Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Afaceri |
|

Anti-Facebook

În mijlocul unei turme de unicorni care vor să crească cu orice preț, al doilea proiect al co-fondatorului Facebook Dustin Moskovitz este o broască țestoasă atent construită. Pe măsură ce joburile trec brusc la nivel global în sistem online, Asana, software-ul pe care l-a cultivat timp de 12 ani, este pregătit să câștige cursa.  
030 core antiFB 1 Dustin Moskovitz

La Muzeul de Artă Modernă din San Francisco, o melodie optimistă anunță sosirea lui Dustin Moskovitz. Îmbrăcat într-o bluză cu guler deschis de culoare gri-închis, blugi și adidași albi, cu barba aranjată, pășește pe scenă cu un microfon și cu o telecomandă, înainte de a se arunca într-o imagine de ansamblu rapidă a noului aspect al Asana, aplicația sa.

Calendarul spune 16 iulie, dar Moskovitz nu se află la muzeu în această zi. În toiul unei reveniri a numărului de cazuri de coronavirus în California, discursul său, pre-înregistrat într-un auditoriu gol și transmis pe YouTube, durează cinci minute. Dar nu contează. Lipsa unui public este binevenită pentru CEO-ul discret care își expune cu adevărat viziunea asupra viitorului muncii. Moskovitz, în vârstă de 36 de ani, a cărui avere valorează acum 14,2 miliarde de dolari, este cunoscut drept cofondator al Facebook alături de Mark Zuckerberg. El a fost cel mai tânăr miliardar din lume timp de câțiva ani, începând din 2011.

Dar, în ultimii ani, de când a părăsit rețeaua socială Facebook, Moskovitz și cofondatorul Asana, Justin Rosenstein, în vârstă de 37 de ani, muncesc liniștiți în culise pentru a rezolva o problemă veche: cât efort pierdem pentru organizarea muncii. „Am fost cam șocați și frustrați în ceea ce privește timpul pe care îl acordăm pentru a clarifica și a-i aduce pe toți pe aceeași pagină”, spune Moskovitz într-un apel video recent. Astăzi, software-ul Asana este utilizat de angajații a peste 75.000 de companii, inclusiv AT&T, Google și NASA, pentru a-i ajuta să preia controlul asupra zilelor lor de lucru, gestionând totul: de la scrierea unei note la planificarea unui eveniment. (În curând, aplicația sa AI va stabili chiar și agende și va sugera modalități de a face zilele de lucru mai eficiente.)

Moskovitz a respins cu fermitate stilul dur al Silicon Valley. Odată plecat din cultura Facebook „mișcă-te repede și distruge lucruri”, Moskovitz a avut grijă să creeze Asana într-un stil personal. Asana s-a concentrat pe viabilitatea pe termen lung, cu o regulă veche de zece ani, aceea de a nu crește numărul angajaților în nici măcar un an la mai mult de dublu față de anul precedent.

Evaluată la 1,5 miliarde de dolari în noiembrie 2018, Asana funcționează fără fonduri uriașe atrase. Acest lucru contrastează puternic cu concurența sa, adică monday.com, o companie din New York și din Tel Aviv, evaluată recent la 2,7 miliarde de dolari, și Notion, o aplicație de scriere notițe, de ultimă generație, cu o valoare de 2 miliarde de dolari. O parte din motive se datorează, așa cum se descrie chiar el, directorului său introvertit. Moskovitz recunoaște că a acceptat să vorbească cu Forbes doar pentru că directorii săi de PR au promis că nu va mai trebui să facă niciun alt interviu pentru restul anului. „Este nevoie de timp pentru a construi bulgărele de zăpadă”, spune el, respingând ideea că a dezvoltat afacerea încet în mod deliberat. „Scopul a fost să fie rapid, dar rapid pe termen lung, nu rapid pe termen scurt. Acum vom obține roadele a ceea ce am semănat”. Într-adevăr, Asana crește rapid în prezent. Toate dovezile indică un an record datorită, parțial, virusului Covid-19 și modului în care joburile se schimbă. (Compania a refuzat să furnizeze orice date financiare, deoarece se află într-o perioadă liniștită înainte de o ofertă publică inițială.)

Traficul site-ului său este în creștere cu aproximativ 24% din februarie și se preconizează că veniturile vor atinge 236 de milioane de dolari, o creștere de 66% față de acum un an. Asana se află pe locul 17 pe Cloud 100 din acest an, clasamentul nostru anual al celor mai importante companii private de cloud computing din lume, în urcare față de locul 41 de acum un an.

Moskovitz avea doar 19 ani în 2004, când a ajutat la înființarea Facebook cu colegul său de cameră, Zuckerberg, în căminul lor de la Harvard. Un an și jumătate mai târziu, a renunțat la facultate și s-a mutat în Silicon Valley cu Zuck. Avea 23 de ani când, în calitate de inginer șef la una dintre companiile de tehnologie cu cea mai rapidă creștere, l-a întâlnit pe Rosenstein, cu un an mai în vârstă, pe care Facebook l-a atras de la Google la începutul anului 2007.

Fiul unui psihiatru și profesor dintr-un oraș din Florida, Moskovitz era cunoscut în cadrul Facebook pentru stilul lui de codare rapidă, tip maraton, dar a preferat să stea în umbră. Născut în așa-numita Bay Area, care include, printre altele și orașele San Francisco și San Jose, și absolvent de Stanford, Rosenstein a fost perechea sa perfectă: crease un șir de produse artistice care a ajutat la construirea popularului serviciu de chat din Gmail. La acea vreme, Moskovitz își petrecea weekendurile și nopțile construind un simplu manager de sarcini pentru echipa de produse Facebook, pentru a le urmări proiectele, iar Rosenstein a creat un instrument intern similar pentru Google. Unindu-și forțele, au petrecut următoarele câteva luni lucrând cu normă întreagă la Tasks, care s-a extins pe Facebook pentru a include agende, gestionarea produselor și alte câteva instrumente. În curând, au devenit siguri că, pentru a construi corect instrumentele dorite, trebuie să părăsească cuibul Facebook. „Am fost destul de convinși că va exista ceva de genul Asana în viitor, chiar dacă nu am fi fost noi cei care ar fi construit-o”, spune Moskovitz.

Nu era la fel de mare agitație precum la o rețea socială și nici la fel de ambițioasă din punct de vedere conceptual, cum ar fi rachetele sau inteligența artificială. Dar chiar și companiile spațiale și organizațiile non-profit care luptă împotriva bolilor trebuie să coordoneze personalul. Asana, pe care entuziaștii pasionați de yoga l-au numit după un cuvânt sanscrit care înseamnă „aliniere”, i-ar putea ajuta pe toți. „Mi s-a părut o oportunitate căreia nu i-am putut spune nu”, spune Rosenstein. De la un birou mic din partea de est a districtului Mission din San Francisco, Moskovitz și Rosenstein au atras finanțarea inițială de la cei din elita tech din Bay Area, inclusiv veteranii Facebook: Zuckerberg, Sean Parker și Peter Thiel. Dar, în privat, mulți erau sceptici, spune prietenul lui Moskovitz, Eric Ries, autorul cărții The Lean Startup. „Pur și simplu nu părea că va fi ceva mare”. Eliberați de presiunile tipice ale strângerii de fonduri necesare unui startup, Moskovitz și Rosenstein au petrecut luni de zile codând și vorbind cu potențialii clienți înainte de a livra prima versiune a produsului lor, în noiembrie 2011. Când au făcut-o, l-au oferit gratuit, pentru primele șase luni.

Ideea? Conectați-vă utilizatorii, apoi, dacă sunteți mulțumiți, cumpărați o versiune premium – „freemium” folosită cu succes de Dropbox și Zoom. Asana a introdus o versiune plătită a produsului său în 2012 (acum percepe 10,99 de dolari pe lună de persoană), dar nu a angajat o echipă prea mare de vânzări. Au preferat, în schimb, să găsească clienți în mare parte prin tactici ieftine de optimizare a motorului de căutare și prin recomandări. La magazinul online G2 din Chicago, Asana a intrat când un nou șef de marketing a vrut să vadă cum sunt atinse obiectivele de trafic și de venituri ale echipei sale și apoi s-a răspândit la cei peste 250 de angajați ai săi din întreaga lume. La compania germană Viessmann, acum unul dintre cei mai mari clienți ai săi, Asana este utilizată de peste 2.500 de angajați, alături de suita de produse Google. Conducerea o folosește pentru cartografierea lansărilor de produse. O astfel de flexibilitate a fost cheia succesului Asana.

Pe plan intern, Moskovitz și Rosenstein și-au găsit timpul necesar pentru a construi cultura organizațională ideală. Au intervievat experți, au adus antrenori și au apelat de-a lungul anilor la un ofițer de diversitate și incluziune, un „șef de oameni”, pentru a-i înțelege. Moskovitz, care a petrecut ani buni studiind budismul și strategiile de conducere, a creat o organigramă a companiei cu el în partea de jos, pentru a reprezenta trunchiul arborelui companiei. Asana evită titlurile executive tradiționale și, în schimb, îi face pe oameni liderii unui anumit subiect sau rezultat al unei afaceri. Moskovitz spune că este corect ca o companie axată pe munca în echipă mai bună să investească și în ea: „Vrem să practicăm ceea ce predicăm, să descoperim ce este mai bun și să exportăm acest lucru”. Pe parcurs, Moskovitz s-a ridicat și la nivelul de lider. Cunoscut pentru temperamentul specific vârstei de douăzeci de ani la Facebook, el spune că a învățat să nu se concentreze atât de mult pe eșecuri. El invocă o vorbă atribuită lui Jon Kabat-Zinn: „Nu poți opri venirea valurilor, dar poți învăța să faci surf”.

„Am avut o conversație în urmă cu cinci sau șase ani despre ideea că toată lumea are o vârstă internă, întreaga lor viață”, spune Scott Phoenix, fondatorul Vicarious, un start-up specializat în inteligență artificială generală și singura investiție a lui Moskovitz. În prezent, el servește ca director al consiliului. „L-am întrebat pe Dustin care este vârsta sa internă și mi-a spus că probabil este 112.” Moskovitz a trecut un alt test în 2019, când Rosenstein a părăsit operațiunile full-time pentru un rol cu jumătate de normă în consiliul de administrație. Moskovitz a intrat în acel vid, care nu mai era doar CEO, ci și singura față a lui Asana. Următorul său mare pas este să-și listeze compania. Se pare că se pregătește pentru un roadshow pentru investitori. Cei apropiați de Moskovitz spun că planul său de a lista Asana este motivat de dorința de a oferi beneficii angajaților și de a-și valida nu ego-ul, ci modelul de construire a companiei. Nu este ca și cum Moskovitz ar avea nevoie de bani. „Nu cred că i-am auzit vreodată vorbind despre profituri”, spune Diana Chapman, un coach care îi sfătuiește nu doar pe Moskovitz și echipa sa de conducere, ci și pe mama sa, precum și pe soția sa, Cari Tuna. (Fost reporter la Wall Street Journal, Tuna supraveghează eforturile filantropice pentru cuplul care a semnat Giving Pledge).

„Odată cu bogăția pe care a câștigat-o, Dustin își ia responsabilitatea față de ceilalți ca o sarcină sacră”. Moskovitz spune că este mai ușor motivat să meargă la muncă în zilele noastre decât atunci când afacerea era un start-up, acum un deceniu. „Dacă această problemă nu merită rezolvată sau nu ar fi o afacere viabilă, m-aș opri”, spune el. „Misiunea noastră este foarte potrivită pentru acest moment și suntem încântați de această oportunitate.”

 

Foto 2: Justin Rosenstein: „Mi s-a părut o oportunitate căreia nu i-am putut spune nu”, declară Justin Rosenstein, cofondatorul Asana, despre faptul că numele provine de la un cuvânt sanscrit, care înseamnă „aliniere”.

 

Foto 3: Asana i-a adus pe Sonja Gittens Ottley (stânga) ca persoană responsabilă pentru diversitate și incluziune, în 2015 și pe Anna Binder ca lider pentru HR în 2016. Anul trecut, 41% dintre angajații companiei erau femei, iar ponderea persoanelor „non-white” era de 49%.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii