Cautare




, Staff

Lideri |
|

AFI Europe, dezvoltatorul de experiențe

Cehia a fost prima țară în care AFI Europe, subsidiară a grupului Africa Israel, și-a început expansiunea, în afara Israelului, iar aici activează deja de aproape 22 de ani.
044 core Afi Europe 1

În statul ceh, dezvoltatorul a acoperit deja toate segmentele: rezidențial, office, retail, logistic și industrial.

Grupul AFI este unul dintre cei mai mari investitori din Israel, dar și din Europa Centrală și de Est, cu o prezență puternică și în România, unde activează din anul 2009, prin AFI Europe România. La nivel local, dezvoltatorul deține deja două centre comerciale: AFI Cotroceni, din București și AFI Ploiești, iar în prezent construiește un proiect mixt în Brașov (zonă de birouri și retail), un centru comercial în Arad (AFI Arad), unul de birouri în Capitală (AFI Tech Park) și un ansamblu rezidențial în Bucureștii Noi. Complexul rezidențial situat pe Bulevardul Bucureștii Noi va fi destinat unei comunități private, înconjurată de zone verzi, facilități pentru activități sportive și spații de joacă. Reprezentanții companiei spun că au donat o parte din terenul pe care a fost dezvoltat complexul rezidențial din Bulevardul Bucureștii Noi pentru a se finaliza lucrările stației de metrou din vecinătate și pentru a fluidiza traficul din zona respectivă.

Doron Klein, CEO-ul AFI Europe spune că plănuiește să extindă portofoliul pe zona rezidențială în România, pe o parte din terenul achiziționat în urmă cu un an, în apropiere de AFI Cotroceni.

În ceea ce privește partea logistică, dezvoltatorul nu este interesat în momentul de față să dezvolte proiecte în România: „În Cehia, am acoperit toate segmentele, dar am renunţat la logistică şi retail. În România, nu am fost prezenţi pe logistică şi nici nu vrem să ne extindem portofoliul în această direcţie pentru că nu avem momentan capacitatea de a face faţă concurenţei din partea jucătorilor cu experiență dobândită deja pe această piaţă”, adaugă Doron Klein.

CEO-ul AFI Europe spune că, în prezent, Cehia este cea mai dezvoltată piață din regiune, în sectorul de real-estate, însă amintește și de faptul că România s-a dezvoltat considerabil în ultimii ani și că prezintă potențial, la fel ca și state precum Letonia sau Bulgaria. „România ar putea ajunge din urmă Cehia, însă doar dacă vor exista mai mulți investitori străini interesați. S-ar putea atrage mai multe fonduri de investiții din afara granițelor pentru că în momentul de față, România prezintă mult potențial investițional”, spune Doron Klein.

În privința costurilor terenurilor și cele ale materialelor de construcții (indicatori care influențează evoluția prețurilor proprietăților imobiliare), în prezent, în Cehia, prețul unui teren este mult mai mare comparativ cu România. „În termeni de costuri de producție, acestea sunt mult mai ridicate în Cehia față de România, însă, trebuie precizat faptul că acestea s-au majorat considerabil în ambele țări, începând cu un an în urmă sau poate chiar mai mult”, spune Doron Klein. Pe piața din România, reprezentanții companiei spun că la nivel de costuri de producție, acestea s-au majorat în ultimul an cu 10-15%, în vreme ce în Cehia s-a înregistrat o creștere de aproape 20%, în ultimele 12 luni. Ca urmare, prețurile locuințelor au crescut în ambele țări, dar acest aspect nu a împiedicat, însă, compania în procesul de extindere.

Adaptarea la trenduri

În vreme ce Statele Unite se confruntă cu fenomenul mall-urilor abandonate și al magazinelor fizice închise, în România se deschid în continuare numeroase centre comerciale, iar vânzările acumulate de cele mai mari mall-uri din țară depășesc anual valoarea de 1 miliard de euro. Apetitul românilor pentru astfel de spații este în continuă creștere. Potrivit unui raport realizat de compania de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield, la nivelul anului 2018, România s-a aflat pe poziția a cincea la nivel european în ceea ce priveşte livrările de spaţii comerciale în cadrul parcurilor de retail, fiind depăşită în această ierarhie doar de Franţa, Spania, Marea Britanie şi Italia. Potrivit raportului, în 2018, în România au fost livrate parcuri de retail cu o suprafaţă de 76.000 de metri pătraţi, reprezentând 73% din noua ofertă de spaţii comerciale moderne date în folosinţă. Stocul de parcuri de retail de pe piaţa locală se ridică la circa 1,3 milioane de metri pătraţi, fiind similar cu cel din Cehia, o ţară cu o populaţie de două ori mai mică, ceea ce arată un potenţial de creştere a pieţei locale, după cum indică datele studiului.

Puterea de cumpărare a românilor se află pe un trend ascendent, comparativ cu Cehia, unde dezvoltatorul israelian AFI Europe a vândut cele două centre comerciale pe care le deținea, unul în Praga și celălalt în orașul Padowice.

În vreme ce în Cehia, dezvoltatorul imobiliar nu mai deține în portofoliu proprietăți în zona de retail, în România, însă, are în plan o creștere a numărului lor. „Dezvoltăm acum mall‑ul din Brașov, de mare anvergură, iar în ceea ce privește vânzarea, evaluăm mereu noi posibilități în acest sens, însă momentan nu avem încă o decizie luată”, explică șeful AFI Europe.

Pentru operațiunile din Republica Cehă, focusul dezvoltatorului s-a îndreptat înspre acoperirea zonei rezidențiale și de birouri. De departe, unul din cele mai reprezentative proiecte dezvoltate de AFI Europe în Praga este AFI Karlín, o clădire de birouri cu fațadă verde, care se află încă în construcție și care dispune de 22.990 de metri pătrați de spațiu închiriabil. Designul clădirii este unul cu adevărat inedit datorită formei alese, cea de fluture, la care se adaugă o fațadă acoperită cu plante verzi, o amprentă care contribuie la îmbunătățirea mediului înconjurător. Proiectată de arhitectul David Chisholm, clădirea se află în apropiere de centru, fiind dispusă, totodată și în proximitatea unor importante puncte de transport (metrou, tramvai, tren).

„AFI Karlin este construită în conformitate cu spațiul în care se află. Noi încercăm să livrăm o clădire care să se integreze în locația respectivă, în mediul din care face parte. Atenția noastră, alături de o investiție însemnată se îndreaptă către designul unui produs care să se integreze în locația aleasă. Pe acelelași principiu realizăm toate proiectele din portofoliul nostru, din fiecare țară în care activăm”, precizează Doron Klein.

Un alt proiect dezvoltat de AFI Europe în Cehia este AFI City, un spațiu mixt și multifuncțional care va găzdui un parc de birouri, un ansamblu rezidențial, dar și o zonă de retail, dispuse pe o suprafață de 150.635 m². Construcția primei faze a complexului de apartamente a fost finalizată în martie 2018, timp în care s-au vândut 257 de apartamente. A doua etapă a fost finalizată în luna iulie a acestui an, când au fost date spre vânzare un număr de 216 apartamente. „Locatarii apreciază nu doar aspectul practic al apartamentelor care include balconul, terasa de pe acoperiș sau grădina din față, ci și accesibilitatea locației și proximitatea în raport cu mijloacele de transport în comun”, explică Elena Pisotchi, Residential Sales & marketing Manager AFI Europe-divizia din Cehia.

Pe lângă România și Cehia, dezvoltatorul operează și în state precum Bulgaria, Germania, Ungaria, Letonia, Polonia și Serbia.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii