Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Lideri |
|

Forbes Heroes: Arhitectul publicității

Mesajul lui Adrian Boțan către tineri este tranșant: „Să fii adaptabil!“ Este un îndemn care se potrivește perfect carierei creativului de la McCann-Erickson.
adrian_botan_IMG_4643

Sunt destule urme ale trecutului (de dinaintea anului 1989) care și-au pus amprenta în campaniile gândite și realizate de Adrian Boțan. A fost un elev bucureștean obișnuit, care a purtat uniformă, matricolă și șapcă. A fost un copil care a văzut „binefacerile” socialismului la cozile din piețe și de pe străzile întunecoase ale Bucureștiului. În decembrie ’89, regimul Ceaușescu se prăbușește. Adrian Boțan, absolvent al facultății de Arhitectură din București, intră în publicitate, angajându-se la obscura agenție Euroital. Apoi, face parte din „echipa de aur” a publicității românești din anii ’90, în cadrul agenției D’Arcy, loc în care s-au format numeroși publicitari care au influențat profund destinul multor agenții de publicitate. „Când am intrat în publicitate, în anii ’90, acest domeniu era în plină dezvoltare, își amintește Boțan. N-a fost opțiunea mea conștientă. Așa s-a întâmplat. Publicitatea a fost o chestiune intuitivă.” Nu are niciun regret față de drumul abandonat în arhitectură. „Facultatea te îndoctrinează cu faptul că arhitectura este cea mai tare chestie, că tu, ca arhitect, ai «o misiune» și că o să construiești piramide… Nu-i adevărat!”, spune actualul șef al creației McCann Worldgroup Central East Europe.

13242229_1297358010293274_158881131_o

32 de rețete pentru a deveni propriul erou

La agenția D’Arcy, în 1998, Boțan lucrează pentru contul companiei de telefonie mobilă Connex, abia lansată în acel timp. Realizează împreună cu colegii săi de atunci (Liviu David, Alina Gavrilă, Manuela Necula, Octav Gheorghe și cu Aneta Bogdan – Connex) prima campanie românească ce va cuceri un premiu internațional: „Capitaliști din toată țara, conectați-vă!”. Campania a fost realizată alb-negru, pentru revista „Academia Cațavencu” și îl avea protagonist pe Nicolae Ceaușescu, care se „confrunta” cu noile realități capitaliste din România. Proiectul a câștigat un premiul la festivalul Golden Drum de la Portoroz (Slovenia).  În prezent, după aproape 15 ani de la acea campanie, Adrian Boțan, VP Creative Excellence la McCann Worldgroup Central East Europe, consideră că proiectul a fost, în fapt, o exorcizare a frustrărilor pe care el și colegii săi le aveau față de regimul Ceaușescu în care se născuseră. Nu erau încă „vindecați”, așa cum credeau tinerii publicitari de la D’Arcy, dar se „tratau”.

Un an mai târziu, în 1999, Adrian Boțan pleacă la McCann-Erickson București și în 2000 ocupă funcția de director de creație al agenției. Se poate spune că Adrian Boțan a fondat o altă școală de publicitate la McCann, care a devenit în timp cea mai premiată agenție românească la nivel internațional.

Printre numeroasele campanii realizate se distinge cea pentru batonul de ciocolată ROM, care preia brandul vechi din 1964 și îl modernizează conform vremurilor. În 2011, campania „Noul ROM”, în care ciocolata era „împachetată” cu steagul american, câștigă în premieră pentru România două Grand Prix Lions, un Titanium Lion, trei Gold Lions, un Silver Lion și două trofee Bronze Lions la PR Lions. Un palmaresc fabulos obținut de o campanie românească la Cannes, cel mai mare festival de publicitate din lume. Astfel, elementul local (românesc) pentru acest brad a făcut diferența. Dar palmaresul pentru brandul ROM nu s-a încheiat în 2011. La ediția din acest an a festivalului de la Cannes, campania „Bucharest not Budapest”, dezvoltată pentru ROM Autentic a avut 5 shortlist-uri și a câștigat un Bronze Lion la Categoria Direct Lions.

„În anii ’90, ne jucam. Eram inconștienți. Făceam lucruri… poate iresponsabile”, își amintește Boțan începuturile publicității. Acum, când internetul a explodat, cine nu stăpânește „uneltele” digitalului, nu are ce căuta în publicitate.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii