Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

ForbesLife |
|

Ana Nicolau (Nemira): „Măsurile luate de guvern în 2017 au lovit o piaţa editorială aflată deja la pământ”

Ana Nicolau, director general al Editurii Nemira, consideră că măsurile luate de guvern în 2017, în domeniul educație, reprezintă o lovitură pentru o piață editorială aflată deja la pământ.
Ana Nicolau- Nemira - foto Catalina Flaminzeanu

(Foto credit: Cătălina Flămînzeanu)

Forbes: Cum au influențat piața de carte din România deciziile și măsurile luate de Ministerul Educației Naționale pe parcursul anului 2017?

Ana Nicolau: Măsurile luate de guvern în 2017 au lovit o piaţa editorială aflată deja la pământ. Suntem constant pe ultimul loc la nivel european atunci când vine vorba de lectură şi de achiziţia de cărţi, iar privarea următoarelor generaţii de tineri de manuale realizate profesionist de editori independenţi nu va face decât să înrăutăţească situaţia educaţiei. A fost o lovitură adusă tuturor editurilor care deja se gândesc cu îngrijorare la cum vor arăta următoarele generaţii de cititori (şi cetăţeni!) crescuţi cu manuale unice editate de stat.

TOPUL EDITURILOR DIN ROMÂNIA ÎN 2017 – EXCLUSIVITATE MONDIALĂ! 

Forbes: În 2017, creșterile veniturilor populației, generate de măsurile guvernamentale privind salarizarea, au condus la încurajarea vânzărilor de carte în România?

Ana Nicolau: Creşterea de care vorbiţi a fost insesizabilă pe piaţa de carte. Pentru a declanşa o creştere reală şi sustenabilă în această industrie e nevoie de mult mai mult decât simpla creştere a veniturilor populaţiei.

Avem nevoie de măsuri de întărire a educaţiei, de încurajarea lecturii încă din primii ani în familie, apoi la şcoală, printr-o metodologie prietenoasă şi profesori bine instruiţi şi cu acces la ultimele publicaţii editoriale. Trebuie să facem cărţile uşor accesibile prin sprijinirea reţelei de distribuţie şi să sprijinim sistemului de promovare a cărţii, care a dispărut în mare parte prin destrămarea presei culturale.

Pentru toate aceste motive şi în lipsa unei direcţii clare din partea guvernului, am lucrat alături de alţi editori la un pachet legislativ minim pentru sprijinirea industriei, ,,Pactul pentru carte”. Acesta a fost propus în Parlament la începutul lunii martie 2018 cu ajutorul deputatului PNL, Ovidiu Raeţchi, cu speranţa că aceste măsuri vor duce la o dublare a pieţei de carte în următorii doi ani.

Forbes: În opinia dumneavoastră, care au fost segmentele și domeniile producției de carte care au suferit scăderi ale vânzărilor în 2017? Care domenii au cunoscut creșteri?

Ana Nicolau: Este greu de spus dacă au fost domenii care au suferit scăderi în 2017. Dar este foarte clar că au fost segmente de piaţă precum cărţile pentru copii şi cărţile de non-ficţiune care au continuat pe trendul ascendent din ultimii doi ani. Mai mult, observăm că apar din ce în ce mai multe proiecte româneşti originale care reuşesc să spargă monopolul traducerilor în listele bestsellerurilor.

 

Forbes: Pe parcursul anului 2017, ați constatat o îmbunătățire a distribuției de carte? Au intervenit schimbări notabile în relația editurii dumneavoastră cu distribuitorii?

Ana Nicolau: Impresia noastră este că şi relaţiile cu distribuitorii au devenit mult mai dinamice în ultimul an, mai ales prin prisma campaniilor inventive de marketing. Alte schimbări notabile nu au fost.

Forbes: Premiile literare, interne și externe, reprezintă vectori de vânzări și de marketing în piața editorială din România? Cu alte cuvinte, o carte distinsă cu un premiu intern se vinde mai bine? Dar o traducere cu un premiu extern are un avantaj competitiv în vânzări?

Ana Nicolau: Premiile literare de la noi sunt importante pentru cei care le primesc şi pentru o clasă mică de intelectuali, însă din păcate nu cred că au suficientă notorietate sau că reprezintă o garanţie a valorii literare pentru cititorii obişnuiţi. Iar lipsa unor criterii clare de acordare, cu o variaţie mare de la un an la altul, nici nu cred că se vor impune prea curând pe piaţă.

Premiile străine importante precum Pulitzer, Nobel, Man Booker, dar şi topurile New York Times aduc într-adevăr un plus în vânzări, şi cărţile respective se bucură de mai multă atenţie din partea presei locale.

(18 aprilie 2018)

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii