Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Anul în care publicitatea online a învins, dar nu definitiv

Comunicarea online a fost marele câștigător al publicității în anul 2020. În ciuda prețurilor mici și a discounturilor mari, volumul de publicitate online s-a majorat față de anul precedent. Guvernul a contribuit la rotunjirea veniturilor editorilor prin campania „Poartă mască!”.  
046 core pub online

Spre deosebire de panotaj și print, online-ul s-a simțit foarte bine în anul pandemic 2020. A fost ca peștele în apă, criza medicală accelerând adaptarea și regruparea investitorilor pe acest suport de comunicare.

Bugetul brut de publicitate online s-a ridicat în 2020 la 74,62 milioane de euro, calculat la rate card (tarife-listă), în creștere cu 6% față de anul precedent, potrivit studiului „Monitorizarea Investițiilor în Publicitatea Online” (MIPO), realizat de BRAT. A fost monitorizată doar publicitatea comercială, fără să fie incluse și bugetele din campania de informare publică „Poartă mască!” Bugetul total a fost calculat pe baza tarifelor de publicitate (rate card), fără să fie scăzute discounturile și gratuitățile acordate de editorii din mediul digital.

Numărul total de afișări pe reclamele comandate a fost 4,9 miliarde, mai mare cu 5,8% față de anul 2019. Cel mai mare investitor în publicitatea online a fost operatorul de pariuri sportive și jocuri de noroc Superbet, cu un buget de 4,7 milioane euro (rate card) și 337,6 milioane de afișări. De altfel, alte două case de pariuri sportive și jocuri de noroc au fost active în publicitatea online: Gambling Malta Ltd (Stanleybet) și Betfair International (Betfair), acestea ocupând locuri fruntașe în topul investitorilor în publicitatea online. Rețeaua de supermarket Lidl și producătorul de tutun Philip Morris au ocupat locurile 2 și 3 în clasamentul investitorilor în publicitatea online cu bugete de 2,77 milioane de euro (rate card), respectiv 2,76 milioane de euro. (rate card), conform BRAT.

Primăria Municipiului București, sub mandatul Firea, a ocupat locul 15 în topul celor mai mari investitori în publicitatea pe internet, cu un buget de 1,24 milioane de euro (rate card) și 99,8 milioane de afișări. Sectoarele care au investit cele mai mari bugete de promovare în online au fost: divertisment & media/timp liber cu 17,7 milioane de euro (rate card), business și industrie, echipament tehnologic – 9,4 milioane de euro și sănătate/farmaceutice – 7,8 milioane de euro. Magazine și companii comerciale au investit 5,8 milioane de euro, în timp ce companiile din comunicații au consumat 5,6 milioane de euro. Toate bugetele amintite mai sus au fost calculate la rate card.

Site-urile cu cele mai mari bugete de publicitate pe care le-au atras în 2020 sunt: digi24.ro, cu 5,7 milioane de euro (rate card), adevarul.ro, cu 5,2 milioane de euro (rate card) și ebihoreanul.ro, cu 4,75 milioane de euro (rate card), conform monitorizărilor BRAT.

Un „colac de salvare” pentru presa online a venit din partea Guvernului Orban care, în 2020, prin campania de informare publică „Poartă mască!”, a angajat aproximativ 5 milioane de euro pentru site-urile din România, conform calculelor site-ului Paginademedia.ro. Este vorba de un buget net, care a fost achitat în mare parte în cursul anului trecut. Potrivit aceleiași surse, site-urile Pro TV (sport.ro, yoda.ro, stirileprotv.ro) au obținut un buget total de 460.000 de euro, cel mai mare volum din piața online. Compania Prestige Media – Realitatea.net și alte 40 de site-uri locale au contractat un buget în valoare de 450.000 de euro, în timp ce Antena TV Group (spy, observatornews, a1.ro) a avut un contract de 400.000 de euro. Acestea entități au beneficiat de cele mai mari volume de publicitate guvernamentală, conform Paginademedia.ro, dar și alte 49 de editori au reușit să atragă bani de la guvern prin programul de informare „Poartă mască!”. Acest „borcan cu miere” a generat o goană după afișări din partea presei online, pentru că banii au venit în funcție de audiența înregistrată, astfel încât, în multe cazuri, am asistat la titluri senzaționaliste și alarmiste, care au urmărit atragerea atenției internauților și obținerea de audiență cu orice preț. Cea mai mare spaimă a companiilor care investesc în reclamele online este reprezentată de fenomenul fake news, care a crescut în pandemie. Asocierea involuntară cu știrile false este cea mai mare problemă a advertiserilor.

Conform raportului Media Fact Book 2020, realizat de agenția Initiative România, investițiile nete în publicitatea online s-au ridicat la 117,8 milioane de euro, cu 6,2% mai mult față de 2019. Această valoare include doar investițiile marilor companii în publicitate, excluzând actorii mai mici sau pe cei care alocă bugete exclusiv în digital. Pentru anul 2021, se preconizează depășirea pragului de 120 de milioane de euro, chiar și în condițiile absenței unui „ajutor” guvernamental și a reducerii puterii de cumpărare a populației.

Publicitatea online a ieșit victorioasă din anul pandemic 2020, consolidându‑și poziția în opțiunile clienților publicitari.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii