Cautare




, Contributor

Antreprenori |
|

Afaceri în stil matematic

Toate afacerile familiei sale sunt gândite pe termen lung, iar el calculează cu precizie investiţiile şi timpii de parcurs. A găsit o soluţie chiar şi pentru traficul aglomerat din Bucureşti: pentru a nu pierde timp, merge pe un one wheel electric.
060 core Andrei Pogonaru 1

A studiat matematica la Cambridge, dar pentru a ajunge acolo, mulţumeşte profesorilor de matematică pe care i-a avut la Bucureşti. Îl ajută faptul că a studiat o ştiinţă exactă, pentru că şi-a format un mod de gândire care îi foloseşte în luarea deciziilor.

La facultate şi-a cunoscut soţia şi a convins-o să se alăture afacerilor familiei. Acum, ea se ocupă de  structurarea finanțării tranzacțiilor mari din cadrul grupului.

Unul dintre cele mai importante proiecte dezvoltate până acum de Andrei Pogonaru este Veranda Mall Obor. De la idee până la deschidere au trecut șase ani. Deschis la sfârşitul lunii octombrie 2016, Veranda Mall are o suprafaţă de 30.000 metri pătrați şi include aproximativ 100 de spații comerciale.

Situat în aria semicentrală a Bucureştiului, lângă Piaţa Obor, Veranda Mall este cel mai nou mall de proximitate, cu mult spaţiu verde şi construit după un concept modern, diferit şi prietenos. 60% din construcţie este izolată în mod natural de pământ, ceea ce înseamnă că vara consumă mai puţin pentru a fi răcit, iar iarna consumă mai puţin pentru a fi încălzit. Construcţia este inteligentă, verde atât pe dinafară cât şi pe dinăuntru. Ceea ce înseamnă costuri iniţiale mai mari, dar mai uşor de amortizat în timp.

Au investit mult în infrastructură şi au creat inclusiv o stație de tramvai. În construcția Veranda, Andrei s-a inspirat de la malluri din Praga, lucrând pentru construcția amfiteatrului cu arhitecții care au conceput Zlote Tarasy, din Varșovia.

Care este diferenţa dintre un mall de proximitate şi un mall de destinaţie?  La mall-ul de destinaţie poţi merge în weekend cu întreaga familie pentru a petrece câteva ore, iar la mall-ul de proximitate poţi ajunge pe jos. Iar dacă îţi faci drum pe la Obor, o piaţă de referinţă din România, poţi intra şi la Veranda Mall pentru a bea o cafea. Totul este la îndemână, gândit pentru a nu pierde mult timp.

„Este o investiţie în viitorul zonei. Zona Obor îşi redobândeşte caracterul istoric pe care îl avea până în 1950, când au început să se construiască platformele industriale. Până atunci, în zonă, erau case de negustori, care aveau curţi verzi, cu drumuri, care mai apoi au fost înlocuite de căi ferate industriale. Acum, ele se reconstituie în drumuri. Veranda ar putea precipita schimbarea acestei zone. Planul privind modernizarea Gării de Est vine, de asemenea, pentru a susţine dezvoltarea zonei”, spune Andrei Pogonaru, acţionar Veranda Mall.

 

O afacere conturată cu mulţi ani în urmă

De ce un mall? Este vorba despre continuarea afacerilor de familie. Mama sa, Georgiana Pogonaru, inginer chimist, a intrat în business în 1994, prin înfiinţarea Romcolor 2000. Producător de coloranţi şi de aditivi pentru mase plastice, compania era parte din grupul Global Colors, activ în 15 ţări din regiune printre care Turcia, Polonia şi Rusia. Fondarea Romcolor 2000 s-a datorat asocierii Georgianei Pogonaru cu Lebidakis Michael, un industriaş grec care dorea să-şi extindă afacerile în România. Romcolor era furnizor al Prodplast, fabrică situată pe platforma industrială de la Bucur Obor. Cu timpul, Romcolor a devenit acţionar al Prodplast, astfel că primii pași ai actualului proiect investiţional Veranda au fost făcuți încă din 2002, odată cu achiziţia primelor acţiuni la Prodplast.

Acum, cumnatul său, Tudor Georgescu, se ocupă de această fabrică, iar după relocarea Prodplast la Buftea, familia Pogonaru a căutat să dea o nouă destinaţie acestui teren. Respectând spiritul zonei, familia Pogonaru avea de ales între rezidenţial şi comercial. Şi pentru că în zonă se dezvoltau deja câteva proiecte rezidenţiale au ales varianta comercială.

Este o investiţie de 60 de milioane de euro, din care 28,5 milioane de euro reprezintă o finanțare a Raiffeisen Bank. „40% sunt surse externe, iar 60% sunt fonduri proprii. SIF Moldova este unul dintre acţionarii Veranda Mall. Ei au creat o franciză de investiţii de tipul private-equity”, explică Andrei Pogonaru. Mallul dispune de o parcare de 1.000 de locuri şi de circa 15.000 de metri pătrați de spații verzi și de recreere. Zona verde este necesară pentru destinaţie. Evenimentele organizate de Veranda Mall se adresează celor din cartierul Obor. Iarna trecută, când a nins foarte mult, administatorii mall-ului au acordat parcare gratuită celor care au vrut să-şi lase maşinile la ei. Sunt aspecte care aduc acest centru comercial aproape de comunitate.

Sunt două lumi în Piața Obor. De o parte e piața, de cealaltă parte este Veranda Mall. Linia de tramvai este precum o graniță între două tipuri de oameni, cei din piaţă şi cei din mall. Cum îi motivează Andrei pe oameni să treacă graniţa? „Numele străzii este Ziduri Moși, de la zidul Târgului Moșilor, dintotdeauna a fost o graniță. La ora cinci, mii de oamenii ieșeau de pe platforma industrială și traversau spre piața Obor. Acum este o graniță simbolică. În Veranda sunt și magazine ieftine, pentru toate categoriile. Vom organiza evenimente care să implice școlile din zonă, vom crea distracție, astfel încât să existe diversitate de oameni. Poate nu toți traversează linia de tramvai, dar spre deosebire de acum zece ani, acum au de ce”, povesteşte Andrei.

 

Se transformă odată cu tehnologia

Încă de la început, proiectul avea prevăzută o a doua etapă, de extindere, pe structura existentă a mallului, pentru construirea unor spaţii destinate petrecerii timpului liber: spaţii de joacă, cinematografe, restaurante, săli de fitness. Noua investiţie se ridică la 10 milioane de euro. Finanţarea extinderii provine din sursele proprii ale proiectului. Noul concept de cinematograf este inedit. Va avea un restaurant integrat şi o terasă, care se adaugă cinematografului de realitate virtuală deja existent în Veranda Mall,.

„În situaţia în care online-ul atacă marjele retailerilor tradiţionali, mai ales în zona de modă este nevoie să creezi experienţă, prin trainingul angajaţilor şi prin oferirea unor experienţe complete în cadrul magazinului. De aceea, cinematograful are rolul de a creşte fluxul de clienţi seara. Pentru că fluxul de clienţi trebuie îmbunătăţit pe tot parcursul zilei. Finalizarea construcţiei noilor spaţii este programată pentru luna aprilie 2019”, precizează Andrei Pogonaru.

Chiriaşii sunt aleşi astfel încât centrul comercial să ofere o experienţă diferită. După extindere, Veranda va ajunge la o pondere de 25% a spaţiilor necomerciale, un loc bun pentru a petrece timp după birou.

Numărul vizitatorilor care au trecut până acum prin Veranda a depăşit 10 milioane de oameni de la înființare și a ajuns la 6,5 milioane de vizitatori pe an, iar refacerea Gării de Est ar putea dubla acest număr. Veniturile mallului provin din chirii, care sunt direct proporţionale cu veniturile chiriaşilor, cu excepţia cazinourilor, băncilor şi a agenţiilor de turism. Creşterea veniturilor de la an la an este de peste 25%.

Mallurile care l-au inspirat au evoluat între timp, prin extinderi și reproiectări, astfel încât sunt greu de găsit asemănări între cum au fost și cum sunt. Nevoile consumatorilor depind de mai mulți factori, precum trendul,  moda sau veniturile.

„Tehnologia și modul în care schimbăm informații schimbă comportamente, iar online-ul atacă marjele magazinelor clasice, care trebuie să creeze o nouă experiență pentru a atrage oamenii. Mai ales în SUA sunt multe magazine de îmbrăcăminte care dau faliment și malluri care se închid, pentru că nu mai au chiriași.  Dar sunt interesant de observat cei care supraviețuiesc. Respectiv magazinele de înfrumusețare și de cosmetice, care vin cu o experiență personalizată, pentru că nu există încă un calculator care să ofere soluții. Pe partea de fashion, nu au avut scăderi magazinele care au îmbrățișat online-ul. La Deichmann, de exemplu, poți vedea produsul pe telefon, îl comanzi și îl ridici de la magazinul aflat în drumul spre casă. Ei au ales să îmbrățișeze online-ul, dacă nu se pot bate cu el”, explică Andrei Pogonaru.

 

Implicat în viaţa comunităţii 

Veranda este un proiect gândit de la început ca unul pentru comunitate. „Ne dorim să fim complementari zonei Obor, să oferim locuitorilor noi opțiuni pentru cumpărături, dar mai ales să realizăm un spațiu de petrecere a timpului liber alături de prieteni și familie. Ducem promisiunea noastră față de comunitate mai departe și ne implicăm și în realizarea unor proiecte alături de United Way România, care dezvoltă programe în acord cu viziunea noastră”, mai spune Andrei Pogonaru. 

Veranda Mall dezvoltă proiecte pentru comunitate, iar fondurile colectate sunt direcționate către programe de educație, integrare socio‑economică și sănătate pentru copii, tineri și vârstnici provenind din medii defavorizate. „United Way desfășoară programe precum: educația copiilor în trafic, în care sunt împlicate foarte multe entități.  Fundaţia reuşeşte să facă legătura între toate entitățile implicate printr-un program coerent. Reușește să strângă interesul unor companii mari pentru a asigura finanțarea acestor proiecte și vine cu rigoarea necesară, după zeci de ani de experiență în SUA. Iar statisticile arată cât de mult s-a îmbunătățit situația după derularea acestor programe“, explică el.

Andrei este de doi ani vicepreședintele boardului United Way, alături de alți 12 directori și CEO de companii. Îi place pentru că este genul de proiect complex care îi dă satisfacții.

Andrei Pogonaru aleargă şi la maratoane în beneficiul fundației, contribuind la impactul acesteia în comunitate prin resursele și expertiza sa. De asemenea, el este și membru al Societății Alexis de Tocqueville, care are o tradiţie de 30 de ani şi care reuneşte peste 25.000 de donatori individuali majori ai United Way din toată lumea.

A fost chairman al boardului Hospice Casa Speranței și a ajutat la strângerea banilor necesari pentru reconvertirea unui conac al familiei Florescu. Acesta a fost donat Hospice pentru a deveni centru de îngrijire pentru copiii cu boli terminale sau neuzuale.

Este implicat şi în proiectul Ashoka, care susține antreprenoriatul social, ajutând oamenii care vor să dezvolte o afacere cu impact social să își găsească finanțare. În România vor exista câteva afaceri susținute de Ashoka.  „Ideea a pornit din India, iar în Austria, de exemplu, un medic ginecoloc care făcea examen de screening de cancer mamar, a cărui soție încerca să plaseze femei oarbe pe piața forţei de muncă, a legat cele două activităţi şi a creat astfel un model de afacere socială. Astfel a reuşit să salveze vieți. Femeile nevăzătoare puteau detecta noduli cu dimensiuni mult mai mici decât cei detectați de aparatura medicală. Acum vinde training în spitale din întreaga lume, inclusiv în România, prin care antrenează și vinde acest serviciu, care are valoare comercială. Este o echipă tânără care se ocupă de acest proiect.  Au deschis biroul din România în urmă cu 10 luni și au realizat o hartă a serviciilor sociale, hartă a binelui, cu oamenii care au impact în toate domeniile sociale”, povesteşte Andrei cu foarte mult entuziasm.

Cultura antreprenorială a familiei Pogonaru este foarte puternică. Tatăl său, Florin Pogonaru, Preşedinte al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România (AOAR), i-a fost model, mentor, iar acum partener. Cele mai importante avantaje ale afacerilor de familie sunt, potrivit lui Andrei Pogonaru, durata acestora şi încrederea, pentru care familia este etalonul. Pentru cele mai bune competenţe şi pentru extindere este nevoie de crearea cadrului necesar atragerii unui manager extern competent. Iar familia Pogonaru este în căutare de talente, cu care să îşi extindă afacerile de familie.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii