FacebookTwitterLinkedIn

Claudia Suhov (24 de ani) se numără printre primii care au lansat în România ideea de educație antreprenorială pentru copii. Face parte dintre cei care își dau repede seama că nu pot fi angajatul ideal, pentru că nu îi place să urmeze reguli rigide. Așa că personalitatea şi pasiunea pentru copii au făcut-o ca, după studiile la ASE, Facultatea de Comerţ, să fondeze la o vârstă fragedă (21 de ani)  o firmă dedicată unei nișe dragi – copiii și educația  non-formală. La început a organizat evenimente, în cadrul cărora se citeau povești.

Apoi, după ce ea însăși a urmat cursuri de dezvoltare a abilităților antreprenoriale, s-a gândit că nici copiilor nu le-ar strica o astfel de educație. Iar de aici lucrurile au decurs rapid: a fondat o școală pentru mici antreprenori, a participat la o competiție Junior Achievement, a câștigat, a participat la Arena Leilor, a câștigat.  A reușit să îl convingă chiar și pe Orlando Szasz, antreprenor și business angel, care a mizat 15.000 de euro pe afacere.

Primele traininguri organizate de Claudia pentru copii au fost de motivare personală și public speaking, apoi au venit taberele, evenimentele, testele de evaluare. Programul cel mai original este însă Juniori în afaceri, prin care copii între 6 și 13 ani învață să-și gestioneze banii, făcând cumpărături, vânzând diverse produse sau jucând rolul de ospătari, de exemplu.

Aflați cine sunt ceilalți membri ai promoției 2014 a Forbes România “30 sub 30”.

„Copiii își antrenează abilitățile de comunicare, nu neapărat pe cele de a face bani, iar asta va ajuta pe termen lung, indiferent de cariera pe care o vor alege“, explică Claudia. Cel mai recent succes al său îl consideră a fi acordarea primei sale burse publice unui copil de 12 ani cu rezultate deosebite în muzică și dans și trei premii în Cartea Recordurilor.  Pentru că un efect real nu poate fi obținut decât pe termen lung, ea și-a propus să dezvolte programul de-a lungul unui an întreg. „Copiii trebuie să înțeleagă și să învețe că banii se câștigă prin muncă. Când auzi un copil spunând asta e cea mai mare satisfacție“. Cursurile pe care le propune ea sunt gândite pentru a fi utile indiferent de domeniul în care va excela copilul, pentru că e vorba de principii generale –cum ar fi să nu cheltuiești mai mult decât ai. Un alt program al său este Juniori de succes, un eveniment de masă din zona «edutainment», în care copiii află, pe scurt, ce e succesul, ce sunt banii. Investiția inițială a Claudiei a fost de 50 de euro, cât a costat domeniul site-ului, plus cei 600 de lei, chiria sălii unde făcea primele cursuri. De la debut, a lucrat cu peste 700 de copii, care, chiar dacă vor deveni oameni de afaceri sau nu, o vor ţine minte ca pe „profa de antreprenoriat“.

Dacă la început a adus traineri profesioniști, curând și-a dat seama că aceștia nu erau cei mai potriviți, fiindcă nu aveau răbdarea și energia de a lucra cu copiii. „Ca trainer trebuie să te joci cu ei, să le descoperi interesele şi talentele, să fii spontan și jucăuș“. Ceea ce nu poate face decât o persoană cu energia şi pasiunea Claudiei, care reușește să lucreze și cu 60 de copii timp de două ore. Într-o lume în care educația nu mai pare atât de importantă (cu atât mai puțin în business),  în care afacerile se fac și se desfac de pe o zi pe alta și după principii îndoielnice, ambiția Claudiei este cel puțin inedită. Ea încearcă să pregătească copiii nu doar pentru o gândire pragmatică, ci și pentru o lume de profesioniști echilibrați, cu spirit de echipă.

Numai în ultimele luni, agenda sa a cuprins dezvoltarea unui curs de programare „Club It pentru copii“ împreună cu XL Team (companie de aplicaţii mobile), un curs de photoshop, „Arta digitală“, cu Roxana Cozaru (Art Director Friends Advertising), „Juniori în restaurant”, cu restaurantele City Grill Group și opționalul „Juniori în afaceri” pe care l-a adaptat în două afterschool-uri.

În plus, a creat și organizat experiențe de învățare în tabere de schi pentru câteva școli private din București. Toate acestea se vor aduna sub o nouă umbrelă, începând din martie. Activităţile (cursuri, ateliere, tabere) dezvoltate în acest univers au dat naştere The Kidster. Copiii cu skilluri de viitor descoperite încă din primii ani sunt numiţi Generaţia Kidster, generaţie pe care Claudia plănuieşte să o crească.

Ai zice că nu îi mai rămâne timp pentru nimic, dar Claudia mai este și studentă la CROS – Universitatea Alternativă, unde urmează cursuri de autonomie în învățare, coaching, cultură organizațională, team dymanics. La incubatorul de afaceri al aceleiași universități (un concurs de planuri de afaceri), a propus planul de afacere pentru un magazin online de torturi şi a obţinut o primă finanţare, din partea ING.

Citiți textele integrale în ediția tipărită a revistei, dar și în variantă digitală a revistei din webviewer sau în aplicația de iPad a Forbes România.

GALERIE FOTO: “30 SUB 30” 2014

Aflați cine sunt membrii promoției 2013 a Forbes România “30 sub 30”.