Forbes: Care sunt problemele cu care ce confruntă piața de carte din România?
Anton Chiazna: Cea mai critică problemă a pieței cărții în acest moment este faptul că nu există niciun fel de reglementare pentru a o proteja de politicile agresive de discount.
Practic, marjele mici cu care operează librăriile on-line și vânzătorii de carte on-line (de fapt, există foarte puține librării on-line în adevăratul sens al cuvântului), fac imposibilă o dezvoltare pe termen lung, întrucât marjele de profit implicate sunt foarte mici.
O altă mare problemă este că mutarea în on-line a deteriorat puțin piața clasică de vânzare de carte, în sensul scăderii drastice. Nu am cifre în acest sens, doar bănuiesc. Practic, pe piața clasică au mai rezistat probabil tot marile lanțuri gen Cărturești, Humanitas, Diverta, care și acestea, din câte am observat, au trecut în on-line, semn că piață pe off-line nu mai generează cifre atât de mari.
Și efectul în lanț se răsfrânge asupra editurilor pe care se exercită o presiune foarte mare ca să ofere discounturi mai mari și implicit își diminuează marjele.
Practic, marja de profit de 40-50% din prețul cărții, care ar trebui să ajute librăriile și editurile să se dezvolte, merge la client. Singură șansă ca să se întâmple ceva, ar fi o lege, care am înțeles că ar fi în dezbatere, care să impună un preț de librărie fix. Cred că în Germania și Franța se practică acest lucru.
Cu toate acestea, se observă o efervescență mare pe piață cărții generată de jucători care, teoretic, au resurse financiare de investit foarte mari.