Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Andrei Chirilă (Fashion Days): „Omul de marketing trebuie să fie întotdeauna atent la context, flexibil și agil”

Pentru Andrei Chirilă (Fashion Days) succesul în marketing și succesul, în general, în anul pandemic 2020, reprezintă rezultatul muncii bine făcute în perioada pre-pandemică.
Andrei Chirila- Fashion Days

Andrei Chirilă, Chief Marketing Officer, Fashion Days

Forbes: Care au fost cele mai mari schimbări (provocări) în strategia dvs. de marketing în perioada de pandemie (anul 2020 – prezent)?

Andrei Chirilă: În prima parte a pandemiei, respectiv lunile martie-august, am învățat să fim mult mai agili și flexibili la schimbările contextului general. A doua jumătate a lunii martie a adus scăderi destul de agresive în vânzări, astfel că ne-am adaptat imediat planurile și bugetele, concentrându-ne pe activitățile de bază.

Apoi, odată cu instaurarea lock-down-ului, vânzările au început să crească, însă nu am fost siguri dacă este un trend de moment sau ne putem baza pe el long-term. Ne-am concentrat atenția pe activitățile de bază și pe produsele de interes maxim pentru client în acea perioadă, respectiv posibilitatea de cumpărare a măștilor si mănușilor de protecție, fără adaos comercial.

Trendul de creștere a continuat, astfel că, lună de lună, am recăpătat curaj și ne-am regândit strategia de marketing. Prin urmare, din toamnă am lansat o campanie de promovare a bunului simț, o valoare cu care ne identificăm ca brand și ca echipă.

Tot în contextul pandemiei a luat naștere și proiectul Romanian Corner, prin care ne-am dorit să susținem brandurile locale. Știm că avem foarte mulți designeri talentați în România, însă din cauza perioadei dificile, vânzările lor au avut de suferit, așa că am considerat important să le punem la dispoziție infrastructura noastră și astfel să construim împreună o colaborare puternică, pe termen lung.

Black Friday a marcat un alt moment important în evoluția Fashion Days în pandemie, deoarece a fost un prilej excelent să lansăm campania de donații Donation Days, prin intermediul căreia încurajăm clienții ca mai întâi să doneze produsele pe care nu le mai poartă și apoi să își achiziționeze altele noi.

În prima parte a acestui an am continuat extinderea planurilor de comunicare creativă, astfel încât, pe lângă campania de brand ce promovează bunul simț, avem o serie de proiecte în digital, respectiv pe Youtube și în canalele de social media. În plus, pregătim alte două proiecte majore care vor fi vizibile începând cu luna iunie, însă nu pot dezvălui mai multe detalii în acest moment.

 

Forbes: Care sunt cele mai importante modificări pe care le-ați constatat în comportamentul consumatorilor din sectorul în care activați?

Andrei Chirilă: În primul rând, a crescut considerabil numărul clienților care au ales shopping-ul online în detrimentul celui offline. Chiar dacă în primă fază, din cauza restricțiilor impuse de autorități, oamenii au fost într-un fel sau altul nevoiți să cumpere online, ulterior cei care aveau anumite rețineri cu privire la e-commerce s-au convins de avantajele acestei alegeri, cum ar fi o gamă mult mai largă de produse, selectarea ușoară și eficientă a articolelor dorite prin intermediul filtrelor (brand, culoare, mărime, fitting etc), diversitatea metodelor de livrare rapidă, ușurința returului, astfel că au continuat să cumpere online și după redeschiderea centrelor comerciale.

A doua schimbare majoră a fost dublarea ponderii plăților cu cardul. Contextul este oarecum similar – în perioada prepandemie erau încă destul de mulți oameni reticenți în a efectua plăți online cu cardul, însă ulterior au realizat că această variantă este sigură și mult mai ușor de realizat versus plățile cash.

Prin urmare, ne-am concentrat atenția asupra îmbunătățirii procesului de retur, astfel că majoritatea clienților noștri fideli își primesc banii înapoi pe card în 30 de minute de la predarea coletului.

În plus, am observat schimbări semnificative și în ceea ce privește mixul de produse cumpărate. Lucrul de acasă și lipsa ieșirilor în oras au condus la creșterea interesului față de produsele confortabile, articole homewear sau sportive.

Suntem în continuare foarte atenți la nevoile clienților și încercăm să ne adaptam rapid strategia și oferta comercială în funcție de acestea.

 

Forbes: Ce rol a jucat digitalul (online) în planurile de marketing ale brandurilor dvs. în perioada de pandemie (anul 2020 – prezent)?

Andrei Chirilă: Menționam anterior despre atenția acordată activităților de bază, iar comunicarea digitală este o componentă majoritară în strategia noastră de marketing.

În primul rând, 62% din trafic îl înregistrăm în aplicație, de aceea comunicarea directă cu clienții prin push notifications a devenit un canal principal. Apoi Google, Facebook, afilierea și platformele de remarketing reprezintă tool-uri de bază pentru noi, care ne ajută să comunicăm targetat, în funcție de interesele clientilor.

În ultimul an am explorat diverse zone ale platformelor de social media și vom aloca din ce în ce mai multe resurse și atenție în această direcție. Aici este mediul în care oamenii pot interacționa cel mai bine și cel mai natural cu brandul Fashion Days într-un mod direct, creativ și non-promotional. Avem în mod constant colaborări cu influenceri, realizăm content video dedicat platformelor sociale și acesta este doar începutul.

 

Forbes: Cum definiți succesul în marketing, în anul pandemic 2020?

Andrei Chirilă: Cred că succesul în marketing și succesul în general, în anul pandemic, a fost rezultatul muncii bine făcute în perioada pre-pandemică.

La Fashion Days, noi am lucrat intens în ultimii 3-4 ani pentru a extinde oferta de produse, pentru a avea cele mai bune prețuri, pentru a oferi servicii de top și pentru a comunica brandul în mod constant. Din acest motiv, am întâmpinat pandemia pregătiți, reușind să înregistrăm creșteri de trafic de peste 70-80% în unele luni.

În același timp, mulți retaileri care nu au acordat anterior atenție e-commerce-ului, s-au apucat recent să îl dezvolte, însă este un proces care nu se întâmplă peste noapte, ci necesită în mod constant atenție la trendurile generale, deschiderea către inovație și testare permanentă.

 

Forbes: Care credeți că este menirea (rolul) omului de marketing în vremea pandemiei?

Andrei Chirilă: Rolul omului de marketing nu cred că s-a schimbat datorită pandemiei. Omul de marketing trebuie să fie întotdeauna atent la context, flexibil și agil. Este important să înțeleagă ce este important pentru client, dar și pentru companie și să găseasca cea mai bună legatură între cele două.

 

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii