Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Ascultă–ți cel mai bun prieten al dimineții: radioul!

Bugetul de publicitate pe radio a crescut cu 7,6% în 2018. Numărul de reclame s-a majorat cu 8,8%. Radioul rămâne prietenul fidel al firmelor de retail. Dar este cel mai bun prieten matinal al românilor.
radio studio

Radioul este cel mai bun prieten al românilor, în fiecare dimineață. Pentru că românii se trezesc cu radioul, își petrec ziua pe internet și se culcă târziu, cu televizorul.

Ziua începută pe undele radio ține loc, pentru mulți români, de mic dejun și de apă caldă. Poți să-ți începi ziua fără o felie de pâine unsă cu unt, dar fără să tragi cu urechea la un post de radio ca să afli cum va fi vremea, dacă plouă, dacă ninge, să fii informat despre starea drumurilor, despre lucrările care se efectuează prin oraș sau în afara localității, fără să pleci de-acasă fără aceste informații de la radio înseamnă să-ți asumi un mare risc.

Riscul omului modern. Radioul este ghiontul binevenit pentru omul care încă mai lâncezește în pat, într-o zi de lucru. Este confidentul pensionarului care dorește să se audă vorbind, încercând să ia legătura în direct cu un moderator simpatic și înțelegător. Este amicul care culege harnic mai toate știrile și bancurile din cursul nopții (din presa electronică) și le varsă la prima oră a dimineții în urechile ascultătorilor morocănoși.

Radioul este terenul pe care au loc primele exerciții de înviorare ale minții. Ce altceva mai putem cere radioului? Să curețe zăpada de pe trotuare, să arunce gunoiul la tomberon, să-i ducă pe copii la școală, să dezghețe parbrizul mașinii? Dacă ar fi în stare, radioul nu s-ar da în lături de la aceste treburi. Radioul este cel mai harnic și binedispus prieten al românilor, care-i însoțește până în jurul prânzului.

Apoi, dispare discret din viețile românilor, până a doua zi, la prima oră a dimineții, ca s-o ia de la capăt cu: starea vremii, starea drumurilor, ambuteiajele, cursul valutar, actualitatea politică, socială, sportivă, nelipsitele informații din sport!, și muzică, multă muzică, pe toate gusturile, playlist-urile fiind targetate, feliate, mărunțite și servite pe categorii de vârstă, cu minuție, cu penseta. Dimineața este prime‑time-ul radioului.

Și în toată această revărsare de optimism și dorință de viață (unde ați ascultat pe acest pământ un radio posac sau în depresie?) își fac loc, cu tupeu și dezinvoltură, reclamele. Pentru că acolo unde există audiență (matinală) musai trebuie să se lipească și publicitarii cu reclamele lor. Ofertele supermarketurilor și ale magazinelor de electrocasnice, medicamentele care se eliberează fără prescripție medicală, suplimentele alimentare care promit o viață lungă și „optimă”, depozitele bancare cu dobânzi atractive, serviciile de telefonie mobilă și internet, toate aceste reclame dau buzna în urechile ascultătorilor. Radioul este și prietenul (de-o viață) al reclamelor, nu numai al omului modern.

Dar în România, radioul nu ocupă statutul de „cel mai bun prieten al publicității”. Acest rol este deținut de televiziune, care atrage 66% din totalul investițiilor publicitare într-un an. Conform studiului „Media Fact Book”, realizat de agenția Initiative România, radioul are o cotă de piață de doar 6% din volumul total de publicitate, în urma internetului (18%) și a panotajului (7%). Pentru anul 2018, studiul „Media Fact Book” a estimat un volum net de publicitate de 26 de milioane de euro. Aceeași sursă arată un buget de publicitate de 85 de milioane de euro pentru internet și de 31 pentru panotaj. În alte țări din regiune, radioul este mai căutat decât în România, având cote de piață mai mari: Polonia (8%), Cehia (9%) și Croația (8%).

Radioul este un suport publicitar ieftin în România, comparativ cu televiziunea, prețurile fiind mai mici chiar și decât cele din panotaj. Este suportul favorit al rețelelor de retail și al producătorilor de medicamente. Radioul este eficient, adică are impact, când se anunță promoții și reduceri de prețuri avantajoase. Comercianții au învățat unde să-și plaseze astfel de anunțuri: pe radio. Simplu, ieftin și eficient!

Anul trecut, cele 11 rețele naționale de radio, monitorizate de Biroul Român de Audit Transmedia (BRAT), au difuzat 723.549 de reclame, volum mai mare cu 8,8% față de cel din anul 2017. Bugetul de publicitate calculat la rate card pentru investițiile în radio a fost de 263,9 milioane de euro, conform studiului „Monitorizarea Investițiilor în Publicitatea pentru Radio” (MIPR), realizat de BRAT. Acest buget este mai mare cu 7,6% față de cel din 2017. Trebuie subliniat faptul că volumul a fost calculat pe baza tarifelor de publicitate (rate card) ale rețelelor de radio, fără să fie scăzute discounturile și gratuitățile acordate clienților publicitari de către radiodifuzori.

Cel mai mare consumator de publicitate radio a fost Zdrovit, producător de medicamente și suplimente alimentare, cu un buget de 35,2 milioane de euro (rate card) și 80.264 de spoturi difuzate. Zdrovit are o cotă de piață de 13,4% din volumul total de publicitate radio. Pe următoarele locuri s-au plasat rețele de magazine Altex și Media Galaxy, aparținând aceleiași companii Altex România SRL, cu bugete de 14,1 milioane de euro (rate card), respectiv 10 milioane de euro (rate card). În topul 20 al marilor investitori sunt prezente rețelele de retail Carrefour, Lidl, Kaufland, Metro, Selgros și Profi. Cel mai mare investitor din categoria telecom este Orange, cu un volum de 7,8 milioane de euro (rate card).

Companiile din categoria retail au investit 86,6 milioane de euro în publicitatea radio (rate card), reprezentând cel mai mare buget consumat, cu o cotă de piață de 32,8%. Producătorii și distribuitorii de medicamente au investit în reclamele radio circa 60 de milioane de euro (rate card), reprezentând o cotă de piață de 21,2%. Publicitatea comandată de sectorul divertisment/timp liber s-a ridicat la 20,4 milioane de euro (rate card), 7,7% market share. Companiile de comunicații au alocat un buget de 17,3 milioane de euro (rate card), cu o cotă de piață de 6,6%.

Radiourile au profitat de fidelitatea clienților publicitari și s-au străduit să încaseze mai mulți bani. Volumul de publicitate realizat de Radio ZU a fost de 57,85 milioane de euro (rate card), conform studiului realizat de BRAT, în creștere cu 4,1% față de anul 2017. Radio ZU a difuzat 132.043 de spoturi (creștere de 2%).

Pe locul secund s-a plasat Europa FM, cu un volum de 51,1 milioane de euro (rate card), în creștere cu 6,5% față de 2018. Europa FM a difuzat 108.050 de spoturi (creștere de 1%). Rețeaua Kiss FM a ocupat locul trei în top, cu un buget de 43,6 milioane de euro (rate card), în creștere cu 8,8% față de 2017. Kiss FM a difuzat 110.707 spoturi (majorare de 10,2%).

Radiourile care au avut creșteri ale bugetelor de publicitate în 2018 față de anul precedent: Radio România Actualități (7,4%), Digi FM (18,7%), Rock FM (29,7%), Pro FM (10,4%) și Romantic FM (233,6%). Radiourile care au suferit pierderi ale bugetelor de publicitate au fost Magic FM (-4,1%) și Virgin Radio (-4,6%).

Piața de radio va continua și în acest an să-și crească vânzările de publicitate. Nu există niciun motiv de îngrijorare: consumul populației nu dă semne de slăbiciune, comercianții țintesc vânzări mai mari, așa încât reclamele vor zburda cu înverșunare în urechile românilor. Radioul va confirma și în acest an că este cel mai bun prieten al românilor, în fiecare dimineață.

8,8% reprezintă creșterea procentuală a numărului de reclamele difuzate de 11 rețele naționale de radio, monitorizate de BRAT, în anul 2018

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii