrate de metrou pentru liniile 4, 5 și 6 [sau liniile Yellow (galben), Green (verde) și Purple(violet)], totalizând 64,5 km. Aceasta include 29 de stații și 33 km de viaduct, iar valoarea proiectului atribuit consorțiului FAST este de 6 miliarde de euro, din care peste 1,2 miliarde de euro revin companiei Alstom, termenul de predare fiind finalul lui 2018.

Pe o vreme vitregă, similară cu iarna ce tocmai a trecut prin România, dar unde gradele cu minus se simțeau mai apăsător, venea momentul în care am putut privi de aproape metrourile, umblând dintr-o hală în alta (fabrica însumează 22 de hale – n.red.), pentru a vedea fiecare pas al procesului de construcție necesar unui metrou. Vedeam prima oară un tren violet și aflam că „trenurile au fost proiectate ținând seama de clima din regiune”. Astfel, ele sunt dotate cu un sistem mai puternic de aer condiționat, capabil să asigure o capacitate de răcire suficientă, chiar și în condiții de caniculă. În plus, boghiurile, sistemul de tracțiune, frânele și ușile au fost prevăzute cu elemente speciale pentru a preveni pătrunderea nisipului.

Dintr-o dată se face mai cald. La prima vedere, rămâi câteva minute să privești exteriorul, dar peste un design elegant dai și când pășești în interior. Caroseria este vopsită la exterior în dungi, indicând culoarea liniei pe care va circula garnitura de metrou, iar fiecare tren are trei clase: clasa întâi, clasa familie și clasa single, separate printr-un perete despărțitor din sticlă.

Prima garnitură de tren pentru metroul din Riad a părăsit fabrica de la Katovice în chiar primele săptămâni ale acestui an. Alte câteva sunt acum supuse încercărilor, iar restul sunt în faza de producție. „Cu siguranță, Alstom va respecta termenul limită și va livra toate garniturile de metrou, împreună cu infrastructura, până la sfârșitul anului 2018”, țin să precizeze reprezentanții companiei.

Avionul care m-a adus în țară aterizează, taxiul mă duce spre casă, în cartierul unde lucrările de la Magistrala 5 de metrou Drumul Taberei – Eroilor încă sunt în toi, și nu reușesc să-mi scot următoarele întrebări din minte: Când se va respecta termenul limită și la noi? Oare se va întâmpla așa ceva vreodată?!

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii