FacebookTwitterLinkedIn

Dacă în urmă cu cinci ani pe plan local nici nu existau astfel de cursuri, încet-încet, au început să apară furnizori de ateliere, workshop-uri sau training-uri de design și aranjamente florale. Unul dintre primii furnizori de cursuri de design floral din România este Flori cu Fitze Academy, business fondat de antreprenoarea Alina Neacșa (foto), în 2015.

Ideea de a pune bazele acestei afaceri a pornit de la faptul că atunci când a vrut să facă la rândul său astfel de cursuri, Alina Neacșa și-a dat seama că nu avea prea multe opțiuni pe plan local. Așa că a urmat cursurile de design floral în Marea Britanie, la UK School of Floristry, din Wilmslow.

Până la fondarea acestui business, Alina Neacșa a acumulat experiență timp de 13 ani în organizarea de evenimente private. După ce și-a abandonat cariera în sistemul bancar, și-a pornit propria afacere de organizare de evenimente, colaborând cu mai multe locații din București, unde se ocupa de tot ceea ce presupunea organizarea unei nunți, inclusiv aranjamentele florale.

„Începuse trendul cursurilor de floristică, oamenii voiau să învețe, dar nu aveau de unde. În România nu existau școli de floristică, în 2011-2012. La momentul respectiv, când aveam saloanele și agenția de evenimente, colaboram cu diverse florării din București, doar că nu atinseseră nivelul calității pe care eu îl așteptam. Și mi-am zis că trebuie să învăț eu să fac ceva. Cum în România nu exista nimic, am găsit cursuri în Marea Britanie, m-am dus și mi-am pus bazele drumului pe care mă aflu astăzi”, spune Alina Neacșa, fondator și trainer Flori cu Fitze Academy.

Primul curs de floristică organizat de Flori cu Fitze Academy a fost în toamna lui 2015, iar până acum au fost organizate 19 astfel de cursuri în România. Prețul unui curs de floristică pentru începători este de 1.800 de lei per persoană, pentru cei de nivel mediu este 2.500 de lei, iar participarea la Master Class (avansați) ajunge la 4.500 lei, costuri care asigură toate instrumentele necesare învățării, inclusiv o cantitate mare de flori. Cursurile sunt structurate în mod intensiv, în weekend, în București, dar și în alte orașe mari, cum ar fi Cluj-Napoca, la hoteluri de cinci stele, precum Athénée Palace Hilton.

„Pentru absolvirea cursului de floristică din Marea Britanie, de la Floristry School, am investit peste 10.000 de euro, buget total ce include plata cursului, a transportului până în Anglia și a cazării. An de an investesc între 3.000 și 4.000 de euro în cărți, participarea la workshop-uri în străinătate și vizite la târguri. Cea mai mare investiție rămâne cea necesară pentru organizarea cursurilor, unde se cheltuie o sumă destul de mare înainte de a ști că locurile la curs sunt ocupate. Am organizat anul trecut, în 2018, un curs de tip Master Class la Athénée Palace Hilton București. Valoarea de piață a florilor și a structurilor din oglindă folosite la curs a fost de aproape 60.000 de euro. În ceea ce privește cheltuielile de promovare în Social Media, în 2018 am investit peste 5.000 de euro doar în Facebook”, adaugă Alina Neacșa.

Astfel, Flori cu Fitze Academy oferă doritorilor experiența de a lucra cu cât mai multe flori și de a se perfecționa în arta florală „Să devii florist înseamnă să începi să ai experiență și să lucrezi. În toate domeniile îți trebuie practică. Ce facem noi în detrimentul celor care fac cursuri strict pentru acreditare? Noi venim cu un plus de experiență, cu un conținut bogat. Este bine ca doritorii să meargă la cât mai multe cursuri, de la fiecare învață câte ceva, fiecare are stilul lui. Cu cât vezi mai mult, cu atât mai bine pentru tine, iar la final, după un an în care testezi, poți să tragi linie și să vezi dacă ți se potrivește. Dar nu poți să iei decizia aceasta până când nu parcurgi anumite etape”, afirmă Alina Neacșa.

La cursurile sale vin atât cei care vor să își facă un business în floristică, cât și cei care au deja o afacere în domeniu și vor să se perfecționeze.

Cursurile sunt organizate de maximum două ori pe lună în extrasezon, din ianuarie până în aprilie, iar Master Class-ul are loc în primele două săptămâni din august. Din 2015, de când predă, Alina Neacșa a avut 460 de cursanți, în total. De asemenea, ea organizează, pentru cursanții săi, excursii în străinătate, pentru a merge la diferite ateliere de floristică sau târguri de profil.

În 2018, veniturile din cursurile Flori cu Fitze Academy s-au ridicat la 50.000 de euro. Conform estimărilor antreprenoarei, valoarea pieței de design și aranjamente florale din România a depășit un milion de lei în anul 2018, fiind în creștere cu peste 20% față de 2017, în contextul în care acum cinci ani aceasta nu exista. De altfel, peste 1.500 de români au participat la cursuri de design floral în 2018, iar cerere de astfel de cursuri există în continuare.

În timpul sezonului de evenimente, Alina Neacșa colaborează cu Palatul Știrbey pentru aranjamentele florale, dar și cu alte locații și persoane fizice, fie din București, fie din afara țării, ca wedding planner.

Design-ul floral, ca idee de afacere

Alina Neacșa spune că 60-70% dintre cursanți vin la cursuri pentru că își doresc să își facă propriul business. „Din afară este minunat să ai propriul business cu flori, doar că trebuie să înveți cum să-ți gestionezi o astfel de afacere, să întrebi, să studiezi care sunt pașii pe care trebuie să-i urmezi ca să nu mori în primul an. Ce se întâmplă cu majoritatea este că investesc ultimii bani pe care îi au într-un business negândit și mor în primul an de existență. Nu există o rețetă universal valabilă pentru toți, fiecare business este aparte și are particularitățile lui. Ca să ai succes, trebuie să întrunești foarte multe condiții. Se spune că trebuie să fii pregătit financiar pentru un an ca să-ți susții business-ul.”

Care ar fi principalele recomandări ale fondatoarei Flori cu Fitze Academy pentru cei care vor să își facă un business cu flori? „Primul pas este să meargă la cursuri, al doilea pas este să facă practică, să meargă într-o florărie să se angajeze să vadă cum e, să capete experiența de a lucra cu florile.”

În ceea ce privește tendințele în materie de aranjamente florale pentru 2019, Alina Neacșa susține că se poartă florile în culoarea Living Coral, aleasă de experții Pantone. „Sunt multe flori care au această culoare, printre care trandafirii parfumați, un fir costă 40 de lei. Un buchet de mireasă din astfel de flori ar costa 1.200-1.400 de lei, de exemplu. (…) La aranjamente se poartă cele aerisite, cu multă verdeață, stilul «sauvage», idee importată de la englezi, cu bujori și trandafiri de grădină, trend care va continua și în următorii doi-trei ani.”

În opinia sa, în România încă lipsește educația în materie de flori, inclusiv în rândul clienților și al floriștilor, iar aceasta poate fi construită dacă floriștii se educă pe ei înșiși mai întâi.

Alina Neacșa dă exemplul obiceiului românilor de a cumpăra un aranjament din flori din plastic, în detrimentul celor naturale, din cauza prețului, semnificativ mai mic: dacă un aranjament din flori naturale costă 300-400 de euro, unul din flori de plastic costă 150 de lei.

„Ar trebui să ne unim toți floriștii, chiar dacă suntem concurenți și să le explicăm oamenilor. Trebuie să înțelegem că avem același scop, să facem bani cu flori naturale. Dacă noi vindem și promovăm flori de plastic, ne facem pe toate planurile un defavor. Ne putem ajuta dacă ne gândim pe termen lung”, mai spune Alina Neacșa.

Planurile sale pentru 2019 sunt să invite floriști din străinătate care să predea la cursuri, să dezvolte florăria sub brandul Flori cu Fitze Academy și să organizeze mai multe evenimente în străinătate pentru cursanți.

„Din afară este minunat să ai propriul business cu flori, doar că trebuie să înveți cum să-ți gestionezi o astfel de afacere, să întrebi, să studiezi care sunt pașii pe care trebuie să-i urmezi ca să nu mori în primul an”, spune Alina Neacșa, fondator Flori cu Fitze Academy.