Cautare




, Contributor

Bani și Investiţii |
|

Al șaselea element

În care este vorba despre cum un membru al generației 30 sub 30 va adăuga încă un element celor cinci care compun în prezent polul comercial Obor din Capitală.
andrei pogonaru IMG_0299 FOTO Bogdan Baraghin

Când îl întrebi de ce a decis să dezvolte un mall pe locul fabricii Prodplast din zona Obor și nu un ansamblu rezidențial, antreprenorul Andrei Pogonaru – membru al generației Forbes 30 sub 30 în 2015 – folosește un cuvânt tare. „Ar fi fost blasfemie să facem aici altceva decât retail”, spune tânărul antreprenor, care s-a alăturat acum câțiva ani, după ce a absolvit matematici aplicate la Cambridge, afacerii conduse de părinții lui, Georgeta și Florin Pogonaru.

Observând probabil mirarea pe care am manifestat-o în fața acestui răspuns – „blasfemie”  este un cuvânt pe care îl auzi rareori în cadrul unui interviu cu un om de afaceri – Andrei Pogonaru face un scurt istoric al zonei Obor și al tradiției sale comerciale. Târgul Moșilor, Oborul de mai târziu, a fost menționat în documente, pentru prima dată, în secolul al XVII-lea.  La momentul respectiv era un loc de întâlnire pentru toți negustorii din țară, care se întâlneau timp de o lună, în mai – „de aceea îi spunea și Târgul din Mai, adică Mayfair în engleză”, după cum spune Andrei Pogonaru.

„Zona a avut un aspect și o destinație comercială dintotdeauna. Toată această zonă este una consacrată comerțului. Singurul moment în care a apărut o discontinuitate a fost în anii `50, când s-au construit platformele industriale, s-au convertit ateliere mici, unde erau meșteșugari de tot felul și s-au construit marile fabrici. Acest gen de industrie a fost însă întotdeauna un intrus în această zonă comercială și noi acum revenim la forma inițială a zonei, cu un centru comercial. Noi suntem veranda zonei Obor, suntem complementari la ceea ce există deja aici”, explică Andrei Pogonaru, în timp ce ne arată, pe șantier, ceea ce va fi intrarea în formă de amfiteatru – „aici va fi zona de restaurante, este la stradă, nu trebuie să urci până la ultimul etaj” – și menționează cele cinci elemente ale zonei comerciale Obor: piața de pește, piața nouă, hala, bazarul Obor și magazinul Bucur Obor, toate acestea reprezentând unul dintre polii comerciali importanți al orașului.

Pentru familia Pogonaru, această conversie a destinației terenului pe care s-a aflat până în 2012 fabrica de materiale plastice Prodplast – a fost mutată în 2012 pe platforma industrială Faur din estul Bucureștiului – reprezintă o regândire a modelului de business, mai exact o extindere a sa. „Primele acțiuni în Prodplast le-a cumpărat tatăl meu la îndemnul mamei mele în 2002. Pe noi ne interesa producția în primul rând. A fost o privatizare MEBO, avem 3.000 de acționari, familia noastră deține o parte semnificativă din acțiuni, suntem listați pe piața de capital. A fost o privatizare de succes, una dintre puținele de succes prin această metodă”, spune Andrei Pogonaru. „Ulterior, după ce am văzut posibilități și alternative de a muta fabrica, am gândit un proiect.”

Pentru tânărul antreprenor, domeniul imobiliar este o arie de activitate nouă, după ce a lucrat în birourile din City-ul londonez, pe piețele de capital. „Domeniul imobiliar mai degrabă m-a ales el pe mine. E un domeniu plin de adrenalină și se vede, spre deosebire de piețele de capital, din când în când poți să construiești ceva real”, explică Andrei Pogonaru.
Mallul Veranda este unul de proximitate, adică servește nevoile comunității adiacente, care locuiește la zece minute de mers pe jos sau cu mașina și care, datorită densității ridicate a populației în zonă, se ridică la 430.000 de potențiali clienți. „Această zonă este realmente media Bucureștiului. Găsești, în timpul zilei, pensionari, iar dacă te duci pe la ora 18 găsești corporatiști, pentru că e cea mai mare piață de produse proaspete din București. Și ca nivel de coș mediu zona e absolut la media Bucureștiului. E un mall pentru toată lumea, sunt și brand-uri internaționale, dar avem și chiriași cărora le-a mers foarte bine în Bucur Obor și vor și un spațiu modern la noi”, spune antreprenorul, dând exemplul unor comerciante de pantofi din magazinul bucureștean, care s-au asociat pentru a închira un spațiu modern  în mall, păstrându-și în același timp și spațiile din Bucur Obor. De altfel, această complementaritate se va observa și în raport cu producătorii care-și vând marfa în piață. „În parcul pe care urmează să-l finalizăm sunt și câteva chioșcuri  care duc la o unitate arhitecturală: vizavi se vând brazii de Crăciun, la noi o să se vândă vinul fiert, există o comunicare foarte strânsă. Practic, vor fi negustori care au acum standuri acolo și care vor avea și la noi”, explică Andrei Pogonaru.

În afară de construcția propriu-zisă, mallul va avea și un parc de 15.000 de metri pătrați, care va face legătura, atât arhitectural, cât și funcțional, cu Piața Obor. „Mergând înspre intrarea dinspre metrou, dinspre Obor, avem cei 15.000 de metri pătrați de spațiu verde, pe care îi populăm cu diverse chioșcuri care vând produse speciale, tradiționale, cu parcuri pentru copii, patinoar, tot felul de zone de mese în aer liber, de picnic, toate în funcție de sezon. Am construit și 1.200 de locuri de parcare, dar nu la intrare, pentru a nu stârni trafic”, spune Andrei Pogonaru.Mallul Veranda este unul de proximitate, adică servește nevoile comunității adiacente, care locuiește la zece minute de mers pe jos sau cu mașina și care, datorită densității ridicate a populației în zonă, se ridică la 430.000 de potențiali clienți. „Această zonă este realmente media Bucureștiului. Găsești, în timpul zilei, pensionari, iar dacă te duci pe la ora 18 găsești corporatiști, pentru că e cea mai mare piață de produse proaspete din București. Și ca nivel de coș mediu zona e absolut la media Bucureștiului. E un mall pentru toată lumea, sunt și brand-uri internaționale, dar avem și chiriași cărora le-a mers foarte bine în Bucur Obor și vor și un spațiu modern la noi”, spune antreprenorul, dând exemplul unor comerciante de pantofi din magazinul bucureștean, care s-au asociat pentru a închira un spațiu modern  în mall, păstrându-și în același timp și spațiile din Bucur Obor. De altfel, această complementaritate se va observa și în raport cu producătorii care-și vând marfa în piață. „În parcul pe care urmează să-l finalizăm sunt și câteva chioșcuri  care duc la o unitate arhitecturală: vizavi se vând brazii de Crăciun, la noi o să se vândă vinul fiert, există o comunicare foarte strânsă. Practic, vor fi negustori care au acum standuri acolo și care vor avea și la noi”, explică Andrei Pogonaru.

Centrul comercial, care a presupus o investiție de 60 de milioane de euro – 50% din această sumă provine dintr-o finanțare obținută de la Raiffeisen International și Raiffeisen România, restul sumei provenind din resurse proprii ale acționarilor Prodplast Imobiliare –  se află într-un stadiu avansat de construcție, urmând să fie inaugurat în toamna acestui an. Investițiile nu au mers doar spre construcția centrului comercial, ci și spre amenajarea infrastructurii din zonă, două dintre exemplele în acest sens fiind o soluție de semaforizare sincronizată în zona Ziduri Moși-Colentina și construirea de refugii de tramvai. În total, investițiile în infrastructură, inclusiv donarea către autorități de teren pentru lărgirea străzii Ziduri Moși, se ridică la două milioane de euro.

Vizita noastră în șantier se apropie de sfârșit, iar Andrei Pogonaru vorbește despre planurile de viitor. Pe termen scurt, după deschiderea centrului comercial, urmează o perioadă în care toate eforturile se vor concentra asupra managementului mallului. ”Sunt foarte mândru de acest proiect, pentru că ne reprezintă, am luat niște decizii ca să ne simțim și noi bine cu el. În plus, am creat o echipă foarte bună pe care am dezvoltat-o în cadrul acestui proiect imobiliar și ar fi păcat să nu lucrăm din nou împreună. Contemplăm și alte investiții similare pe partea de retail, dar în momentul de față prioritatea numărul zero este Veranda”, conchide Andrei Pogonaru

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii