Alexandru Holicov vorbește cu pasiune despre Adservio, afacerea pe care a înființat-o în urmă cu un deceniu, din dorința de a produce o schimbare în jurul său. Deși visul său a fost să ajungă tenismen de talie mondială, din cauza unei probleme medicale, a fost nevoit să renunțe la acest sport la vârsta de 16 ani. A urmat un liceu cu profil de informatică din Iași și ulterior a studiat la Facultatea de Construcții, însă crede că dintotdeauna a avut antreprenoriatul în sânge. „Avem spiritul antreprenorial din familie. Noi suntem o familie destul de mare în Iași. Tatăl meu are 10 frați, suntem 26 de verișori. Majoritatea dintre cei care au peste 18 ani au propriul business”, spune acesta.
Ulterior, alături de un prieten, tânărul și-a fondat o firmă de leasing, iar apoi, o afacere în domeniul imobiliar. În 2008, alături de vărul său, Ștefan, s-a întrebat ce ar putea face pentru sistemul educațional din România. Răspunsul la această întrebare le-a dat ideea de a fonda Adservio – platformă de management educațional, care conectează toate părțile implicate în educație: elevi, părinți și profesori, cu scopul de a eficientiza acest proces. Adservio provine din latină și înseamnă „a ajuta, a servi”, spune tânărul, care este și CEO al platformei.
Alexandru Holicov spune că a ales să fie antreprenor în educație pentru că atât mama sa, cât și mătușa, au fost învățătoare, iar unchiul său, profesor de matematică. „Ne gândeam, în 2008, cum ar fi ca elevii să aibă calculatoare în clasă, videoproiectoare, internet și o platformă prin care să poată comunica cu părinții, iar profesorii să le pună notele și absențele online. Am avut viziune. (…) Am lansat platforma în septembrie 2009 la liceul la care a studiat verișorul meu, Ștefan”.
În urmă cu 10 ani, provocările din punct de vedere tehnologic cu care se confruntau cei doi antreprenori erau foarte mari. La început, au fost nevoiți să doteze școlile cu internet și au conceput propriile echipamente: au montat componentele calculatorului în plexiglas și le-au montat pe catedră, profesorii având acces la acestea printr-un stick de memorie. Proiectul-pilot a necesitat o investiție de 30.000 de euro, bani strânși din afacerile anterioare.
„A fost primit foarte bine proiectul. Oamenii din acel liceu folosesc și acum Adservio. În 2010 am lansat platforma în alte cinci licee din Iași. În 2011 ne-am lansat și în București. Am început la Colegiul German Goethe. În București suntem prezenți în școli private precum Little London School și publice, la Spiru Haret, Jean Monnet. Adservio este implementat în peste 100 de unități școlare din țară, multe fiind în Iași, Cluj, Timișoara; Platforma este implementată și într-o școală privată din Republica Moldova.”
Din 2016, antreprenorii au încheiat un parteneriat cu Telekom România, pentru implementarea Adservio în cât mai multe unități școlare. Ținta lui Alexandru Holicov este de a duce platforma la nivel internațional.
Digitalizarea educației
Modelul de business este sub formă de abonamente. Părinții trebuie să plătească o anumită sumă pentru fiecare elev, care variază în funcție de numărul acestora: cu cât mai mulți elevi folosesc Adservio într-o școală, cu atât costul abonamentului scade. Adservio se găsește în două pachete: perfect simplu, care poate ajunge la 10 lei și mai mult ca perfect, care poate costa cel mult 20 de lei, pentru că presupune și dotarea acelei școli cu echipamente (laptop-uri, tablete etc.) și cu internet 4G.
Părinții sunt informați în timp real despre evoluția copilului lor. Adservio îmbunătățește comunicarea dintre părinte și elev, îi crește acestuia performanțele școlare, rata de promovabilitate și scade rata absenteismului.
De exemplu, algoritmii platformei îi arată elevului care este probabilitatea să fie ascultat la următoarea oră la o anumită materie. Astfel, el se pregătește și citește lecția măcar o dată. Iar acestea sunt doar câteva dintre funcționalitățile platformei.
Adservio permite motivarea absențelor, calcularea mediilor și realizarea unor statistici în timp real. Practic, platforma ar putea reduce birocrația existentă la nivelul unităților școlare. Adservio există și la nivel de grădiniță și va fi implementată și în universități, în viitor. În 2016, businessul a avut afaceri de peste 800.000 de lei, iar în 2017, de 1,2 mil. lei, creștere datorată parteneriatului cu Telekom. Platforma are peste 150.000 de utilizatori.
Schimbarea nu este imposibilă
Antreprenorul spune că se lovește de nepăsarea celor care conduc sistemul educațional din România. În școli încă se utilizează cataloage în format fizic, iar renunțarea la acestea în detrimentul unor platforme de tipul Adservio s-ar putea face doar prin lege. Momentan, Adservio se folosește concomitent cu catalogul clasic.
„Am început din dorința de a revoluționa lucrurile, de a le face altfel în România. Am zis că dacă nu schimbăm educația, nu putem avea pretenții ca lucrurile să fie mai bine în alte zone. Nu putem avea pretenții să avem oameni educați sau autostrăzi, totul pleacă de la sistemul educațional, care acum scoate inadaptați. Eu am foarte multe idei la nivel de cum ar trebui să fie făcute lucrurile. Adservio este primul lucru care poate fi făcut într-un sistem pentru a avea o imagine clară. Școlile noastre au făcut petiții către sistem să ne ajute, să ne promoveze, nu ne bagă nimeni în seamă. Dacă nu făceam acest proiect, poate plecam din țară.”
În opinia sa, un prim pas pentru îmbunătățirea sistemului educațional ar fi implementarea platformei digitale în toate școlile din România și renunțarea la cataloagele clasice. Pe platformă există și o librărie online, unde elevii pot găsi diferite cărți, precum și o platformă de învățare a limbii engleze. „Pasul doi este să facem lecții pentru elevi prin jocuri. Avem în plan să facem și manuale digitale.” De asemenea, Alexandru Holicov spune că vrea să dezvolte, împreună cu un psiholog, teste de IQ și de autocunoaștere pentru elevii din clasele terminale, care au nevoie de îndrumare în carieră. Răspunsurile la aceste teste le vor furniza elevilor sugestii de facultăți și meserii pe care să le
urmeze.