Cautare




, Contributor

Media şi entertainment |
|

Aferim, Ovidiu Șandor!

Cum s-a implicat un om de afaceri timișorean din domeniul imobiliarelor în producția unei pelicule românești care a câștigat ”Ursul de Argint” la Berlin.
sandor_ok_coperta.jpg

În luna februarie a acestui an, pelicula „Aferim!” în regia lui Radu Jude primea prestigiosul premiu „Ursul de Argint” la Festivalul Internațional de Film de la Berlin. La câteva luni de la acest eveniment important pentru cinematografia românească am stat de vorbă, în exclusivitate pentru presa scrisă din România, cu omul de afaceri timișorean Ovidiu Șandor, coproducător al peliculei.

Pe omul de afaceri îl cunoșteam în special prin prisma activității sale din domeniul imobiliar, în care s-a remarcat prin dezvoltarea a două ansambluri de clădiri de birouri: City Business Centre din Timișoara, vândut către fondul de investiții sud-african New Europe Property Investments (NEPI) și The Office din Cluj, dezvoltat în parteneriat cu NEPI. Cum a ajuns să fie parte a filmului regizat de Radu Jude? „A fost o întâmplare, mai mult decât o urmare a unui plan sau a unui gând activ din partea mea în această direcție”, povestește Ovidiu Șandor.

Află care sunt filmele care se luptă pentru a fi propunerea României la Oscar 2016

Așa cum știm, întâmplarea poartă însă întodeauna un nume, în cazul de față producătoarea Ada Solomon, care l-a abordat pe omul de afaceri într-un moment în care proiectul „Aferim!” intrase într-un mic impas. „Chiar dacă pe hârtie aveau o serie de finanțări obținute de la Centrul Național al Cinematografieiși de la alte entități publice din străinătate, nu aveau «cash-ul» ca să poată începe filmările”, spune Ovidiu Șandor, folosind termeni din business. „Căutau pe cineva care i-ar putea sprijini din punctul acesta de vedere și cumva, prin niște persoane implicate în zona artei contemporane, au ajuns la mine. M-am întâlnit cu producătoarea Ada Solomon, care mi-a povestit conceptul filmului și planurile lor și nevoia de finanțare care exista la acel moment și m-a convins. Mi-a plăcut subiectul și evident faptul că era regizat de Radu Jude, un nume pe care-l cunoșteam. Am considerat din start că e un proiect care va fi relevant pentru că va genera multe discuții și întrebări și reacții. Va genera o discuție care încă nu s-a purtat în România cu privire la niște elemente ale trecutului și atunci m-am hotărât să încerc să ajut filmul.”

Iulia Verdeș: ”Să nu vă fie teamă de online”

Sprijinul de care vorbește Ovidiu Șandor a fost de două feluri. În primă fază a fost împumutul financiar – bani pe care omul de afaceri i-a asigurat, sub forma unui credit, pentru ca realizatorii filmului să poată face cheltuielile necesare începerii filmărilor. Ada Solomon l-a determinat însă pe Ovidiu Șandor să meargă mai departe. „Mă bucur că Ada a insistat și a spus «Dacă tot ne-ați ajutat cu împrumutul care a fost un element-cheie la acel moment, haideți să și investiți un pic ca să puteți fi și coproducător»”. Astfel, Ovidiu Șandor a investit ”câteva zeci de mii de euro” și a devenit coproducător al filmului.
Și dacă în imobiliare yield-ul (randamentul adus de investiție din închirierea clădirilor de birouri) este un indicator esențial, în cinematografie acest lucru nu este valabil. „Eu aș fi extrem de încântat dacă pe partea de film reușesc să recuperez investiția, nefiind neapărat important un profit. Cred că aceasta este așteptarea rezonabilă pentru un film românesc, care are un public destul de limitat. În cazul meu, există o componentă emoțională, foarte puternică, personală, de susținere a unui demers.”

Topul celor mai bine plătite actrițe din lume

La creșterea componentei emoționale a contribuit, fără îndoială și vizita pe care omul de afaceri a făcut-o pe platourile de filmare. „A fost o experiență specială ,e foarte interesant să vezi toate pregătirile înainte de fiecare dublă. Acele momente, cât durează dubla, sunt foarte intense, simți în aer tensiunea, actorii sunt foarte concentrați, la fel cei din spatele camerei, echipa care e un pic retrasă față de locul în care se filmează, e o tensiune creativă. Apoi urmează acea pauză între duble care poate dura și 20 de minute, în care se refac toate pregătirile pentru a filma următoarea scenă, în care fiecare membru al echipei știe exact ce are de făcut fără să fie nimeni care să dea instrucțiuni. Am putut vedea la lucru o echipă extrem de profesionistă, fiecare a știut exact ce are de făcut și cum, fără direcționări și fără țipete, fără stres”, descrie Ovidiu Șandor experiența de pe platoul de filmare.
Omul de afaceri, fan al noului val din cinematografia românească, dar și al lui Quentin Tarantino și al fraților Cohen, spune că ar repeta experiența de la „Aferim!!”. „Ada spune că probabil este prima dată, după foarte mulți ani, când un investitor privat care vine complet din afara zonei filmului cofinanțează un film românesc. Se pare că la începutul anilor 90 s-a mai întâmplat. Ea spunea să facem încercarea asta să vedem ce va însemna pentru mine și o să văd în următoarea perioadă dacă și financiar va funcționa și e viabil”, spune Ovidiu Șandor.
Coproducătorul peliculei „Aferim!” speră că vor mai fi și alți antreprenori români care să vrea să se implice în cinematografia românească, determinați atât de oportunitatea de business, cât mai ales din dorința de a sprijini talentele din domeniu. „Nu-mi propun să devină o obișnuință sau o activitate de business, dar îmi închipui că, în funcție de proiect, voi fi și în viitor alături de film, să sprijin demersuri de acest gen și poate vom ajunge să producem în România și genul de filme care să poată fi blockbuster, măcar național. Pentru mine, nu e neapărat o zonă de business, ciuna culturală. Simt nevoia să fiu implicat în acest domeniu ca o contrapondere la business”, conchide Ovidiu Șandor.

Visul american

Filmele de peste Ocean conduc la toate capitolele: încasări, număr de spectatori și de pelicule distribuite în cinematografele din România.

Filmul Aferim! a atras, în primele 23 de săptămâni de proiecție, 74.296 de spectatori plătitori de bilet – mai mult de o treime din numărul total de spectatori care au văzut filme românești în cinematografe în 2014 – și a generat încasări de 899.764 lei. Anul trecut, în cinematografele din România au fost distribuite în cinematografe, în total, 454 de filme, potrivit datelor Centrului Național al Cinematografiei. Dintre acestea, cele mai multe, 212, adică 46,7% din total, au fost americane, urmate de cele europene, în număr de 127, ceea ce reprezintă un procent de 27,97% din total. Filmele românești, 82 la număr, au reprezentat 18,06% din totalul peliculelor distribuite în cinematografele din România, în timp ce 33 de filme (7,27%) au provenit din alte țări. În 2014, în cele 78 de cinematografe din România, care totalizau, la sfârșitul anului trecut, un număr de 61.534 de locuri și 292 de ecrane, au plătit bilete 10.171.644 de oameni, încasările ridicându-se la 185.201.343 lei, la un preț mediu al biletului de 18,21 lei. De notat este că toate statisticile prezentate mai sus au fost în creștere față de 2013.
Grosul încasărilor, 109.030.232 lei, s-a dus către Cinema City, care deținea în România, la sfârșitul anului trecut, 17 cinematografe cu un total de 154 de săli. Cinema City a atras, anul trecut, 5.768.160 de spectatori. Băneasa Developments, operatorul Grand Cinema, a generat încasări din vânzarea celor 939.919 de bilete în valoare de 20.764.306 lei. Pe locul al treilea s-a situat, anul trecut, Movieplex Cinema, cu încasări de 12.890.420 lei din 706.435 de bilete vândute.
În 2014, filmele americane au generat cea mai mare parte a încasărilor – 166.401.036 lei. Filmele franțuzești s-au clasat pe locul al doilea în box-office-ul anului 2014, cu un total de 5.834.419 lei, urmate de cele britanice, care au generat încasări de 4.670.725. Filmele românești au generat, anul trecut, 2.834.815 lei din vânzări de bilete. Din perspectiva spectatorilor, cei mai mulți, 8.996.933, au plătit ca să vadă filme americane, în timp ce 876.961 – pelicule europene. Filmele românești au atras, anul trecut, 221.625 de spectatori.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii