Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

30 sub 30 |
|

30 sub 30: Gramatica vinului

A produce vin poate fi cea mai cool profesie–pasiune–investiție din lume, dacă îi prinzi gustul din timp.  
Marian Olteanu_GRAMMA Wines1

Lista Forbes SUA „Cele mai cool etichete de vinuri din primăvara anului 2016” include și un brand românesc: Gramma Wines. Marian Olteanu, administratorul Casei Olteanu și deținătorul brandului, i-a trimis un email cu toate informațiile necesare autoarei, dar nu spera la vreun răspuns. A doua zi, avea un răspuns entuziasmat, iar, după câteva luni și un loc în noul top, alături de etichetele unor vinuri din California și Franța. „Este o lecție că, dacă ești suficient de «sărit» încât să crezi într-o chestie care pare imposibilă, șansele sunt, destul de mari, să-ți iasă”, spune Marian, care, la 30 ani, administrează un business de vinuri cu afaceri de 250.000 de euro, anul trecut, aproximativ la același nivel ca în anul precedent. Cele mai mari venituri le-a obținut în 2013, când toată producția pe 2012 a achiziționat-o Lidl, care avea o campanie de promovare a brandurilor românești.

Top ,,30 sub 30″, ediția 2017

Cum arată generațiile „30 sub 30” din 2012 până în prezent

Crama Casei Olteanu se află în satul Vișani (comuna Bârnova, județul Iași), într-o zonă recunoscută pentru producerea de vin, Bucium. „Le mulțumesc alor mei. Este cel mai bun lucru care mi s-a întâmplat”, spune cu un ușor dulce accent moldav Marian despre decizia părinților săi de a se muta la Iași, pe când el avea cinci ani. După 25 de ani, tatăl său este încă preot în Vișani. „Mă consider mai moldovean decât moldoveni”.

La începutul anilor `90, familia Olteanu a lăsat Bucureștiul pentru Iași, pentru a-și recupera terenurile și locuințele confiscate de regimul comunist. Sunt încă în litigiu pentru o parte, dar au obținut, în 2002-2004, o suprafață de 40 de hectare de teren (10 ha de pădure, un ha cu un iz, câteva hectare arabile). Printre aceste terenuri erau 17 ha cultivate cu viță-de-vie, pe care se găseau soiuri tradiționale, precum Fetească Regală, Fetească Albă, sau bine adaptate în zonă, precum Aligote și Muscat Ottonel, la care au adăugat Fetească Neagră și Merlot. Pe lângă cele 17 ha proprii au arendat încă 17 ha, iar struguri îi vindeau către un producător din zonă.

Probleme era că via avea la momentul recuperării terenului 40 de ani, astfel că nu mai era productivă, chiar dacă strugurii erau de calitate. „Via tânără dă vinuri OK, în schimb cea bătrână nu îți mai dă cantitatea de 13-15 tone la hectar, ci de 5-6 tone, dar de super calitate, pentru că rădăcina, fiind foarte adânc înfiptă în pământ, explorează mai multe tipuri de sol, de unde se hrănește cu mai multe tipuri de soluri și minerale, astfel încât compoziția fizico-chimică este una mai complexă”, explică Marian. Indiferent de nivelul producției, costurile sunt aceleași, singurele variabile fiind lucrările manuale, astfel că nu mai renta să mai vândă struguri. Au primit o ofertă de 8 milioane de euro pentru terenuri, de la investitori imobiliari, dar le-au păstrat, datorită valorii sentimentale. Au preferat să construiască o cramă, între 2007 și 2009, în care au investit 2 milioane de euro dintre care 1 milion de euro dintr-un credit bancar, 480.000 de euro de la SAPARD și 500.000 de euro din fonduri proprii.

De realizarea cramei s-a ocupat mama lui Marian, iar primele vinuri proprii au ieșit pe piață în 2009, fără nicio identitate. Văzând câte resurse atrage crama, Marian a decis să se implice. Pe-atunci, era student la drept, dar a renunțat la studii, nici măcar nu și-a luat licența. Prima activitate: branding-ul. În condițiile în care aveau nevoie de o identitate, dar n-aveau niciun fel de tradiție de care să se lege, în 2010, vinul a fost denumit Gramma (gramatică, literă, cuvânt, în greaca veche), Vinul Convesației, fiind ușor de reținut. Acționarii principali ai Gramma Wines au rămas mama și tatăl lui Marian Olteanu, iar echipa constantă are aproximativ zece angajați.

Marian a decis să vândă vinurile prin intermediul distribuitorilor, pentru a putea fi listate mai ușor în HoReCa. Ulterior a intrat în retail – Kaufland (2015), Carrefour (2016) și Metro (2017), dar acest segment reprezintă aproximativ 15% din vânzări. O sursă de venituri sunt cadourile corporate și private label-ul, iar, de trei ani, exportă în Olanda și Marea Britanie, recent primind solicitări din Canada și Franța. Ar exporta mai mult, pentru că ar fi o sursă de venituri mai sigură, și ia în calcul vânzarea online, pentru că prețul final s-ar apropia de cel aplicat de distribuitori.

Portofoliul Gramma cupride 11 sortimente, printre care Aligote, care este cel mai vândut, Fetească Regală, Cuvee Vișan Rose (din Fetească Neagră și Merlot), producând cel mult 100.000 de sticle, anual, din care 80% vinuri albe. „Aligote-ul este soiul despre care mulți spuneau să nu îl vinificăm, pentru că nu are cotă de piață. L-am luat noi și a ieșit ceva ce a surprins pe toată lumea”, explică Marian. Fiind aproape un vin de colecție, fiecare sticlă este numerotată, în funcție de sortimentul din care provine. Face vinurile împreună cu un oenolog consultant, Cătălin Zamfir, dar Marian cochetează cu ideea de a deveni oficial oenolog.

Cu aceeași atitudine „măcar să încerc”, Marian l-a rugat de Horațiu Mălăele, în 2013, să realizeze designul unora dintre etichete. După ce a degustat vinul, cunoscutul actor nu doar că a acceptat, dar și-a făcut și un autoportret pentru Aligote. Pe eticheta de Feteasca Regală, Mălăele a schițat chipul Medei Victor, actrița ieșeană, care joacă rolul principal în filmul regizat de acesta „Nuntă mută”.

Pentru a merge mai departe cu încercarea, în toamna aceasta sau în primăvara anului viitor, 10 dintre cele 17 ha de vie le va replanta, pentru a-și mări resursele de struguri, prin întinerirea viei, și se va orienteze mai mult spre vinuri roșii, plantând Fetească Neagră. „Este nevoie de cinci ani, ca să poți scoate vin dintr-o vie nouă. Iar ca să faci un vin roșu bun este nevoie de zece ani, pentru că trebuie să ajungă rădăcina destul de adânc, ca să îți dea structură, corp. Fetească Neagră este soiul românesc cu cel mai mare potențial, care este cel mai cunoscut și în afară. Stă umăr la umăr cu Cabernet Savignon”, menționează Marian. Vor păstra Aligote-ul pentru că este un soi rezistent și are potențial de învechire. Valoarea investiției este de 160.000 de euro din care 75% speră să provină din fonduri europene.

Iar planurile de viitor prevăd extinderea spre turism – tururi ghidate pentru turiști și degustări. Și cine mai știe ce alte „încercări” va mai descoperi Marian.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii