FacebookTwitterLinkedIn

Angela Naghi, Communication Director, Editura Publica

Forbes: Care este cuvântul care caracterizează cel mai bine piața editorială din România în anul 2020? (Argumentați/Dezvoltați.)

Angela Naghi: Reziliență, că tot e un cuvânt la modă. Colaborarea dintre cititorii care au comandat cărți, companiile care au oferit vouchere angajaților, editurile care au continuat să publice cărți și o mână de oameni frumoși care citesc și îndeamnă pe alții să facă acest lucru au menținut pe linia de plutire piața cărții în 2020.

Forbes: Care a fost impactul crizei asupra editurii dvs. în 2020?

Angela Naghi: În 2020 am fost precauți în special în perioada martie – mai și am publicat mai puține titluri decât planificaserăm inițial, evitând în acest mod posibile situații neplăcute. În total, 36 de titluri noi, dintre care două semnate de autori români, au văzut lumina tiparului. Alături de prudența față de orice aducea costuri noi, am pus accent pe promovarea titlurilor noi și a celor existente în stoc, iar acest mix de acțiuni ne-a oferit o plasă de siguranță.

Legat de echipă: majoritatea dintre noi lucrăm de acasă de la începutul lui martie, astfel că focusul nostru în această perioadă a fost pe o bună colaborare și un workflow cât mai lin, în ciuda distanței.

Forbes: A apărut vreo oportunitate nouă și surprinzătoare în 2020?

Angela Naghi: La finalul anului trecut am fost întrebați dacă am dori să debutăm pe piața audiobook-urilor; zilele astea definitivăm lucrul la prima noastră carte în format audio și abia așteptăm să auzim părerea cititorilor–ascultători! Va fi disponibilă în curând pe aplicația Echo.

Forbes: Ce ar fi trebuit să facă guvernanții (Ministerul Culturii/Guvernul) în sprijinul culturii scrise și nu au făcut (trei măsuri concrete), în perioada 2020 – prezent?

Angela Naghi: Ar fi de apreciat o încadrare a tuturor formatelor de carte într-un regim fiscal similar (print, ebook, audiobook), o legislație care să fie în sprijinul deținătorilor de drepturi de autor (fie ei autori, ilustratori sau edituri) și, desigur, focus mare pe educație de calitate, înlăturarea inechităților sociale și creșterea puterii de cumpărare (degeaba există cărți bune dacă nu există mentalitatea, dorința și posibilitatea de a crește, de a ne dezvolta, de a învăța lucruri noi într-un cadru și comunități tolerante, precum și dacă nu ne permitem să investim măcar într-o carte pe lună).

Aș adăuga că un sprijin pentru producătorii de materie primă și tipografii e binevenit, pentru că dorim să ne permitem produse printate eco, cu hârtie provenită din surse locale, dar sustenabile. De asemenea, să existe servere locale alimentate cu energie verde, la serviciile cărora să putem apela pentru găzduirea cărților digitale și nu numai.

Forbes: În mediul de business, se spune că online-ul este marele câștigător al pandemiei. Este valabil acest lucru și pentru editura dvs?

Angela Naghi: Desigur, prin distribuitorii de carte online sau direct prin site-ul editurii.

Forbes: Care sunt principalele schimbări ale consumatorilor de carte pe care le-ați constatat în ultimul an (2020 – prezent)?

Angela Naghi: A crescut aprecierea pentru cărțile de popularizare a științelor și preferința pentru cartea pe hârtie (probabil din cauza reducerii călătoriilor, dar și a folosirii în exces a ecranelor).

Forbes: Care considerați că sunt „vaccinurile” eficiente pentru piața editorială din 2021?

Angela Naghi: Vaccinul eficient e cel care protejează bine, astfel că protejarea tuturor celor care pun și distribuie pe piață un produs bun și folositor pentru întreaga populație este vitală.

E o perioadă grea pentru aproape toți jucătorii din piață, iar orice sprijin pentru edituri va fi cu siguranță apreciat.

(4 iunie 2021)