Cautare




, Contributor

Topuri |
|

30 SUB 30: Noul chip al fotografiei

În contextul actual, un bun fotograf nu mai este doar cel care construiește un cadru inspirat și așază luminile potrivite, ci artistul capabil să spună, prin imagini, povești relevante pentru societatea vremurilor noastre. De la acest principiu și-a construit cariera internațională românul Horia Manolache.
Horia Manolache

Cum ar fi dacă lucrurile din viața ta ți-ar împrumuta din personalitate și ar conserva-o mult timp după ce tu nu mai ești acolo? Când te-ai gândit ultima dată cum ar fi fost viața ta dacă făceai alte alegeri în momentele de răscruce? De fapt, cum știi care este acel moment din viață după care nimic nu va mai fi la fel? De la astfel de meditații profund umane și firești pornesc cele mai multe dintre demersurile fotografice ale lui Horia Manolache, românul ale cărui creații întorc, la o simplă căutare pe Google, zeci de mii de referințe, comentarii, premii și elogii.

Totul a început în 2014, când Horia – absolvent de regie – a plecat în San Francisco pentru un masterat de trei ani în fotografie. S-a trezit într-o cultură nouă, cu o abordare a artei complet diferită și și-a reconsiderat în scurt timp reperele legate de ceea ce ar trebui sau nu să facă un fotograf bun. Eliberat de presiunea lui ,,Așa trebuie..“, a început să exploreze, să se joace cu zecile de idei care-i treceau prin minte și pe care le diferenția în bune sau slabe după un criteriu intuitiv: ,,Când dau de o idee bună, am o stare incredibilă de adrenalină“. De fapt, când are o idee bună ar vrea să se apuce de ea pe loc, să ia imaginile deja existente tridimensional în mintea lui și să le dea cât mai rapid o formă concretă, pe hârtie fotografică.

VEZI AICI LISTA COMPLETĂ „30 SUB 30”, EDIȚIA 2016

,,Scaunele“, primul său proiect notabil, a fost selectat pentru expoziții de grup, a fost proiectat la Arles Foto Festival din Franța, a făcut subiectul unei expoziții la Espace Beaupaire din Paris și a fost laureat cu șapte medalii la ,,PX3 Prix de la Photographie Paris“, acestea fiind doar primele trofee care-i vin în minte. De atunci s-au mai strâns destule, prea multe ca să le mai țină șirul, pe măsură ce ,,Scaunele“ și ,,Prinț și cerșetor“ au trezit în rândul criticilor și al publicațiilor de profil aceeași reacție pe care o au oamenii care-i privesc fotografiile: de emoție sinceră și instantanee. ,,Prinț și Cerșetor“ a fost chiar proiectat la DeYoung Museum din San Francisco, într-o retrospectivă a fotografilor celebri care și-au luat ca sursă de inspirație orașul San Francisco, alături de nume precum Ansel Adams.

Primul proiect, ,,Scaunele“, a pornit de la o revelație de moment: imaginea unui scaun alb, elegant, cu un mâner rupt. De acolo s-a aprins becul, după cum el însuși glumește: cum ar fi dacă ar găsi mai multe scaune deosebite, cu tapițerii vechi și elaborate, și apoi niște oameni care li se aseamănă? Ori poate invers: scaune care le seamănă oamenilor? A ieșit o serie de fotografii care îți taie răsuflarea prin simplitatea emoționantă a ideii: siluetele noastre, întipărite pentru totdeauna în spătarele unor scaune vechi, sunt unele dintre puținele urme concrete – și totuși invizibile – ale trecerii noastre prin această lume.

VEZI AICI LISTA COMPLETĂ „30 SUB 30” (2012-2016)

A urmat ,,Prinț și cerșetor“, executat după ,,Scaunele“, dar pornit la nivel de idee înaintea acestuia. Cum ar fi dacă ai fi făcut alte alegeri în momente-cheie ale vieții tale? Cum ar fi fost viața ta, DACĂ… ? A muncit un an la el, intrând în comunitatea homeless-ilor din San Francisco, câștigându-le încrederea și înțelegându-i mai bine. A descoperit o lume de oameni neașteptat de senini, un univers închis, cu propriile lui reguli, nici mai bun și nici mai rău decât al nostru. Doar diferit.

Pe acei homeless pe care i-a ales pentru proiect i-a imortalizat în două posturi: imaginea din prezent și o imagine a celor care ar fi putut deveni, dacă viața lor ar fi mers altfel. A comandat de pe e-Bay echipament de miner, a scotocit anticariatele pentru uniforme de polițist, costume de scafandru și tot ceea ce ,,vedea“ cu ochii minții că ar putea construi în plan tridimensional pentru alter-ego-urile lor. Mulți dintre ei i-au recunoscut, cu lacrimi în ochi, că până la momentul ședinței foto nu se mai gândiseră de ani buni la visurile de odinioară și la ceea ce ar fi putut deveni. Tocmai de aceea, pentru Horia vâlva stârnită de proiect este o bucurie, dar și o răspundere care se cere gestionată delicat. Se bucură  din tot sufletul când primește premii sau când imaginile lui îi emoționează pe oameni, dar nu vrea să le transforme într-un show. ,,Mă bucur că acest proiect a căpătat o viață proprie“, mărturisește el. ,,Dar nu vreau să fiu mândru de suferința altora“.

HORIA MANOLACHE

29 de ani

Regizor și fotograf premiat internațional, a cunoscut succesul mondial cu seriile fotografice ,,Scaunele“ și ,,Prinț și cerșetor“, realizate în timpul unui masterat la Academy of Art din San Francisco.

GALERII FOTO:

„30 SUB 30”, EDIȚIA 2013

„30 SUB 30”, EDIȚIA 2014

„30 SUB 30”, EDIȚIA 2015

„30 SUB 30”, EDIȚIA 2016

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii