Cautare




, Contributor

Tech |
|

Antreprenor vs. investitor

Să construiești de la zero o companie sau să investești într-un start-up de succes? Radu Georgescu arată că cele două variante pot merge mână-n mână.
Radu_Georgescu.jpg

Toată presa economică vorbea în 2003 despre povestea antreprenorului român care a vândut un software antivirus către gigantul american Microsoft. Povestea aceluiaşi antreprenor era reluată, în multe articole, în 2010, când GECAD, grupul pe care îl conduce, vindea compania ePayment (cunoscută azi sub numele PayU România) către unul dintre cele mai mari grupuri de media şi internet din lume, Naspers.

Euforia articolelor care l-au avut ca personaj central pe Radu Georgescu a revenit în urmă cu doi ani, când fondul american de investiţii Francisco Partners a achiziţionat furnizorul de soluţii şi servicii pentru distribuţia electronică de software, Avangate, care făcea parte tot din GECAD. În prezent, Radu Georgescu spune că se uită cu interes către o nouă etapă pe care grupul pe care îl controlează a început-o în urmă cu un an – o etapă în care să investească în noi afaceri şi să dea startul unor noi companii.

Omul de afaceri a analizat în detaliu întreaga evoluţie a grupului GECAD, fondat de el, a parcursului celor peste două decenii de existenţă a acestuia şi a vorbit pentru Forbes România despre proiectele în care a investit şi pe care le construieşte acum, despre antreprenoriat şi despre noi oportunităţi în business-ul IT.

„GECAD a funcţionat în cicluri de zece ani. În ciclul iniţial, cuprins în perioada 1992-2003, s-au construit două companii, Gecad Net și RAV, iar acesta s-a încheiat cu vânzarea RAV. Am închis astfel o etapă de creștere, de maturizare și, foarte important, o etapă în care am şi ratat multe lucruri, o perioadă cu greşeli din care am avut de învăţat. Iar prin finalizarea acestui ciclu am închis produsele care nu funcţionau”, explică Radu Georgescu.

Vânzarea antivirusului RAV către Microsoft a adus o importantă vizibilitate pe plan internaţional pentru GECAD, mai ales având în vedere ca aceasta a fost una dintre cele mai mari achiziţii pe care Microsoft le făcuse până la momentul respectiv şi, de altfel, aceasta a fost prima companie cumpărată de producătorul IT american pe piaţa europeană.

„Cel de al doilea ciclu, din perioada 2003-2013 – încheiat cu vânzarea Avangate, a fost marcat de asemenea de multe investiţii, unele foarte bune, altele ratate. Au avut loc şi exituri de traseu, cum a fost vânzarea ePayment, exitul Axigen sau Smartree, dar ciclul s-a încheiat cu exitul Avangate – moment în care am făcut din nou curăţenie şi tot ce a însemnat proiecte ratate sau mai puţin de succes, au fost închise. Au fost multe exituri pe parcurs, dar există doar câteva care marchează aceste cicluri”, argumentează Radu Georgescu.

El a explicat că vânzarea Avangate a fost prima vânzare care nu se încadra în categoria de exit strategic, fiind privită ca o „vânzare financiară” – în care cumpărătorul nu urmăreşte să integreze compania achiziţionată în business unitul său, aşa cum s-a întâmplat cu RAV (când întreaga echipă de specialişti în securitate care lucra pentru compania românească a fost integrată în echipa de securitate a Microsoft), cu ePayment (compania de plăţi online care a fost transformată ulterior în PayU România, iar soluţia de plăţi este folosită acum în întreaga lume), sau cu Axigen (furnizorul de tehnologie în domeniul comunicării prin email, achiziţionat de un grup de antreprenori români). În schimb, vânzarea Avangate a fost una financiară – în care investitorul cumpără, dezvoltă, iar ulterior vinde pentru o sumă şi mai mare.

Sfârşitul lui 2013 și începutul lui 2014 au reprezentat începutul unei noi ere pentru grupul GECAD. „Una în care ne uităm cu interes la un nou ciclu de zece ani în care să investim în companii, să pornim companii. Noi suntem un amestec foarte interesant de afacere antreprenorială şi fond de investiţii”, spune Radu Georgescu.

Singurul „element de continuitate” în toţi aceşti ani şi în toate aceste etape este Gecad Net, o companie de distribuţie de software şi furnizare de servicii IT pentru segmentul companiilor mici şi mijlocii, înfiinţată în 1992 şi care încă face parte din grupul GECAD. Compania înregistra în 2013 o cifră de afaceri de peste 2,75 milioane de euro şi estimează o creştere de circa 30% pentru anul trecut, potrivit reprezentanţilor companiei.

Investiţii care schimbă lumea. Acest nou ciclu, recent început de GECAD, pare a fi mult diferit de cele parcurse până acum, având în vedere că investiţiile care au deschis această nouă etapă se îndreaptă către domenii încă exotice pentru piaţa românească.

Printre firmele în care Radu Georgescu a investit anul trecut se numără Coinzone, o companie ce oferă o nouă platformă de plăți cu Bitcoin, Vector Watch, un start-up românesc înfiinţat în 2014, care lucrează la producţia de smartwach-uri (investiţie de circa 0,5 milioane de euro), un magazin online dedicat iubitorilor de câini, Doggy&Co – lansat, momentan, doar pe piaţa din Marea Britanie. Un alt start-up din UK, pe care GECAD a mizat recent, este Tynka – companie care dezvoltă o aplicaţie dedicată studenţilor pentru ca aceştia să fie la curent cu activităţile şi evenimentele specifice intereselor lor, din campusuri sau în alte locuri. O altă investiţie pe piaţa londoneză este Gluru, fondată de câțiva foști angajați ai Google, Amazon, Rackspace și Apple.

Aceasta propune o suită de aplicații construite pe o platformă sofisticată care învață modul individual de lucru al utilizatorului pe baza activităților pe care acesta le derulează zi de zi. GECAD Group a condus runda de investiții de tip seed care a asigurat companiei Gluru 1,5 milioane de dolari înainte de lansarea pe piață a primei aplicații.

„Investim în proiecte care au şanse să schimbe lumea, care sunt suficient de inovatoare, care uneori au şanse mari să rateze, dar la fel de bine au şanse să aibă succes. Toată energia pe care o investim în aceste companii poţi să o ai doar dacă te gândeşti că o investeşti pentru o schimbare în bine, doar pentru bani nu poţi să investeşti atâta energie.”, spune Radu Georgescu. Desigur, el admite faptul că aceste investiţii nu se îndreaptă către orice verticală, păstrează aceeaşi arie de interes ca cele de până acum, IT-ul, cu precădere zona de eCommerce, cryptocurrency, cloud, big data, internetul tuturor lucrurilor (Internet of Things – IoT). „Suntem destul de oportunişti atunci când ne alegem investiţiile”, spune zâmbind antreprenorul.

„Avem companii pe care le începem noi ca antreprenori, cum este Coinzone şi avem proiecte ale altor antreprenori în care investim încredere, bani şi muncă. Şi este extrem de interesant”, mai adaugă Georgescu. Iar cele mai importante criterii de care ţine cont atunci când alege o companie în care să investească sunt viziunea, capacitatea de execuţie şi etica – referindu-se aici atât la corectitudine, cât şi la chimia dintre investitor şi antreprenor. Însă cea mai mare greutate o capătă capacitatea de execuţie (în proporţie de 80%), pentru că dincolo de viziune e nevoie de o echipă care să fie în stare să pună în aplicare ideea, să poată să execute planul afacerii.

„Marea majoritate ar crede că viziunea este cea mai importantă. Nouă ne vin cam 200 de cereri de investiţie pe lună şi cele mai multe ne sunt prezentate în felul următor: am o idee, vrei să investeşti în ea? Eu am cam 20 de astfel de idei în fiecare dimineaţă. Doar că aici nu este vorba de ideea, ci de capacitatea de a o executa, de a o pune în practică”, afirmă Radu Georgescu.

Drumul și rezultatul. Întrebat cum reuşeşte să se desprindă de toate aceste proiecte în care spune că nu investeşte doar bani, ci şi foarte multă pasiune şi energie, în momentul în care face un exit, el răspunde fără ezitare că nu se ataşează de produsul final, cât de procesul de realizare al acestuia, de drumul parcurs până la realizarea proiectului.

„Ce mă face pe mine să merg mai departe este construcţia unei chestii mari. Este atât de entuziasmant să creezi ceva ce poate fi utilizat apoi de milioane de oameni”, mărturiseşte Radu Georgescu. Îi place să încerce să pună în aplicare idei, să le aşeze pe o foaie sub formă de planuri, pe care să le construiască treptat, etapă cu etapă. Iar culmea satisfacţiei este atinsă în momentul în care apare primul utilizator al produsului creat de el şi de echipa lui. Lucrează la un produs până când alţi utilizatori sunt dispuşi să plătească pentru a-l folosi. Apoi, interesul pentru proiect se pierde. „Este minunat să vezi că cineva foloseşte ce ai creat tu şi este dispus să îţi dea bani pe acel lucru. Iar pentru mine drumul înseamnă totul. După ce cineva dă bani pe ce am făcut noi, pentru mine nu mai este interesant. Este momentul în care compania, din punctul meu de vedere, poate fi vândută şi dată cuiva care este mai bun decât mine şi care este dornic şi se bucură să o ducă de aici încolo”, explică Radu Georgescu.

Priveşte cu optimism zona antreprenorială din România, mai ales în domeniul IT&C, care este încă dominat de zona de outsourcing, dar despre care crede că în timp va pierde teren în favoarea celei de produs. Şi spune cu hotărâre că nu mai suntem o ţară cu puţini antreprenori şi investitori.

„Ei există, mai ales în zilele actuale, în care foarte mulţi oameni cu bani îşi pun problema în ce să investească astfel încât aceşti bani să nu mai fie gri. Iar investiţiile în IT sunt oneste”, declară omul de afaceri.

De asemenea el vede cu ochi buni noul val de investitor din rândul corporatiştilor. Acei oameni care au lucrat în poziţii de middle şi top management, care au câştigat cunoştinţele şi banii necesari pentru a-şi deschide propria afacere şi sunt pregătiţi să investească. „Nu vorbim de sume mari, 15.000-20.000 de euro, dar suficiente cât să crească o companie la nivelul următor. Iar aceşti investitori sunt mulţi”, mai spune Radu Georgescu.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii