Cautare




, Contributor

Lideri |
|

30 sub 30 – Sorina Dumitru: „Noi trăim în cea de a Patra Revoluţie Industrială, ceea ce implică faptul că dispar meserii şi specializări”

Paradoxul educaţiei Sorinei Dumitru, preşedintele asociaţiei HUBS, a însemnat dobândirea unor cunoştinţe valoroase în afara sistemului academic.  
084 30sub30 Sorina Dumitru

 

HUBS, proiectul de suflet al Sorinei Dumitru, a început după ce i s-a confesat prietenului din copilărie, Paul Badea, CEO al dealerului auto Badsi, că dificultatea facultăţii nu i-a permis să îşi facă experienţa de lucru necesară la angajare. El i se plângea că se confrunta cu problema angajării unor tineri care, deşi posedau una sau mai multe diplome, nu aveau experiență, astfel că salariile pe care le cereau erau nejustificate. Se plângeau aşadar de acelaşi lucru: paradoxul educaţiei instituţionalizate.

Sorina se pregătea de absolvirea facultăţii de arhitectură şi lucra în paralel la un atelier. “Am repetat un an la facultate, timp în care am învăţat despre fabricaţie digitală si design parametric, mai exact cum te poţi folosi de mijloace virtuale pentru a crea ceva fizic. M-am întors un nou student, capabil să ţină cont de mai multe aspecte ale mediului înconjurător şi ale activităţii umane în proiectele de arhitectură. Noile abilităţi mi-au permis un internship la Coop Himmelb(l)au, un birou de arhitectură austriac cunoscut pentru design parametric şi construcţii care nu pot fi făcute decât prin fabricaţie digitală (CNC, printare 3d, braţe robotice). Am amânat lucrarea de diplomă încă un an, timp în care am lucrat. Iniţial am lucrat la Re-Act Now Studio unde am învăţat cum se fac, cu adevărat, construcţiile. Ulterior, am lucrat la Modu ab unde am învăţat mai mult decât în orice şcoală, cel mai important fiind ce înseamnă design de proces sau, mai simplu spus, cum se fac lucrurile”, povesteşte Sorina.

Vezi cum arată generația „30 sub 30” în 2019

Cum arată generațiile „30 sub 30” din 2012 până în prezent

 

Proiectul său de diplomă a fost chiar HUBS, o şcoală de robotică şi fabricaţie digitală pentru copii. A simţit că este necesar să specifice „pentru copii” pentru că, similar SF-ului „Jocul lui Ender”, Sorina spune despre copii că îşi însuşesc uneltele mult mai repede şi găsesc metode mai creative în a le folosi spre a găsi soluţii noi.

După absolvirea facultăţii, împreună cu Paul, a avut norocul de a putea experimenta metode alternative de educare cu un grup de copii de 7-12 ani de la un after school de stat. I-au învăţat despre reciclare prin practică: le-a adus electronice nefuncţionale pe care ei le-au demontat, identificând apoi componente care încă mergeau şi construind noi lucruri din ele.

„Când nu ştiam ce să facem, ne gândeam cum se face la şcoală şi făceam exact opusul. Le dădeam scule considerate de unii periculoase, le ceream părerea şi îi lăsam pe ei să ne coordoneze. Copiii erau absorbiți, erau mulţumiţi de ei înşişi. Aşa că am decis să le construim un atelier”, spune Sorina Dumitru.

După construirea atelierului, din vorbă în vorbă au reuşit să strângă o echipă de tineri cu vârste între 17 şi 24 de ani care au început să vină datorită atmosferei destinse.

„Cu ocazia evenimentelor educaţionale pe care le-am ţinut, am încercat să prezentăm şi celor din afara HUBS cum arată un mediu propice pentru dezvoltare, colaborare, metaeducaţie şi, nu în ultimul rând, inovaţie. Proiectele pe care le-am făcut împreună, cum ar fi lansarea unui telefon în stratosferă şi clipurile educaţionale de pe YouTube ne-au ajutat să ieşim din ale noastre, să colaborăm şi să învăţăm lucruri noi în proces. În urma fiecărei experienţe, ne-am îmbunătăţit ca indivizi,” adaugă Sorina.

HUBS, mediul de testare, dezvoltare, implementare este un mediu de educaţie, despre care Sorina spune că o ajută mult mai mult decât diploma de arhitect pe care o are. Hubul vine în completarea educaţiei instituţionalizate cu experienţa reală, cu ocazii de a greşi şi cu creşterea stimei de sine a membrilor săi.

„Noi trăim în cea de a Patra Revoluţie Industrială, ceea ce implică faptul că dispar meserii şi specializări, iar sistemul de învăţământ rămâne în urmă. Dinamica acestei instanţe de capitalism extrem de informatizate cere flexibilitate şi adaptabilitate din partea tuturor. Personal, consider că dacă le dăm tinerilor acces la cât mai multe unelte şi know-how, ne vor suprinde cu noi metode creative de a le folosi pentru a obţine… altceva”, conchide Sorina.

#thankyou Cui ai vrea să-i mulțumești pentru că te-a ajutat să îți depășești limitele?

Fiecare dintre copiii care vin la Hubs mă ajută să îmi depășesc limitele și să învăț ceva nou. Aș vrea să îi mulțumesc și asociatului meu, Paul Badea, care a crezut într-o idee atât de abstractă ca Hubs.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii