Cautare




, Staff

Imobiliare |
|

Aici și dincolo de birou

Biroul viitorului este aici, chiar dacă încă nu ne dăm seama. Iar provocările depășesc cu mult sfera imobiliară.
051 core office design

Distanța dintre locuință și birou devine tot mai importantă pentru angajați și pentru modul în care-și desfășoară ei activitatea, în condițiile în care multe întâlniri de business au loc deja, și virtual, susține Arjen Sader, Global Business Service expert al biroului Dentons din Ungaria. Astfel, companiile care se află la o distanță de peste o oră de casa angajaților întâmpină tot mai multe dificultăți în a-și găsi oameni potriviți, dacă nu sunt dispuse să le ofere flexibilitate în ceea ce privește perioada petrecută la birou.

„Managerii și angajații au o groază de lucruri pe care le gândesc diferit. De exemplu, timpul de lucru: managerul se gândește că omul începe să lucreze în momentul în care ajunge la birou, angajatul se gândește că începe să muncească în momentul în care a ieșit de pe ușa casei. Diferența între ele este, în București, probabil de două ore. În 10 – 15 ani, nu va mai exista un birou la care să stea cineva, ci doar un hot-desk, pentru urgențe, va fi încurajat lucrul de-acasă sau din alte zone. Și probabil că se va cheltui mai mult pe designul biroului. În momentul în care am un spațiu mai mic, măcar îl fac să fie cu brandul meu – îi pun o ștampilă de personalitate, când intru să mă recunoască pe mine, valorile mele, mai puțin să încapă toate persoanele”, subliniază Daniel Florescu, Country Manager al Kinnarps România. În aceste condiții, angajații au nevoie extrem de puțin timp de propriul birou, lucrând mai mult din diverse zone (sala de ședințe, spațiul de proiectare etc.).

 

Costuri mai mici

Tendința se observă și în țara noastră. „Dacă, în medie, în 2016, firmele cheltuiau în jur de 19 de euro pe metru pătrat pentru mobilă, anul trecut, au fost în jur de 16 euro pe metru pătrat. Firmele se măresc, dar au o grijă din ce în ce mai mare în privința costurilor. Este un trend care ține de trei ani, să vedem până unde va merge. Cu patru – cinci ani în urmă, cheltuiau în jur de 22-23 de euro pe metru pătrat, pe medie, pe țară. Este posibil ca, în prezent, să prefere mobilierul mai ieftin sau cu mai puține finisaje, iar zonele de management și de lounge-uri s-au redus”, explică Florescu.

Această tendință este accentuată de faptul că tot mai multe companii își deschid back office-uri în țară, astfel că necesarul de spațiu pentru un angajat este mai redus. „În prezent, trendul este de a amenaja spațiul de birouri într-o zonă unde există un restaurant sau ceva asemănător. Acum câțiva ani, trendul era ca firmele, mai ales cele mari, care voiau să ofere toate zonele necesare activității, aveau o cantină, o sală de mese, în interior. Lucrul acesta a dispărut, dar nici nu cred că a influențat foarte mult prețul pe metru pătrat, ci, mai degrabă, suprafața închiriată de o companie”, a adăugat Florescu.

În plus, în prezent, companiile achiziționează de la Kinnarps spații de birouri cu o lungime de 1,2 – 1,4 metri, față de 1,8 – 2 metri, în urmă cu câțiva ani, unul dintre motive fiind reducerea spațiului necesar depozitării. „Trendul este absolut normal, într-o perioadă post-criză, toată lumea încearcă să aibă un ochi ațintit asupra costurilor”, a explicat Florescu. În aceste condiții, piața mobilei pentru birouri din România a scăzut anul trecut cu 4%, până la 53 de milioane de euro, deși economia României a crescut cu 6,9%, pentru că n-au fost spații de birouri, unde să se mute companiile, a mai spus oficialul Kinnarps România.

„Dezvoltarea unor orașe secundare pentru anumite domenii este un avantaj competitiv pentru o țară. România are deja acest avantaj prin Iași, Timișoara și Cluj-Napoca. De asemenea, va dispărea avantajul țării care are costuri reduse – Ungaria, Polonia și Cehia nu mai sunt demult timp țări ieftine și totuși atrag. Este un nonsens să vă concentrați pe acest avantaj competitiv”, a recomandat Sader. O altă tendință o reprezintă hub-urile de orice tip care nu vor mai fi doar spații de coworking, ci comunități întregi dedicate inovării, în diverse domenii, nu doar în tehnologie. Asta va pune presiune pe companii, care vor trebui să construiască în interior asemenea spații.

 

Avantajul limbilor străine dispare

Aceasta nu este singura modificare. În următorii ani, ca urmare a inovațiilor tehnologice, o schimbare importantă în ceea ce privește activitatea companiilor, mai ales a celor specializate în externalizarea de servicii, va fi faptul că a cunoaște o limbă străină va fi tot mai puțin un avantaj, a mai precizat expertul Dentons Ungaria, care susține că mai important de-atât va fi cât de pregătiți pentru piața muncii vor fi viitorii angajați, deoarece mulți absolvenți încă urmează prea multe cursuri care n-au legătură directă cu posibilele locuri de muncă pentru care studiază.

Iar aceasta reprezintă doar o mică parte din schimbările pe care le va produce tehnologia asupra companiilor. Pe lângă modificările începute acum mai bine de 20 de ani, ca urmare a dezvoltării accelerate a tehnologiei, „sunt multe alte schimbări care se vor face în ceea ce privește modul în care își vor desfășura operațiunile companiile noastre. (…) O parte dintre schimbări vor fi produse de automatizarea multor operațiuni, iar altă parte ca urmare a legislației, dar toate vor influența semnificativ procesele companiilor”, a mai spus Sader.

Când a vorbit de automatizări, expertul Dentons s-a referit atât la RPA (Robotic process automation), cât și la AI (Artificial Intelligence). Bogdan Cojocaru, Industry Specific Portofolio Lead al Accenture, a subliniat că RPA trebuie privit mai mult ca un parteneriat, o completare a activității, iar AI poate fi folosit pentru a învăța mai mult și pentru a avea acces la mai multe informații. Consultanții mai susțin că AI nu este atât de infailibilă pe cât este promovată, bazându-se pe informațiile furnizate de oameni și fiind un sistem care poate da erori precum oricare alt sistem. De altfel, Sader a menționat că o atenție deosebită va trebui acordată modului în care funcționează echipamentele și operațiunile în sine, într-o companie, deoarece robotizarea nu va fi în niciun caz suficientă.

 

Interconectare

Alte inovații care vor produce modificări în modul în care funcționează companiile, inclusiv în ceea ce privește activitatea de la birou, sunt Big Data, IoT (Internet of Things), setările de securitate, Blockchain. Sader precizează că Big Data nu sunt doar IT și nu doar ceea ce colectăm, ci modul în care alegem informațiile de care avem nevoie și de unde știm de unde să le colectăm. „Avem nevoie de noi tehnologii pentru a colecta datele necesare sau pentru a le procesa? Avem oamenii necesari care să știe să utilizeze acele date sau trebuie să angajăm alți oameni? Și nu în cele din urmă, dar nu pe ultimul loc, care sunt implicațiile juridice ale utilizării acelor date?”, a evidențiat Sader câteva dintre noile aspecte la care vor trebui să fie atente companiile.

Un alt motiv pentru care tehnologia reprezintă o provocare pentru companii o reprezintă costurile extrem de ridicate. De asemenea, companiile vor trebui să ia în calcul folosirea tehnologiei Blockchain (Bitcoin, Etherum etc.), deoarece este ușor de folosit și greu de fraudat, după cum arată informațiile actuale. Iar social media vor face parte tot mai mult din operațiunile curente ale companiei, nu doar pentru branding și atragerea de angajați.

De asemenea, noua generație este mai puțin dispusă la utilizarea de documente tipărite decât ne putem imagina și mai interesată de colaborarea de tip open system, a mai punctat expertul Dentons. „Externalizarea presupune, în prezent, servicii mai ieftine decât cele pe care le aveți în companie. În viitor, cu siguranță nu va mai fi cazul. Companiile care oferă servicii externalizate vor trebui să-și modifice abordarea, deoarece mult din ceea ce oferă ele în prezent vor fi procese automatizate”, a explicat Sader. El a dat deja exemplul unei asemenea companii cu peste 10.000 de angajați care nu mai vin la muncă, ci își desfășoară activitatea în cloud, de oriunde, astfel încât costurile nu mai pot fi miza, ci serviciile adăugate.

Iar tehnologia va modifica masiv și legislația. Ceea ce pare acum exotic, precum impozitarea roboților, ar putea deveni o realitate.

Sader mai avertizează companiile să fie tot mai atente și la contextul extern, precum deciziile lui Trump, operațiunile Coreei de Nord sau războiul din Siria. Oricât de departe par, acestea pot avea un impact mai mare decât ne imaginăm în lumea interconectată de astăzi.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii