Cautare




, Staff

Tech |
|

Al doilea unicorn: Care este povestea pionierului pieței de comerț online devenit al doilea unicorn cu origini în România?

Decizia de cumpărare survine în urma creării unei nevoi. De acest lucru ține cont și retailerul românesc eMAG care a sesizat, de-a lungul timpului, apetitul românilor pentru cumpărături, punând bazele unui model de business care să satisfacă în mod constant nevoile clienților.
Showroom_eMAG_Baneasa3

Fondat în 2001 de antreprenorii Radu Apostolescu, Dan Teodosescu și Bogdan Vlad, eMAG funcționa la acea vreme ca magazin virtual de componente PC și rețelistică. Opt ani mai târziu, mai mult de jumătate din acțiunile companiei (51%) au fost achiziționate de Asesoft Distribution, societate fondată și controlată de tinerii Sebastian Ghiță și Iulian Stanciu, ultimul devenind, totodată, și CEO al eMAG.

În contextul în care ramurile tradiționale ale schimbului de produse păreau să piardă tot mai mult teren, România începea să se poziționeze în rând cu tendințele moderne ale comerțului electronic. Vechiul comerţ  presupunea o investiţie mare de capital, risc şi blocarea unor sume mai mari de bani, în timp ce modelul eMAG  a venit cu o propunere de simplitate. „Este foarte simplu să faci comerţ acum. Modelul acesta aduce pentru clienţi posibilitatea de a găsi orice produs, în orice punct al ţării, la acelaşi preţ”, amintea Iulian Stanciu în cadrul celei mai recente  ediții a Forbes CEE Forum.

În vara anului 2012, fondul de investiții sud-african Naspers (care avea atunci afaceri anuale de peste 5 miliarde de dolari la nivel global) cumpără 70% din acțiunile businessului și devine acționarul majoritar al Dante International, compania care administrează eMAG. Același an consemnează și una din cele mai importante tranzacții ale retailului local și anume preluarea acțiunilor integrale ale Flanco Retail și Network One Distribution (NOD), specializate în retailul şi distribuţia de produse electronice și electrocasnice, Iulian Stanciu devenind acţionar unic al celor două companii.

Iulian Stanciu rămâne în continuare director general al eMAG, în timp ce în iunie 2014, Radu Apostolescu devine ultimul din fondatorii afacerii care renunță la acțiunile sale deținute la eMAG (8,4%), fiind ulterior preluate de către Iulian Stanciu și gigantul Naspers.

Evoluția brandului devine treptat vizibilă și peste granițele țării începând cu anul 2012, când se consemnează extinderea pe piața din Bulgaria, unde deschide o platformă online, care continuă cu Ungaria în 2013 și cu Polonia, în 2014. Anul 2015 marchează absorbția Fashion Days, platformă online care comercializează articole de îmbărcăminte, de către Dante International, fuziune realizată în scopul unei gestionări mai eficiente a activelor celor două societăți și de optimizare a activităților.

Pe urmele succesului

În 2011, eMAG este primul retailer online care promovează agresiv pe piața din România conceptul de Black Friday, păstrat cu succes până în prezent, devenind cea mai aglomerată zi de cumpărături din an. În 2018, de Black Friday, compania a înregistrat comenzi în valoare de 460 de milioane de lei, reprezentând o creștere de 28% raportată la ediția din anul precedent.

Iulian Stanciu este unul dintre cei mai puternici antreprenori români în serie, fiind unul dintre puținii care au reușit, în același timp, să aibă și o relație de succes cu o multinațională. El este acționar și în cadrul producătorului de biciclete-Atelierele Pegas sau a Berăriei H din nordul Capitalei, cea mai mare din sud-estul Europei.  Mai mult decât atât, în 2018, magazinul online inaugurat  în urmă cu 17 ani a atins o evaluare de 1 miliard de dolari, preluând astfel statutul de unicorn pe piața de e-commerce. Cifra de afaceri realizată în România de eMAG a crescut în 2017 cu 28% față de anul precedent, până la 2,58 de miliarde de lei, iar cifra întregului grup eMAG a depășit 4 miliarde de lei.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii