Cautare




, Contributor

Social media |
|

30 SUB 30 – Creativii care ,,umplu dreptunghiurile”- Echipa Griffon & Swans

În ziua de azi, creativitatea înseamnă să poți umple cu viziunea ta unică un dreptunghi de fotografie, de ecran de computer, de caiet de desen ori de aparat de filmat. Câțiva tineri de succes o dovedesc din plin.
BARNA NEMETHI - 27 de ani

Ceea ce mă impresionează cel mai des la oamenii tineri și foarte tineri pe care îi cunosc în demersurile mele jurnalistice este o trăsătură pe care aș putea-o asimila, în linii mari, cu maturitatea. Dar, pentru că acest termen îmi sună de fiecare dată prea sec și incomplet când îl alătur, mental, personajelor cu care am avut de-a face, am învățat cu timpul să fac o deconstrucție a conceptului și să-l explic pe bucățele, ca pe un soi de înțelepciune care a luat-o înaintea anilor, asociată cu un strop de intuiție, cu o doză strașnică de tărie interioară și siguranță de sine, plus ceea ce s-ar numi, popular, ,,bun-simț”: acea empatie instantanee și rară, care face un om să-și asume mai ușor chestiuni de viață, moarte și orgoliu.

Vezi aici lista completă a promoției 2013 a Forbes România “30 sub 30”

Metafora dreptunghiului din titlu a fost una dintre constatările care au mobilat prima mea întâlnire cu echipa agenției de creație Griffon & Swans – Barna Némethi (27 de ani), Vlad Feneșan (27 de ani), Maria Desmirean (25 de ani), Andreea Ioniţă (27 de ani) și Mihai Nadolu (27 de ani) – având în acel context rolul unei concluzii pe marginea faptului că regizorii devin fotografi, fotografii devin creatori de modă, ilustratorii devin bloggeri și că, în general, nu mai contează ce scrie pe cartea de vizită, doar capacitatea de a transpune publicul într-o experiență inedită, oferind un ,,altceva” într-o lume plină de ,,ceva”-uri.

Clic aici pentru o galerie foto cu echipa Griffon & Swans

Exact ceea ce încearcă să facă și echipa Griffon & Swans din 2007 încoace, cu rezultate pe care cei cinci preferă să le numească ,,improvizații controlate ale imaginilor din mintea noastră”. ,,Lucrăm pe concept”, explică Barna, de profesie regizor. ,,Vedem pe parcurs dacă iese video, dacă iese shooting, dacă iese subiect de blog”. Destinații creative sunt destule, doar dacă trecem în revistă ce a făcut echipa în ultimii șapte ani: publicitate, creative-support pentru Google, ghost-writing, trei bloguri cu conținut 100% original (allhollow.com, apage.ro și griffon.ro), shooting-uri cu mai toate vedetele autohtone, videoclipuri și scurt-metraje de modă.

Pentru publicul larg, ei sunt cei care și-au imaginat mistuirea în flăcări a lui Smiley în videoclipul ,,Dreamgirl”, l-au dedublat în ,,Dead Man Walking” și, la sfârșitul lui iulie, au înfășurat-o pe Monica Bârlădeanu în steagul american pentru numărul pilot al unei reviste cu nume inspirat de un vers al poeziei ,,The Hollow Men” (scrisă de T.S. Eliot în 1925): ,,All Hollow”. Un titlu care, de altfel, sintetizează filozofia cu care au pornit la drum de la bun început: faptul că și ,,superficialitatea are un stil al ei, bazat pe estetica lucrurilor banale”.

Cum arată generațiile „30 sub 30” din 2012 până în prezent

Revista nu face decât să ducă mai departe, în format fizic, ideea de ,,creativity pool” pe care o exploata deja agenția, prin colaborările cu mai toți oamenii care au ceva de spus în România pe sfera creativă. ,,Noi furnizăm un teren de joacă pentru oameni cu idei”, zâmbește Barna. Un loc în care jurnaliști, fotografi, make-up artiști, stiliști sau designeri să-și poată realiza proiectele de suflet care nu se potrivesc cu locurile lor de muncă ,,oficiale”. Ca dovadă, pentru primul număr au colaborat cu oameni-cheie de la mai toate revistele glossy. ,,Vrem ca fiecare să-și arate lumii cea mai bună latură creativă”, explică Barna, ,,pe care poate n-a avut ocazia s-o scoată la lumină până acum”.

Inițiativa vine în întâmpinarea nevoii de neconvențional și de inedit în industriile creative românești, nu de dragul de a fi ,,altfel”, ci pentru a nu deveni sclavul unor tabieturi prăfuite și neproductive care s-au insinuat încet, dar decisiv, în conștiința publică a românilor. Aproape întotdeauna, discuțiile cu tinerii creativi de la noi ajung și în acest punct: România versus restul lumii. Barna recunoaște că ,,Griffon&Swans’’ s-a născut și ca o contragreutate la șiragul de prejudecăți adânc împământenite în industriile creative de la noi și trecute din generație în generație ca un fel de adevăruri absolute pe care nimeni nu se obosește să le mai conteste.

În România se consideră că banii și succesul compromit arta, că orice coleg de breaslă este automat un dușman de moarte (motiv temeinic să nu avem ghilda fotografilor, a regizorilor sau a actorilor), că orice film este ,,opera supremă” a regizorului, care trebuie să decidă totul (de la scenariu până la montaj) și că actorul trebuie să-și găsească singur răspuns la toate întrebările personajului. ,,În patru ani de actorie, un student aproape că nu aude de noțiunea de regizor”, râde Barna.

Vezi aici lista completă a promoției 2013 a Forbes România “30 sub 30”

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii