Cautare




, Contributor

30 sub 30 |
|

30 sub 30: Lumea în șapte culori

Prima creație de-a Lanei Dumitru pe care am văzut-o vreodată mi-a amintit, la vremea respectivă, de clasoarele de odinioară, în care adunam cu migală mărci poștale cu desene animate, costume tradiționale românești sau sporturi de iarnă: era o rochie cu croială simplă și mâneci scurte, având pe întreaga suprafață un imprimeu-colaj din timbre românești vechi.
Lana Dumitru

Se întâmpla cu patru ani în urmă, iar creația cu pricina făcea parte dintr-o colecție gândită ca replică autohtonă la brandul ,,American Apparel” și creată de Lana în ajunul plecării sale la o bursă de studii la Roma. Căutând ceva original, care să vorbească despre identitatea ei geografică, tânăra născuse ,,Romanian Apparel”, o serie de rochii imprimate cu timbre românești, cu planta tămăduitoare poreclită în popor ,,Rodul Pământului”, cu modele de covoare tradiționale sau chiar cu imaginea Coloanei Infinitului, a lui Constantin Brâncuși.

Succesul colecției în rândul tinerilor și al vedetelor era justificat nu doar de originalitatea designului, ci și de reputația de excentricitate creativă pe care o avea deja Lana: prima sa creație care făcuse vâlvă (fiind inclusă în selecția celebrului site de coolhunting TrendHunter.com) fusese o rochie cu croi minimalist, imprimată pe față și pe spate cu detaliile paginii sale de Facebook.

Creațiile ei ludice mi-au rămas în minte și, doi ani mai târziu, când toată România vorbea deja despre colecția semnată Lana și inspirată de Cimitirul Vesel de la Săpânța, stilul îmi părea deja foarte uşor de recunoscut. Împrumutând filozofia optimist-absurdă și grafica naivă de la Săpânța, rochiile, jachetele, colanții și gențile-plic imprimate digital îi aveau drept personaje pe ,,Anuța lui Nofor”, ,,Turda lui Ion Ciorbu”, ,,Stan Ileana și Stan Mărie” și pe toți ceilalți locuitori ai cimitirului cu pricina, cărora Lana le și mulțumea, în prezentarea creației, ,,pentru viețile lor exemplare” care au inspirat-o în creația artistică.

Aflați cine sunt ceilalți membri ai promoției 2014 a Forbes România “30 sub 30”.

După încă o colecție avangardist-suprarealistă, realizată ca lucrare de diplomă și denumită ,,La Naïve” – o vitrină de imagini 3D, întruchipând peisaje imaginare și viziuni psihedelice, sub formă de imprimeuri digitale în culori vii, cu efect trompe l’oeil – Lana a obținut o primă recunoaștere importantă, în cadrul concursului Puma desfășurat pe platforma IQAds. Deși s-a clasat pe locul al doilea, designul propus de ea pentru o jachetă sport a stârnit atât de multe reacții entuziaste din partea publicului tânăr, încât Puma a luat decizia de a produce, în ediție limitată, jacheta cu model etno-folcloric, botezată ,,T7 Etno Shake”. Concluzia: Sold Out.

În prezent, Lana face un doctorat în cadrul Universității Naționale de Arte din București, este stagiară, prin intermediul programului ,,The Digital Print Designer Programme”, la celebra Mary Katrantzou – designerul de origine greacă care creează în Marea Britanie și care a făcut ca imprimeurile digitale să explodeze pur și simplu pe podiumurile internaționale – și a avut anul acesta o expoziție în cadrul London Fashion Week/International Fashion Showcase, pe care o consideră ,,highlight-ul brandului Lana, până în prezent”.

Cum arată generațiile „30 sub 30” din 2012 până în prezent

Deși viața ei se desfășoară acum la Londra, Lana face frecvent naveta la București, pentru diverse proiecte creative: la finele anului trecut și-a pus semnătura pe încă o colecție-capsulă extrem de inedită, creată pentru site-ul Moja.ro și inspirată dintr-o combinație între fotbal și artă: mai precis o echipă de fotbal imaginară, numită F.C. Lana, formată numai din artiști, de la Frida Kahlo la Rene Magritte și Georgia O’Keefe. În același timp, a creat un scaun cu motive tradiționale românești pentru brandul de mobilier și accesorii ,,Photoliu”, piesă care a fost prezentată și în cadrul expoziției sale de la Ambasada României din Londra.

Deși trăiește și creează într-o lume inundată de culoare, iar piesele sale sunt destinate iubitoarelor de modă cu suficientă personalitate pentru a nu se lăsa înghițite de spectaculoasele imprimeuri digitale, Lana crede cu tărie că nu există un public-țintă pentru creațiile ei, pe care le numește, plastic ,,păreri în formă purtabilă”. Orice femeie, fie ea de 18 sau de 68 de ani, poate să poarte una dintre jachetele ei multicolore sau să iasă cu mândrie în oraș într-un deux-pièces format din pantaloni și jachetă cu aspect trompe l’oeil, simțindu-se frumoasă, originală și puțin extravagantă. ,,Nu am un target anume”, zâmbește ea, ,,dar știu cu certitudine că persoanele care-mi poartă creațiile sunt inteligente și pline de umor”.

Citiți textele integrale în ediția tipărită a revistei, dar și în variantă digitală a revistei din webviewer sau în aplicația de iPad a Forbes România.

GALERIE FOTO: “30 SUB 30” 2014

Aflați cine sunt membrii promoției 2013 a Forbes România “30 sub 30”. 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii