Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Anca Mușat (Heineken): “Marketingul nu este o știință fixă, ci un mix complex de abilități, talent și viziune, din care fiecare își construiește propria rețetă”

Anca Mușat (Heineken) constată că, în prezent, aproximativ un sfert din populația planetei are peste 50 ani. Acești consumatori devin tot mai exigenți, dând naștere unor schimbări cu care companiile trebuie să se asigure că țin pasul.
048 marketing 12 Anca Musat Heineken

Anca Mușat, Marketing Director, Heineken România

Forbes: În opinia dvs. care sunt cele mai importante provocări în marketingul următorilor cinci ani? (Câteva predicții despre marketingul următorilor cinci ani.)

Anca Mușat: Trăim într-o lume în continuă schimbare, iar industria în care activăm nu este o excepție. Drept dovadă, modelul de marketing a trecut și continuă să treacă printr-o serie de schimbări – de la nevoile consumatorilor, tot mai diverse și diferite, până la evoluția tehnologiei, care aduce constant soluții noi și adresează aceste nevoi.

Într-un astfel de context, cu siguranță provocările din marketing vor fi numeroase în următorii ani. Rezumându-mă, însă, la doar câteva dintre acestea, încep prin a puncta partea de „Data”, care a schimbat în mod accelerat felul în care facem marketing și va continua să reprezinte una dintre cele mai importante provocări ale acestui secol.

„Data este noua monedă de schimb”, un citat deja celebru, traduce foarte simplu impactul pe care „Data” și felul în care utilizăm informațiile îl au nu doar asupra oamenilor de marketing, ci și asupra business-urilor în general. Companiile au început să utilizeze „smart data” pentru a ajunge la consumatori, de la integrarea soluțiilor de date în interiorul organizației și până la felul în care fac business.

Un alt subiect la fel de important, aflat deja de ceva vreme pe agenda oamenilor de marketing, și nu numai, fiind tot mai vizibilă în zona de business, este sustenabilitatea. Felul în care organizațiile fac business sustenabil va deveni o necesitate, iar cei care nu se vor adapta acestui trend vor fi impactați puternic, având în vedere schimbarea culturală pe care o experimentăm în prezent.

Dacă acum ceva vreme, teme precum poluarea sau încălzirea globală păreau „prea mari” pentru a putea fi abordate, acum devin ținte personale. Iar conștientizarea existenței lor nu va mai fi suficientă pentru companii în următorii ani.

Un alt trend care e deja pe buzele tuturor marketerilor ține de experința oferită consumatorilor. Felul în care companiile interacționează cu aceștia și reușesc să le ofere experiențe relevante, în mod aproape unic, va deveni în câțiva ani o valoare de bază, pe care consumatorul se va aștepta să o găsească la fiecare brand cu care interacționează.

Ultimul trend, dar poate primul de menționat, este legat de creșterea fenomenului de „midorexia”. În 2019, aproximativ un sfert din populația planetei are peste 50 ani, ceea ce reprezintă un număr record. Acești consumatori devin tot mai exigenți atunci când vine vorba de nevoi de consum, dând astfel naștere așa numitei „longevity economy”  și unei serii de schimbări cu care organizațiile trebuie să se asigure că țin pasul.

TOP 50 OAMENI DE MARKETING: RĂZVAN NANULESCU (SANOFI)

Forbes: Ce sfaturi i-ați da unui tânăr care intră în marketing? (Atât lucruri bune, cât și lucruri mai puțin bune despre marketing.)

Anca Mușat: În primul rând, l-aș sfătui să fie curajos și să se bucure atunci când se confruntă cu situații pe care nu le cunoaște sau când oamenii din jur știu mai multe decât el. Să nu-i fie teamă să pună întrebări și să se aventureze pe teritorii necunoscute, să descopere perspective noi prin care să rezolve o problemă, să încerce și să învețe foarte mult pe cont propriu.

Din fericire, un job în marketing nu vine cu un manual de instrucțiuni, iar asta înseamnă că fiecare poate schimba regulile jocului, iar drumul către acest obiectiv este plin de încercări, de alegeri, schimbări de direcție și rute noi. E important să aibă curajul să recunoască rutele necâștigătoare și de a schimba direcția atunci când e nevoie, să se poată adapta rapid.

Fie că vorbim despre consumatori, parteneri sau clienți, ascultarea și observarea tuturor părților interesate sunt lucruri pe care un tânăr care intră în acest domeniu ar trebui să le facă, pentru a se asigura că are în vedere nevoile tuturor și că e pregătit să treacă peste obstacole, înainte ca acestea să apară.

La fel de important este să fie conștient de puterea conectării cu ceilalți, un atu important pe care este esențial să-l dezvolte încă de la începutul carierei în marketing și să îl perfecționeze continuu, aceasta fiind cheia abilității de a influența, de cele mai multe ori fără autoritate.

TOP 50 OAMENI DE MARKETING: ANDREEA CRAMER (TELEKOM)

Forbes: Care sunt criteriile și principiile pe baza cărora vă alegeți partenerii de comunicare? (agenții de publicitate, media, PR, digital, furnizori)

Anca Mușat: Fie că este vorba despre agenții, furnizori sau alți colaboratori, îi considerăm pe partenerii noștri de comunicare o extensie strategică a echipelor de brand din interiorul companiei. Tocmai de aceea, punem mare preț pe relația pe care o construim împreună și avem grijă ca toate deciziile, de pe întregul parcurs al fiecărui proiect, să fie luate la aceeași masă.

E important să știm că avem lângă noi oameni creativi, care gândesc strategic, care dovedesc o înțelegere foarte bună a industriei în care activăm, dar nu numai. Oameni care să înțeleagă ceea ce facem, dar de la care să învățăm ceea ce nu știm deja, cu care să fim pe aceeași lungime de undă, dar care să ne provoace constant să evoluăm și să ieșim din zona noastră de confort.

TOP 50 OAMENI DE MARKETING: MIHAELA HOFFMAN (COLA-COLA HBC)

Forbes: Care considerați că este cea mai importantă calitate al unui om bun de marketing?

Anca Mușat: Marketingul nu este o știință fixă, ci un mix complex de abilități, talent și viziune, din care fiecare își construiește propria rețetă.

Însă, din punctul meu de vedere, cea mai importantă calitate a unui om bun de marketing este curiozitatea. Atât pe orizontală, prin dorința de a fi la curent constant cu ce se întâmplă nou în domeniu și cu noile tendințe, în categoria specifică de produse, dar și în alte categorii, cât și pe verticală, mergând în profunzime, pentru a încerca să descopere lucruri, să meargă cu întrebările până la ultimul „De ce?”, înainte de a avea primul moment de „Aha!”.

Pentru a transforma informații și date în insight-uri puternice, care să stea la baza unor noi soluții și strategii, este nevoie să mergi dincolo de a observa, să analizezi lucrurile în profunzime și să înțelegi cum și de ce acestea evoluează într-o anumită direcție.

TOP 50 OAMENI DE MARKETING: LAURA BARBU (VODAFONE)

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii