FacebookTwitterLinkedIn

Forbes: Cum arată piața editorială din România după două luni de pandemie (martie-aprilie 2020)?

Angela Naghi: Piața editorială din România încearcă să supraviețuiască și să se adapteze noilor condiții. Noi ne-am focusat atenția spre publicarea cărților folositoare cititorului: de la sfaturi de bune practici pentru antreprenori și decidenții din administrația publică, la cărți relevante care pun accent pe dezvoltarea personală și profesională.

Forbes: Care a fost impactul acestei crize asupra editurii dvs.?

Angela Naghi: Închiderea librăriilor la jumătatea lui martie ne-a lăsat cu cele mai sumbre gânduri privind viitorul pieței de carte. Din această cauză am suspendat proiectele la care lucrau echipele editoriale și am anunțat publicului doar cărțile deja tipărite. Apoi am încercat să pivotăm și să găsim soluții în magazinul online pentru companiile cu care colaborăm, dar și să empatizăm cu cititorul care a ales să ne sprijine și să cumpere direct de la noi.

La finalul lunii martie am decis împreună cu autorul și analistul financiar Iancu Guda să lucrăm în timp real pentru publicarea unui ghid de bune practici de implementat în perioada crizelor economice. A fost un efort considerabil din partea lui și a echipei editoriale, dar la finalul stării de urgență, în 15 mai, cartea „Economia în vremea coronavirusului” a văzut lumina tiparului. În urma unei campanii de pre-comandă și după două săptămâni de la publicare, aproape 1.500 de cititori au achiziționat această carte; sperăm că vor reuși să aplice sfaturile lui Iancu și să crească imunitatea afacerii lor pe termen lung. Cartea este distribuită în lanțurile de librării și în magazinele de carte online.

Cifra de afaceri pentru lunile martie – aprilie s-a diminuat nesemnificativ față de aceeași perioadă a anului trecut, în schimb încasările de la distribuitori s-au diminuat semnificativ.

Credem că greul abia de acum începe, așa că suntem precauți și încercăm să menținem un echilibru între cash flow și costurile și obligațiile noastre, pentru că dorim să publicăm în continuare titluri noi, dar și să onorăm fără întârzieri înțelegerile cu echipele și partenerii noștri.

Dacă ne uităm la planificarea de la începutul anului, procentul de titluri noi publicate a scăzut la jumătate.

Forbes: Enumerați câteva măsuri urgente pe care instituțiile statului (guvern, parlament, președinție) ar trebui să le adopte pentru a asigura supraviețuirea culturii scrise în România. Vedeți și potențiale măsuri specifice din partea guvernului pentru industria editorială?

Angela Naghi: Posibile măsuri apreciate de piața de carte ar fi un TVA scăzut pentru alte formate de carte (ebook/ audiobook), precum și o legislație actualizată și corectă, în sprijinul autorilor sau deținătorilor de drepturi de autor.

Desigur, dacă autoritățile se focusează pe îmbunătățirea calității vieții tuturor cetățenilor, cu accent pe educație și sănătătate, precum și pe infrastructura necesară unui mediu de business sănătos, atunci mediul cultural este suficient de creativ încât să vină cu propuneri relevante pentru posibilii utilizatori — cititori, în cazul nostru.

Forbes: În absența unor măsuri reale adoptate de autorități, peste câți ani estimați revenirea industriei editoriale din România la nivelul anului 2019?

Angela Naghi: În momentul de față sunt prea mulți factori necunoscuți pentru a ne pronunța în acest sens.

Forbes: Impactul acestei crize va modifica interesul și comportamentul cumpărătorilor de carte din România în următorul an?

Angela Naghi: Interesul nu cred că se va schimba, în schimb comportamentul — cel mai probabil, da. Dacă înainte de această criză sanitară și economică aveam cea mai mică piață de carte din Uniunea Europeană, acum, când numărul celor care nu au un venit ajunge la noi recorduri, e de la sine înțeles că achiziția unei cărți va fi făcută cu o și mai mare atenție.

Publica s-a născut cu puțin înainte de criza din 2008. Editorii fondatori au simțit atunci lipsa cărților de nonficțiune folositoare și bine scrise; au intuit bine că nu erau singurii care, în plină criză financiară, voiau informații relevante și la zi. Evident, situația este alta acum, dar sperăm să ne menținem în continuare relevanți prin informațiile din titlurile pe care alegem să le publicăm.

(11 iunie 2020)

Cele mai vândute cărți ale anului 2019