Cautare




, Staff

Lideri |
|

30 sub 30 – Andra Guțui și Marcela Sărmășan: „Namzya nu ar fi existat în altă formulă”

Colege de master, prietene și acum partenere în afaceri. Marcela Sărmășan și Andra Guțui au pornit împreună prima agenție de naming din România.  
126 30sub30 Namzya

S-au cunoscut la cursurile de master (Marketing online – ASE București) în perioada când aveau deja fiecare, pe mână, propriile firme, cu activități în graphic design și, respectiv, web development. La nivel profesional, tinerele au colaborat inițial prin proiecte comune, cu cele două companii în care activau. Unul din proiectele la care au contribuit a fost acela de a redenumi o companie din Marea Britanie. „Ne-a plăcut procesul, ne-a plăcut să studiem compania, să căutăm un nume nou și ne-am gândit atunci că n-ar fi o idee rea să ne specializăm pe acest lucru. Așa s-a născut Namzya”, spune Marcela, cofondator al agenției.

Dar cu ce se ocupă, mai exact, specialistul în naming? Trebuie să cunoască foarte bine povestea brandului căruia urmează să-i acorde un nume, să știe clar în ce mod se diferențiază acesta de competitorii săi și să știe cum se poziționează acesta pe piață.

Experiența timpurie în business, alături de cunoștințele de branding și marketing, precum și viziunea comună, au fost elementele care le-au susținut pe cele două antreprenoare, mulți ani mai târziu, să deschidă prima agenție de naming din România. Studiind piața, au sesizat potențialul de dezvoltare la nivel local, dar și regional, întrucât în Europa, spre exemplu, nu sunt mai mult de trei agenții de naming. La nivel de specializare în această sferă, nu există manuale sau cursuri speciale.

Vezi cum arată generația „30 sub 30” în 2019

Cum arată generațiile „30 sub 30” din 2012 până în prezent

 

„Am căutat documentații și nu am găsit prea multe. Cred că ne-a ajutat și nișa în care suntem, însă cel mai mult ne-a ajutat faptul că am creat lucruri noi, chiar dacă ideea noastră a fost privită destul de ciudat la început (…). «Oricine poate să facă un nume», replica asta am tot auzit-o de la cei din jur”, spune Andra Guțui.

Tinerele afirmă că, spre deosebire de clienții români, cei din afara granițelor sunt mai receptivi și înțeleg mai mult mecanismul de naming. În procesul de naming, există mai multe criterii de îndeplinit. Numele e necesar să aibă disponibilitate pentru a fi înregistrat în țările în care clientul își va lansa produsele. În funcție de poziționarea și personalitatea brandului pe care clientul și-o dorește pentru produsul său, specialistul decide direcția, decide dacă numele alese vor fi metaforice, sugestive sau descriptive, după cum explică cofondatoarele Namzya. „Cele mai bune nume trebuie să exprime poziționarea brandului. Și să găsești un nume care să exprime poziționarea brandului și să aibă și .com disponibil este foarte greu spre imposibil. Dar avem soluții pentru asta”, susține Andra.

Antreprenoarele se mândresc deja cu primul nume global lansat de Namzya: Altroz, denumire oferită unei mașini premium, din portofoliul Tata Motors, cel mai mare jucător din industria auto din India. Autoturismul a fost lansat în luna martie a acestui an, în cadrul Salonului Auto de la Geneva, iar procesul de numire a durat două luni. Altroz provine de la cuvântul „albatros”, o pasăre de mare, asemănătoare cu pescărușul, care zboară pe distanțe foarte lungi, fără efort, căpătând, la nivel simbolic semnificația eroului răzvrătit. Altroz este primul proiect distribuit din cele patru care vor fi lansate pentru constructorul auto.

„La Tata Motors a existat o sugestie de linie la nivel de denumire, pe care am finisat-o împreună cu ei (…) Noi lucrăm și pe arhitecturi de brand și luăm în calcul mult mai multe lucruri. În momentul în care dezvolți mai multe nume, deja gândești mult mai amplu. Și atunci trebuie să faci în așa fel încât numele dezvoltate să aibă sens unul în raport cu celălalt, în raport cu toată filosofia brandului”, explică Andra.

În prezent, Marcela Sărmășan și Andra Guțui mai au două proiecte în desfășurare cu grupul Duracell. În ceea ce privește companiile românești, specialistele au redenumit un produs star al companiei SanoVita, rebrandingul urmând să se concretizeze în decursul acestui an.§

 

#thankyou Cui mulțumești pentru că te-a ajutat să îți depășești limitele?

„După fiecare reușită ne spunem că nu am fi realizat acel lucru una fără cealaltă. Namzya nu ar fi existat în altă formulă. Dacă ar fi să mulțumim cuiva pentru faptul că ne-a ajutat să ne depășim limitele, ne mulțumim una celeilalte reciproc. Separat suntem foarte bune, dar împreună suntem de neoprit”.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii