Cautare




, Contributor

Bunuri de consum |
|

Afaceri dulci

Ce au în comun România, Bulgaria și țările din estul Adriaticii? Potențialul de creștere economică, atât în industria bunurilor de larg consum, cât și în alte industrii, oportunitățile de creștere, complexitatea şi oamenii.
Webp.net-resizeimage

Dacă ne uităm la rata de creștere a PIB-ului în aceste țări, la consumul pe cap de locuitor și la potențialul de dezvoltare a infrastructurii, „putem spune fără îndoială că această regiune și-a păstrat atractivitatea pentru business. Totuși, această creștere vine cu un preț, reprezentat de complexitate, care este, desigur, legată și de contextul istoric și geopolitic”, spune Ivaylo Naydenov, cel care coordonează pieţele din România, Bulgaria și țările din estul Adriaticii în cadrul grupului Mondelēz, cel care are în portofoliu mărci precum Milka, Poiana, Oreo, Barni, Tuc, Trident sau belVita. Până la numirea sa în această poziție, fiecare filială a companiei din aceste ţări avea management de sine stătător. „Avem piețe diferite, precum România, Bulgaria și EAM – cu opt piețe – care formează hub-ul Mondelēz South Central Europe (SCE). Avem o echipă de leadership responsabilă de performanța hub-ului, formată din lideri din fiecare departament, din toate piețele. Colaborăm intens virtual, astfel încât interacțiunea și munca în echipă reprezintă ceva obișnuit în activitatea noastră de zi cu zi. Desigur, urmărim îndeaproape performanța business-ului în fiecare piață și consolidăm și raportăm rezultatele la nivel de hub. Fiecare țară are specificul său, dacă ne uităm la categoriile în care suntem prezenți – de exemplu, consumatorii bulgari sunt mai mari consumatori de batoane de ciocolată, în comparație cu cei români, sau în Serbia mărcile locale vin cu o moștenire puternică. Ne uităm îndeaproape la specificul piețelor locale pentru a rămâne puternic competitivi. Așadar, managementul se află sub umbrela Mondelēz SCE, aliniat la strategia globală de business, însă deciziile sunt stabilite la nivel local, adaptate la contextul economic, la evoluția categoriilor și la așteptările consumatorilor din aceste piețe”, precizează Naydenov.

În urmă cu aproape zece ani, grupul Mondelēz a închis cele două fabrici pe care le deţinea în România şi a mutat producţia brandului Poiana în Bulgaria. Închiderea a făcut parte din strategia companiei. „SCE este o regiune în creștere, cu nevoi tot mai mari de dezvoltare, astfel că a trebuit să ne adaptăm resursele și capacitatea, care erau peste ceea ce ne-ar fi putut oferi pe termen lung fabrica din Brașov. Fabrica era amplasată în centrul orașului și extinderea capacităților noastre într-un spațiu limitat s-a dovedit a fi dificilă.” Practic, fabrica Svoge, din Bulgaria, unde a fost mutată producția de la Brașov, este acum una dintre cele mai importante facilități de producție din Europa, exportând în mai mult de 10 țări. Mutarea nu a adus însă nicio schimbare pentru produsele Poiana, de exemplu. „Am păstrat aceeași rețetă pe care o cunoșteau consumatorii. Poiana are o poziție bine stabilită pe piața de tablete, are consumatorii săi loiali, care prețuiesc istoricul extraordinar cu care vine acest brand local. Poiana este un brand puternic ancorat în mintea și inima consumatorilor, este exemplul perfect al modului în care o marcă de ciocolată locală beneficiază de poziția și expertiza globală a liderului mondial în ciocolată”, explică Naydenov.

 

Piaţă în creştere

Totuși, consumatorii diferă de la o țară la alta, au o cultură diferită, preferințe diferite, obiceiuri de cumpărare diferite și este datoria companiilor să se apropie de consumatori, în contextul unei abordări globale.

„Dacă ne uităm la ceea ce ar fi de îmbunătățit, analizând categoriile noastre, avem un consum redus pe cap de locuitor, dacă ne comparăm cu țări precum Austria, Elveția sau Germania, care pot ajunge la un consum chiar și de 3 ori mai mare decât noi. Cu toate acestea, cum putem privi consumul de ciocolată de 2,3 kg pe cap de locuitor în România? Consider că este un lucru potențial pozitiv, în special dacă ne uităm la anii anteriori, în care consumul a crescut. Avem perspective bune în ceea ce privește creșterea piețelor de ciocolată și biscuiți din România, mai ales dacă ne uităm la rata de consum care este în creștere, inclusiv pe segmentul snack-urilor. Aș spune că principala calitate a pieței noastre constă în potențialul său de dezvoltare și este o șansă pe care compania noastră o valorizează, continuând să aibă un rol activ de inovator al pieței”, mai spune directorul general Mondelēz România.

Consumul de ciocolată şi biscuiţi a avut o evoluție vizibilă în ultimii ani. Consumatorii au trecut de la sortimente mai simple sau clasice spre opțiuni deosebite. „Față de acum cinci ani, avem noi ocazii de consum, deoarece oamenii sunt din ce în ce mai activi, iau din ce în ce mai puține pauze clasice, nevoile lor sunt mai diverse. Chiar dacă biscuiții simpli sau ciocolata cu lapte sunt alegerile preferate pentru majoritatea românilor, segmentele care au început ca nișe se extind an după an, cu potențial de creștere pe termen lung, deoarece consumatorii caută produse tot mai sofisticate, gusturi noi, opțiuni cât mai variate. Consumatorii sunt mai conștienți de stilul lor de viață, se uită la calitatea și combinația ingredientelor, la originea lor. Din ce în ce mai mulți consumatori, în special cei mai tineri, sunt interesați de sustenabilitatea produselor, de exemplu de modul în care sunt procurate materiile prime. Astfel, certificările precum cacao sustenabilă sau afirmații precum «fără arome artificiale», «fără coloranți artificiali» fac diferența la raft”, afirmă Naydenov.

 

Plan strategic 

Managerul consideră că România este încă una dintre țările în care există un mare potențial de investiții și de dezvoltare economică. Totuși, ar ajuta mai multă predictibilitate și stabilitate ale mediului legislativ, care să ajute mediul de afaceri și investițiile, cu impact asupra creșterii economice. „Suntem dispuși să fim parteneri de dialog și să contribuim în cadrul acestui proces, prin intermediul asociațiilor noastre de afaceri ai căror membri suntem și care joacă un rol activ, participând la întâlnirile consultative sau promovând autoreglementarea pentru un comportament responsabil în afaceri”, completează Naydenov.

Compania a înregistrat rezultate bune în regiune, iar România a avut o contribuție importantă la aceste rezultate. Creşterea, raportată la anul precedent, a fost peste peste nivelul mediu al pieței, la principalele branduri.

În primul rând, Mondelēz se mândreşte cu Milka. Este numărul unu pe piața ciocolatei şi are o legătură emoțională cu consumatorii români. Milka, Oreo şi belVita sunt pe primele locuri la categoria biscuiți. Producătorul internațional se așteaptă ca piețele să continue să crească și are un plan strategic pentru a asigura o creștere organică sănătoasă a brandurilor sale. Compania şi-a stabilit obiective de îmbunătăţire a valorilor nutriţionale ale produselor, la nivel gobal, până în 2020.

„Am redus progresiv conținutul de zahăr, grăsimi sau sare al produselor noastre pentru a ne atinge obiectivele. Am făcut progrese semnificative dacă ne raportăm la obiectivele noastre globale de well-being. De exemplu, ne-am îndeplinit obiectivul global de a crește conținutul de cereale integrale cu 25% și de a reduce grăsimile saturate cu 6%, respectiv sodiul cu 5% pe întreg portofoliul. Îmbunătățirea produselor este un proces condus în principal de inovație, deoarece schimbăm rețeta, dar trebuie să păstrăm textura și gustul pe care consumatorii le cunosc. De asemenea, avem în vedere interesul crescut al consumatorilor față de controlul porțiilor, de exemplu prin ambalarea individuală a porțiilor. Pe lângă reformularea și controlul porțiilor, ne concentrăm pe furnizarea de informații nutriționale relevante pentru consumatori, informându-i corect, astfel încât să poată avea un stil de viață echilibrat”, explică Naydenov. Compania şi-a propus să investească 50 de milioane de dolari în programe care încurajează un stil de viaţă sănătos în următorii ani şi care se concentrează pe educaţie în nutriţie şi promovarea unui stil de viaţă activ.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii