FacebookTwitterLinkedIn

Adrian Nicolaescu, vicepreședinte marketing, e-commerce, comunicare și sustenabilitate Mega Image

Forbes: Care au fost cele mai mari schimbări (provocări) în strategia dvs de marketing în perioada de pandemie (anul 2020 – prezent)?

Adrian Nicolaescu: Într-un an atât de diferit și atipic, care ne-a adus provocări pe toate planurile, ne-a pus la încercare, ne-a forțat să găsim soluții pentru aici si acum, cuvântul cheie a fost adaptarea. Pandemia ne-a adus pe toți într-o nouă realitate, în care lecția cea mai importantă a fost despre adaptare.

În același timp, a venit cu multe probleme și ne-a provocat să le rezolvăm într-un timp foarte scurt, cu o dinamică diferită de ritmul de dinainte. A fost un imbold la acțiune, la mobilizare și la rezolvarea problemelor prin soluții concrete.

Noi, în echipa Mega Image, ne-am mobilizat în primul rând ca o echipă unită, pregătită să facă față provocărilor. Și vorbesc aici de întreaga echipă și de toți colegii noștri care au demonstrat că pot fi agili, hotărâți pentru a trece împreună de perioade dificile. Pandemia ne-a învățat că suntem conectați unii cu alții și că ceea ce facem la nivel individual contează pentru noi toți.

De la începutul pandemiei, ne-am adaptat imediat strategia și planul de marketing la contextul actual, am devenit mult mai agili pentru a le răspunde așteptărilor și nevoilor clienților noștri. Am adaptat întreaga comunicare de brand pentru a-i sprijini și ghida pe clienți cu ce contează cu adevărat pentru ei. Am oprit comunicările comerciale și campaniile care nu erau relevante în timpul pandemiei.

O schimbare esențială în strategia noastră a fost de fapt trecerea la un nou mindset, mult mai responsabil. Rolul nostru, mai ales în această perioadă, a fost de a rămâne aproape de clienți, de tot ce au ei nevoie ca oameni parte dintr-o comunitate. Nevoia de a fi ajutor pentru oameni și comunități am resimțit-o cel mai mult în pandemie și ne-am asumat cu responsabilitate rolul pe care îl avem.

Noi am a venit mai aproape de clienți în comunitate, ne-am implicat social prin donații pentru sistemul medical, pentru cadrele medicale din linia întâi, prin susținerea persoanelor vârstnice care aveau nevoie de ajutor pentru a-și face cumpărăturile. În același timp, ne-am dezvoltat în ritm accelerat zona de e-commerce.

În magazine, ne-am adaptat permanent pentru a le oferi clienților noi experiențe la cumpărături, dar și pentru a sprijini în același timp industriile care au fost afectate de perioada pandemiei. Astfel, am lansat zone și concepte noi în magazine, precum librăria Cărturești, zona de cafea de specialitate Manufaktura, ciocolată Venchi și înghețată artizanală Friddi, Calif, La Pescaderia, cu pește proaspăt direct din port. Lansate la început într-o selecție de magazine Mega Image, zonele vor fi extinse în mai multe comunități.

A fost anul cu cele mai mari transformări la nivel de business, cu o evoluție accelerată și responsabilă și cu cea mai mare implicare socială.

Forbes: Care sunt cele mai importante modificări pe care le-ați constatat în comportamentul consumatorilor din sectorul în care activați?

Adrian Nicolaescu: Comportamentul clienților a setat noua realitate, modul lor de a-și face cumpărăturile ne-a împins să accelerăm adoptarea unor soluții noi. Noul context al pandemiei a determinat foarte mulți clienți să își schimbe comportamentul de cumpărare, cu frecvențe mult reduse în magazinele fizice, cu o orientare mai mare spre produse de bază și cu o migrare foarte mare în online.

În același timp, am observat o orientare mai mare spre produsele locale, de la producătorii noștri. Noi am continuat să investim în produsele noastre marcă proprie din categoriile cu specific românesc, locale, precum și în programul Gusturi românești de la gospodari, în care i-am susținut pe producătorii de fructe și legume.

Forbes: Ce rol a jucat digitalul (online) în planurile de marketing ale brandurilor dvs în perioada de pandemie (anul 2020 – prezent)?

Adrian Nicolaescu: Perioada pandemiei a fost o oportunitate pentru mediul digital. Pot spune clar că marele, dacă nu singurul plus al acestei perioade, este faptul că digitalul a devenit realitate. Digitalul ca și mod de lucru în companii, modul de interacțiune, de relaționare cu autoritățile, digitalul în educație.

De la început, am știut că trebuie să ne adaptăm rapid și să găsim soluții concrete pentru cumpărăturile online, cu livrări acasă într-un timp foarte scurt și în siguranță.

Cererea pentru cumpărăturile online a crescut semnificativ în această perioadă și am alocat investiții suplimentare pentru a accelera dezvoltarea noastră pe partea de e-commerce.

Am venit mai aproape de clienții noștri și i-am ajutat să rămână conectați la Mega din proximitate printr-o soluție rapidă de livrare, direct din aplicația noastră de mobil.

Am lansat astfel într-un timp foarte scurt propriul serviciu de livrare rapidă pentru cumpărăturile din supermarketul online prin aplicația de mobil, oferind acces rapid la produse alimentare și pentru casă, livrate acasă în maximum 90 de minute. În același timp, pentru a susține întreaga activitate de e-commerce, am dezvoltat un depozit dedicat, doar pentru comenzile online, care se întinde pe o suprafață de 4600 mp și prin care procesele de sortare, împachetare și reaprovizionare sunt eficientizate. În același timp, pregătirea comenzilor online este realizată de echipe dedicate, care se implică și sunt în legătură directă cu clienții.

Rezultatele din e-commerce au depășit așteptările, cu vânzări din supermarket-ul online în creștere cu peste 100% în anul 2020.

Forbes: Cum definiți succesul în marketing, în anul pandemic 2020? (Un exemplu local sau internațional ar fi foarte bun.)

Adrian Nicolaescu: Este momentul în care nu mai e nicio diferență între promisiunea de brand și ce își doresc consumatorii. Nu pot numi un singur exemplu pentru că, din fericire, brandurile au avut o mobilizare excelentă în timpul pandemiei, pe plan local.

Forbes: Care credeți că este menirea (rolul) omului de marketing în vremea pandemiei?

Adrian Nicolaescu: Cred că pandemia este o oportunitate prin care un brand poate deveni mult mai ușor și natural prieten adevărat al oamenilor. Iar acesta este rezultatul unei strategii de marketing condusă de un lider puternic, cu viziune.