Cautare




, Contributor

Blogul lui Lucian Davidescu (riscograma.ro)

Bani și Investiţii |
|

Anul petrolului ieftin

Riscurile și oportunitățile prăbușirii cotațiilor internaționale pentru ceea ce pe vremuri se numea „aurul negru”.
petrol

Petrolul a ajuns încă de anul trecut la nivelul de 35 de dolari pe baril, atins o singură dată în ultimul deceniu. Iar până acum, toate semnele sugerează că scăderea va continua. Dolarul se întărește pe fondul înăspririi politicii monetare a FED, Rusia și-a asumat în mod explicit un război al prețurilor cu Arabia Saudită, în care s-a arătat dispusă să reziste șapte ani, stocurile sunt la maximum posibil dat de capacitățile de stocare, în SUA este dezbătută ridicarea restricțiilor la exportul de țiței, iar economia Chinei tot încetinește. Tot așa cum nivelul costurilor nu a contat atunci când cererea ducea barilul la niveluri de neimaginat, de 150 de dolari, la fel nu mai contează nici acum: statele producătoare sunt disperate să vândă cât mai mult, indiferent de preț, tocmai pentru a compensa prăbușirea cotațiilor. Nimeni nu știe unde și cum se va opri această spirală.

Prețul petrolului înregistrează un nou minim al ultimilor 12 ani

Care sunt însă consecințele acestei evoluții (în afară de ieftinirea dezamăgitoare a benzinei) și cum se pot ele transforma în oportunități?

Cel mai important efect este acela că va continua tendința de ieftinire a materiilor prime, alimentelor și energiei. Asta înseamnă că orice investiție în aceste domenii este de evitat, cu excepția celor care, inevitabil, vor fi lichidate cu discount masiv din cauza condițiilor adverse de piață. Altfel spus, nu investiți în teren agricol, energie regenerabilă sau proiecte miniere decât dacă vin la pachet cu o reducere de ordinul zecilor de procente.

Pe de altă parte, nu se întrezăresc nici oportunități de scară, cu excepția unor nișe conjuncturale. Astfel, scăderea prețului carburantului face fezabil transportul maritim pe distanțe mai mari al mărfurilor „bulk“, cu valoare mică per greutate. De exemplu, poate deveni mai rentabil importul de materiale de construcții din China, de furaje din America de Sud etc. Un alt efect predictibil este ieftinirea biletelor de avion pe distanțe lungi, ceea ce va alimenta cererea de călătorii către destinații exotice. Agențiile de turism pregătite logistic și care vor ști să facă marketing la momentul oportun au o piață potențială generoasă de explorat: aceea a românilor care au „terminat de văzut” Europa în epoca de aur a zborurilor ieftine.

Cei șapte ani de petrol ieftin promiși de Rusia nu ar trebui însă luați ca o garanție. În fapt, nu de Rusia depinde ce se va întâmpla, ci de Arabia Saudită. Iar scenariile sunt destul de volatile, pentru că indiferent de deznodământul conflictului din Siria – supraviețuire sau prăbușire a regimului Assad – saudiții pot decide să strângă brusc robinetul, ducând prețul barilului nu se știe cât de sus. Prin urmare, recomandarea adaptată la context este: nu cumpărați nava care va aduce țiglă din China, nici avionul care va duce turiști în Brazilia, oricât de ieftine ar părea. Luați-le în leasing

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii