Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

SmallBusiness |
|

Ana Nicolau (Nemira): “Nu avem campanii publice de încurajare a lecturii şi nivelul discursului public este în continuă degradare”

Ana Nicolau, directorul general al Editurii Nemira, constată faptul că, în ultimii 30 de ani, nu a existat o strategie coerentă în Educaţie sau în Cultură, asumată de guvernanţi, la nivel naţional. Un nou ministru vine cu o strategie care nu apucă nici „două primăveri”.
Foto Ana Nicolau by Andreea Cristiana Mitran

foto creditAndreea Cristiana Mitran

Forbes: Care sunt motivele pentru care România se află în coada clasamentului consumului de carte din Uniunea Europeană? Cu alte cuvinte, de ce românii nu sunt mari cumpărători de cărți?

Ana Nicolau: E greu să fim o ţară de cumpărători de carte atunci când nivelul educaţiei şi culturii este din ce în ce mai scăzut de la un an la altul. De 28 de ani nu există o strategie coerentă în Educaţie sau în Cultură, asumată de guvernanţi, la nivel naţional.

Avem o nouă schimbare de legislaţie cu fiecare ministru şi o nouă „strategie” pe termen mediu şi lung, care nu apucă să vadă două primăveri. Nu avem campanii publice de încurajare a lecturii şi nivelul discursului public este în continuă degradare.

Aş vrea să vorbesc despre lipsa unor modele publice care să-şi asume roluri culturale şi să repună cărţile pe agenda zilei (aşa cum făcea Barack Obama atunci când vorbea de listele lui de cărţi de citit peste vară), dar adevărul este că, în ziua de azi, ne-am bucura şi de nişte modele publice care să nu mai agreseze regulile gramaticii româneşti.

Tinerii cu vârste între 18-40 de ani, cu o educaţie medie şi superioară, pleacă pe capete din ţară. Iar cei care sunt încă aici citesc din ce în ce mai mult în engleză, motivaţi fie de perfecţionarea limbii engleze (lucru încurajat de mulţi părinţi), fie de perspectiva plecării în străinătate pentru studii sau muncă.

 

Forbes: În 2018, care considerați că au fost măsurile notabile decise de guvern cu impact (pozitiv sau negativ) important în piața cărții din România?

Ana Nicolau: Încetinirea creşterii economice s-a resimţit şi pe piaţa de carte, mai ales către sfârşitul anului 2018, iar deprecierea leului faţă de euro a crescut multe dintre costurile de producţie stabilite în valută, precum costul de tipar și drepturile de copyright externe.

Modificările aduse la impozitarea contribuţiilor venite din activităţi independente cu aplicabilitate imediată au afectat activitatea colaboratorilor noştri. Iar dacă vorbim de promisiunile guvernanţilor, finanţarea pentru Educaţie a crescut cu doar 0,12%, la 2,98%, creştere care s-a văzut doar în salarizarea profesorilor, nu şi la nivel de investiţii în acest domeniu. Mai mult, anul 2018 a fost marcat de scandaluri jenante în jurul manualelor unice publicate de editura de stat EDP, în pofida protestelor venite din partea editorilor din domeniul educaţional care reclamă că întoarcerea la manualul unic, editat de stat, va duce la o scădere drastică a calităţii educaţiei în România.

Finalul anului 2018 a adus însă cel mai mare semnal de alarmă pentru mediul de afaceri prin adoptarea OUG 114, care a generat neîncredere în perspectivele financiare pentru anul 2019 şi o deosebită precauţie în efectuarea oricăror investiţii pe termen mediu sau lung anul acesta.

 

Forbes: Migrația românilor a lovit piața forței de muncă în domeniul editorial? Altfel spus, vă confruntați în ultimii ani cu o criză de forței de muncă în domeniul dvs. de activitate? Cum gestionați această criză?

Ana Nicolau: Da, ne confruntăm cu o criză mai ales pe segmentul de forţă de muncă necalificată. Am apelat şi la agenţii de recrutare, însă rezultatul a fost acelaşi. Soluţia noastră a fost să încercăm pe cât posibil să-i păstrăm şi să-i fidelizăm pe angajaţii actuali printr-un nivel al salarizării mai atractiv şi diverse beneficii nefinanciare.

 

Forbes: Care sunt oportunitățiile de afaceri pentru editura dvs. reprezentate de cele două târguri de carte interne – Gaudeamus și Bookfest – dar și cele oferite de participarea la târgurile internaționale?

Ana Nicolau: Târgurile de carte naţionale sunt, în primul rând, o ocazie de a lua pulsul pieţei şi de a ne întâlni cu cititorii noştri. Bookfest şi Gaudeamus sunt cele două puncte ale anului editorial în jurul căruia ne organizăm producţia şi singurele evenimente editoriale care reuşesc să mai atragă atenţia mass-media, care timp de o săptămână vorbeşte din nou despre cărţi, autori şi lansări.

Târgurile de carte internaţionale, dintre care cele mai importante sunt Frankfurt, Londra şi Bologna (pentru carte de copii), sunt o mare piaţă pentru achiziţia de drepturi de copyright. Aproape fiecare bestseller îşi poate găsi punctul de origine la unul dintre aceste târguri, unde agenţii literari vin şi vând cartea în toată lumea, câteodată ieşind la sfârşitul târgului cu 10 contracte internaţionale pentru un manuscris.

Piaţa la nivel internaţional este din ce în ce mai dinamică, iar prezenţa la târgurile mari ne asigură că suntem tot timpul la curent cu cele mai noi dezvoltări în industrie la nivel global.

(2 aprilie 2019)

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii