Cautare




, Contributor

30 sub 30 |
|

30 sub 30: Creativitatea ca pasiune

Radu Baiaş are 24 de ani, dar pare că ştie dintotdeauna ce a dorit să facă „atunci când o să crească mare” – design industrial.
Radu Baiaş

În cele din urmă toate se leagă – oameni, idei, obiecte … calitatea acestor legături este cheia calităţii per se… nu cred în acest concept al «puţinilor înzestraţi», ci doar în oameni care fac lucruri de care sunt chiar interesaţi. Au ei un mod de a face ceva bun din orice”, spunea arhitectul Charles Eames, cunoscut pentru contribuţiile pe care le-a adus în lumea mobilei şi a designului industrial. Tocmai acest drum sinuos, aflat la intersecţia ştiinţei exacte cu simţul estetic, l-a ales şi tânărul Radu Baiaş, aflat acum la Linz, în Austria, unde studiază designul industrial.

Cum arată generațiile „30 sub 30” din 2012 până în prezent

Tocmai acest drum sinuos, aflat la intersecţia ştiinţei exacte cu simţul estetic, l-a ales şi tânărul Radu Baiaş, aflat acum la Linz, în Austria, unde studiază designul industrial. Spune că este greu de dat o definiţie scurtă a domeniului pe care a ales să îl studieze, dar ţine să precizeze, din experienţa personală, că este „un proces ce cuprinde foarte mulţi factori printre care funcţionalitate, estetică, psihologie, dialog, comunicare, formă, poezie”.

Povesteşte că interesul pentru design a prins rădăcini încă din copilărie. „La început a fost doar pasiunea pentru artă. Pe la şase ani am vizitat ansamblul Brâncuşi de la Târgu Jiu împreună cu bunicii mei şi ceva s-a întamplat în mintea mea. Ajuns acasă, am cerut un creion şi o foaie de hârtie şi am început să desenez. Bunica mea a văzut desenul şi, din acel moment, a început totul. Am urmat câteva cursuri de pictură unde am învăţat elementele de bază şi, ulterior, am studiat la Liceul de Arte Plastice Nicolae Tonitza”, îşi aminteşte tânărul. Mai  apoi, a realizat că acordă o atenţie deosebită obiectelor şi modului în care erau gândite. „Aşa am decis să studiez designul, un domeniu total nou pentru mine la acea vreme, dar totul a fost relativ uşor datorită background-ului artistic. Pe măsură ce descopeream, eram din ce în ce mai îndrăgostit de acest domeniu şi aşa am rămas”, spune Radu Baiaş.  Spune că, până acum, cea mai mare realizare a sa este faptul că a reuşit să dea viaţă unor obiecte imaginate de el. „Astfel, am realizat ce înseamnă ca un produs să treacă prin toate etapele de la idee, schiţă, machetă, prototip, până la raftul magazinului”, argumentează el. Căci a reuşit să ajungă să îşi şi vândă creaţiile.

Aflați cine sunt ceilalți membri ai promoției 2014 a Forbes România “30 sub 30”.

„Până acum, am realizat multe concepte pentru diferite companii din Austria, unde studiez, în cadrul Universităţii de Arte din Linz, departamentul design industrial. Separat, am făcut un joc de şah care poate fi găsit în câteva magazine de design din Austria, dar şi în România, la magazinul Dizainăr. De asemenea, am făcut scaune pentru amenajarea unui restaurant scandinav din Linz”, mai spune Radu Baiaş.

S-a bucurat foarte mult când a aflat că jocul de şah pe care l-a creat a fost ales să participe la Salonul Internaţional de mobilă de la Milano, în 2013, în cadrul standului Dizainăr, dar şi la Romanian Design Week 2013.  La Milano, s-a numărat printre cei 18 designeri care şi-au putut expune lucrările la celebrul salon datorită iniţiativei Dizainăr, primul magazin-concept de mobilier de autor și obiecte de design care promovează exclusiv designul românesc. Spune că a a câştigat bani încă din primul an de studii din diverse proiecte, iar acum chiar din produsele pe care le creează. Spune că talentul ţi-l poţi exersa în orice ţară pentru că designul nu are graniţe, în acest domeniu „pur şi simplu contează ceea ce faci”. De aceea, este dispus să îşi investească toată energia în această pasiune. „În viaţa mea, vreau să fac 90% design şi doar 10% lucruri adiacente. Dacă procentele s-ar inversa, atunci ar trebui să te gândeşti de două ori dacă eşti cu adevărat în mediul propice”, mai argumentează tânărul.

Citiți textele integrale în ediția tipărită a revistei, dar și în variantă digitală a revistei din webviewer sau în aplicația de iPad a Forbes România.

GALERIE FOTO: “30 SUB 30” 2014

Aflați cine sunt membrii promoției 2013 a Forbes România “30 sub 30”. 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii