Cautare




, Contributor

Lideri |
|

30 sub 30 – Emil Pantelimon: „Educația muzicală ne poate aduce un profit pe termen lung”

Muzica a fost mereu parte din viața lui şi a înțeles foarte repede forța fantastică pe care muzica o poate avea.  
136 30sub30 Emil Pantelimon

 

Până în clasa a III-a a colaborat ca ajutor de preot în două biserici ortodoxe, iar la 10 ani a început să facă o revistă a clasei, scrisă de mână și multiplicată la mama sa la serviciu. Revista a devenit bilingvă când Emil Pantelimon a ajuns la liceu, cu redacții în cinci școli și un tiraj de 8.000 de exemplare. Prima sponsorizare, de 2.000 de lei, a obținut-o în clasa a VII-a de la o bancă. A organizat  trei ani competiții sportive cu cai, în paralel cu tot felul de proiecte culturale.

Ajuns la București, la facultate, a început să lucreze intens la Festivalul George Enescu, care a fost pentru el una dintre cele mai bune școli de management cultural la care putea visa. A fost consilier pentru doi miniștri ai Culturii, a organizat activitatea Uniunii Muzicienilor Interpreți din România, iar acum coordonează departamentul de comunicare și organizează evenimentele și festivalurile Operei Comice pentru Copii și, de 4 ani, conduce Corul Național de Cameră „Madrigal Marin – Constantin” și Programul Național Cantus Mundi.

Vezi cum arată generația „30 sub 30” în 2019

Cum arată generațiile „30 sub 30” din 2012 până în prezent

 

Emil Pantelimon este convins că muzica poate schimba o societate și că mobilul schimbării sunt copiii noștri.  „În Venezuela, în 1975, un profesor de muzică a adunat câțiva copii de pe stradă în garajul lui și i-a învățat să cânte la diverse instrumente. Scopul a fost ca din cerșetori să îi transforme în mici muzicieni de colț de stradă. Ideea de bază este că Antonio Abreu a transformat Venezuela în țara cu 400 de orchestre de tineret în care cântă aproximativ 700.000 de copii și tineri, și El Sistema, pentru că așa se numește programul care a revoluționat sistemul social venezuelean, în instituția de educație muzicală care are în patrimoniu chiar și o flotă de avioane, cu care statul își face imagine la nivel internațional, participând cu sute de copii reuniți în Simon Bolivar Orchestra, la cele mai importante festivaluri de gen și schimburi culturale diplomatice”.

Pentru a înțelege și mai bine magnitudinea acestui vis, Emil afirmă că în anii 2000, programul a primit o finanțare bancară de 150 de milioane de dolari, pentru construcția de clădiri pentru orchestre. „Asta după ce un amplu studiu a demonstrat pentru Banca de Dezvoltare Inter-Americană, că educația muzicală produce efecte miraculoase în dezvoltarea individului și, astfel, fiecare dolar investit, aduce băncii înapoi 1,68 dolari. Deci un profit de 68%. Din ce? Din muzică. El Sistema a fost exportat în foarte multe țări, se investesc anual sute de milioane de dolari în acest sens, iar ELSA, reforma educației propusă de Obama, ridică studiul instrumentelor la gradul de obligativitate, la toate nivelurile de studii”, povesteşte Emil.

Programul Național Cantus Mundi, demarat în anul 2011 și instituționalizat prin HG în 2014, la ideea marelui dirijor român Ion Marin și prin specialiștii Corului Madrigal, dorește să schimbe România prin muzică. Cantus Mundi este un program de integrare socială prin cânt coral.

„Din păcate, calculele guvernului nostru nu au ieșit ca în Venezuela. Noi nu am înțeles că educația muzicală ne poate aduce un profit pe termen lung de aproape 70% și că orice copil căruia îi oferi șansa de a învăța muzică devine un element mult mai valoros pentru societate. Noi suntem în țara în care orele de muzică aproape au dispărut. Școala românească înțelege să scoată, încetul cu încetul, ora de muzică din programa copiilor”, spune Emil Pantelimon.

Dar tot România este țara în care a luat naștere Madrigalul, unul dintre cele mai valoroase ansambluri corale din lume – 55 de ani de activitate neîntreruptă și peste 4.100 de concerte, sunt cei mai buni indicatori ai performanței cu care Corul Madrigal își justifică această poziție de lider. „Am primit titlul de Ambasadori ai Speranței, Păcii și Libertății «Eleonore Roosvelt & Erik Nussbaum» la ONU. (…) De ce spun că Madrigalul / corul este soluția? Ridicarea nivelului de trai, nu prin investiții în economie, ci în cultură. Cum putem noi schimba asta în România? Cu mai multă implicare în educație și, cel mai la îndemână, prin muzică. Nu știm ce vor deveni copiii noștri? Medici, ingineri, IT-ști, tâmplari, cofetari… dar cu siguranță, activitatea care să îi structureze mental și social, cântatul la cor, le va folosi în oricare meserie vor alege”, mai spune Emil Pantelimon.§

 

#thankyou Cui mulțumești pentru că te-a ajutat să îți depășești limitele?

Este un fir care a continuat neîntrerupt să existe, de susținători, de oameni care m-au impulsionat și de la care am putut să ”fur” foarte multă experiență. Însă, cel mai important om care mă influențează astăzi este fiica mea.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii