Cu jumătate de an în urmă, Giuliano Menassi l-a înlocuit la conducerea Pirelli România pe Giuseppe Cangelosi, urmând ca fostul CEO să ocupe o funcție managerială în cadrul Pirelli APAC (Asia Pacific), păstrându-și în același timp funcția de Manufacturing Senior Vice President în cadrul Grupului Pirelli.
Secundul noului CEO este Ayhan Guven, Deputy Country Manager și Director Industrial al Pirelli Tyres România, care a făcut parte, alături de Menassi, din echipa inițială Pirelli România. În ultimii cinci ani, numărul angajaților fabricii din Slatina a crescut de la 1.500 la peste 3.000, iar planurile de dezvoltare nu se opresc aici. L-am surprins pe Giuliano Menassi în tribuna oficială Pirelli de la Grand Prix-ul italian de la Monza și, în zgomot de motoare turate la maximum și miros de cauciucuri încinse, l-am descusut în legătură cu experiențele adunate în anii petrecuți în România și, mai ales, în legătură cu planurile de viitor ale companiei.
1. Care au fost cele mai importante lecții învățate din 2005 și până acum?
G.M: Cred că lecțiile cele mai importante sunt, în definitiv, cele pe care viața ți le oferă în fiecare zi, în special când ai o experiență într-un mediu nou, într-o țară străină, unde trebuie mai întâi să înțelegi și să simți oamenii, cultura și know-how-ul. Esențial, din punctul meu de vedere, a fost să pricep cum stau lucrurile cu mentalitatea românească. Abia după ce înțelegi cu adevărat mentalitatea unui loc, poți începe să faci afaceri în adevăratul sens al cuvântului.
2. Din punct de vedere al mentalității și al culturii locale, cu ce așteptări veneați, în 2005, la Slatina?
G.M: Aveam așteptări mari, iar când am ajuns la Slatina am fost foarte impresionat. Era un oraș de modă veche, unde urma să realizăm primul proiect tip greenfield al Pirelli după mai bine de 20 de ani în care compania nu mai avusese așa ceva. Aveam așteptări mari, ne doream să valorificăm cât mai repede și mai bine oportunitățile, iar experiența a fost foarte bună încă de la început, fiindcă românii sunt foarte inteligenți. Nu este un compliment, e o realitate pe care o folosim în avantajul nostru: dacă la construcția fabricii din România am adus consultanți din Germania sau Turcia, acum folosim know-how și tehnologie însușită în România și o exportăm în tot restul lumii. Mai mult de 30 de ingineri din România lucrează acum la proiecte în America de Sud sau în alte țări din Europa. A fost ceva extraordinar.
3. Care a fost cea mai mare problemă cu care v-ați confruntat până acum?
G.M: Într-o companie mare, ștacheta se ridică tot mai mult în fiecare an. Apare mereu un nou target de atins, mai multe lucruri de făcut, mai multe scopuri de bifat. A fost o perioadă extrem de intensă, e greu de nominalizat un singur lucru care ne-a provocat, dar pot spune că – deși am participat şi la construcția fabricii Pirelli din Mexic, experiența din ultimii nouă ani în România mi-a lăsat un alt gust. Are o altă ,,savoare”.
4. Și care este „gustul” României?
G.M: Proiectul din România a reprezentat ceva mult mai dificil și complex decât alte proiecte similare, iar ceea ce m-a impresionat cel mai tare au fost reacțiile și disponibilitatea oamenilor. Sunt extrem de mândru de ei, de toți. Sunt niște profesioniști desăvârșiți, care și-au dorit să demonstreze tuturor că se pricep extraordinar de bine la ceea ce fac, iar noi le-am dat această șansă.
5. Ce rol are în acest moment România, pe harta internațională a operațiunilor Pirelli?
G.M: Fabrica din România este una dintre cele mai importante fabrici ale noastre în Europa. Vrem să continuăm să creștem, să aducem tot mai multă tehnologie nouă și să lansăm tot mai multe produse. Strategia noastră este să continuăm pe nișa premium, iar la Slatina este una dintre cele mai bune fabrici ale noastre în ceea ce privește tehnologia pentru piețele premium. Există încă spațiu de creștere, iar în următorii trei ani avem o strategie foarte clară de investiție și de creștere a numărului de angajați din România.