Alexandru Neștian are 29 de ani și este absolvent al Facultății de Cibernetică din cadrul Academiei de Studii Economice din București. De-a lungul timpului, a constatat că abilitatea sa de a se integra perfect în orice mediu, indiferent de dificultatea acestuia reprezintă un atu de care trebuie să profite.
De aceea, a simțit că o carieră în domeniul IT nu i se potrivește, așa că a făcut trecerea către industria modei, de care prinsese drag încă de la primul său job de acest tip, la Tudor Personal Tailor. „Am continuat apoi la MARSAY și Zenonni Su Misura. Fișa postului nu a existat niciodată, mi-a plăcut să fiu omul responsabil pentru tot, pornind de la contabilitate, până la supravegheat liniile de producție din fabricile partenere”, spune tânărul. Curiozitatea și dorința de a construi și de ieși cu ceva în față au fost elementele care l-au pregătit pe tânăr să pășească pe un drum antreprenorial care avea să i se deschidă în față.
„Schimbarea a venit în 2015 când, într-o ședință unde aveam pe ordinea de zi un proiect de-al meu, am ajuns la concluzia că e nu e rentabil să producem o colecție capsulă de costume de ceremonie pentru un târg de nunți. Trebuia să vindem 60% din tot ce produceam ca să acoperim toate costurile și să ajungem la break-even. Fix când să terminăm ședința am pus eu, așa, o întrebare în gol: „De ce nu le închiriem noi?”, își amintește Alexandru Neștian.
Vezi cum arată generația „30 sub 30” în 2019
Cum arată generațiile „30 sub 30” din 2012 până în prezent
La sfârșitul aceluiași an, șefii tânărului i-au propus acestuia să pună în aplicare planul. Așa s-a născut iTux, primul serviciu de închiriat costume bărbătești din România, cu o investiție inițială de 50.000 de euro. A urmat apoi un showroom în zona de nord a Capitalei, o colecție care la lansare a numărat 100 costume și peste 200 cămăși și accesorii. Serviciul include și o zonă de consiliere în alegerea ținutelor, dar și beneficii precum modificări la cerere ale produselor pentru fiecare client în parte. Business-ul a pornit la drum, inițial, cu trei oameni, din care în prezent au rămas doar doi: Alexandru Neștian, alături de partenera sa de afaceri Ana-Maria Varvara, cu care operează în prezent afacerile din cele două locații din țară, cea din București și cea de la Cluj-Napoca.
Pe lângă barierele clasice de care se lovește un start-up, iTUX a trebuit să facă față ideii adânc înrădăcinate într-o societate românească dominată de consumerism și anume aceea de a poseda, de a achiziționa bunuri și servicii. Cu toate acestea, contextul prielnic de pătrundere a conceptului de sharing-economy a fost un element favorabil dezvoltării business-ului fondat de Alexandru Neștian și Ana-Maria Varvara: „Am știut de la început care este bărbatul iTUX și cum să ajungem la el. Știam că este <early-adopter-ul> care merge cu Uber și stă cu Airbnb când pleacă în străinătate și am încercat să comunicăm direct cu el prin mesaje și reclame amuzante și complet diferite de restul jucătorilor de pe piață de retail”, explică Neștian. Pe partea de made to measure, Alexandru este de părere că românii încep să înțeleagă mai bine ce înseamnă un costum de calitate, realizat pe comandă și știu ce să ceară și ce materiale să aleagă.
Afacerea înființată de Alexandru Neștian se mândrește cu trofeul și premiul cel mare în -valoare de 50.000 de euro oferit, în 2018, în cadrul competiției Startarium Pitch Day. „Premiul ne ajută să ducem iTUX și mai departe atât din punct de vedere al locațiilor din țară, cât și ca brand awareness național. Suntem pe cale să deschidem în curând o locație nouă și suntem în discuții pentru două noi locații (final de 2019 sau început de 2020). Colecția nouă este în lucru, aducem șase modele noi pentru bărbați cât și produse pentru femei și copii”, spune cofondatorul.
La nivel de rezultate financiare, iTUX a înregistrat anul trecut afaceri de aproximativ 200.000 de lei, cu o creștere de 40% față de sezonul precedent. Pentru acest an, luând în calcul locațiile existente, dar și cea care urmează să fie inaugurată, Alexandru Neștian estimează o cifră de afaceri între 400.000- 550.000 de lei.
#thankyou Cui mulțumești pentru că te-a ajutat să îți depășești limitele?
Printre cele mai importante persoane se numără partenera alături de care am făcut businessul, Ana‑Maria Varvara, care m-a susținut din prima clipă. I-aș mai mulțumi și lui Andrei Cismaru, unul dintre cei mai buni prieteni ai mei.