FacebookTwitterLinkedIn

La începutul anului 2018, s-a înregistrat cea mai mare creștere din ultimii patru ani a numărului femeilor antreprenor – care dețin calitatea de asociat sau acționar într-o firmă din România, cu peste 31.000 de firme în avans față de aceeași perioadă a anului anterior, arată datele prezentate de REGnet.ro, companie specializată în servicii online de înființare și modificare de SRL-uri și PFA-uri.

Astfel, în luna martie 2018 numărul femeilor care dețineau calitatea de asociat sau acționar într-o companie locală ajunsese la aproape 483.000. Dintre acestea, cele mai multe se încadrează în grupa de vârstă 40-49 de ani, respectiv un procent de 29% (140.216), urmate de femeile antreprenor cu vârste cuprinse între 30-39 de ani (27% – 130.615), de cele care au între 50-59 de ani (18% – 87.107), cele peste 60 de ani (16% – 76.982) și femeile antreprenor până în 29 de ani (10% – 47.826).

„În ultimii ani mediul de afaceri a înregistrat o creștere constantă a femeilor care dețin calitatea de asociat sau acționar în companiile din România, ceea ce demonstrează un interes din ce în ce mai ridicat pentru anteprenoriat în rândul femeilor˝, a declarat Cristian Barcan, fondatorul REGnet.ro.

Mai mult, potrivit unei analize realizată de compania de outsourcing Smartree în luna mai 2018, România înregistrează un decalaj de doar 5% raportat la diferențele salariale medii între bărbați și femei, fiind sub pragul înregistrat la nivel european, de 16,3%.

Totuși, conform Smartree, România este una dintre puținele țări din UE în care rata de angajare a femeilor a scăzut ușor începând cu anii 2000, stabilizându-se în jurul procentului de 58%, comparativ cu procentul de 75% angajați bărbați, în creștere în ultimii 5 ani.

Pe de altă parte, deși femeile sunt din ce în ce mai vizibile atât când vine vorba de antreprenoriat, cât și de cariere în marile companii, bărbaţii sunt cei care ocupă, în general, poziții mai înalte decât femeile.

Conform datelor prezentate de Eurostat, în „Viaţa femeilor şi bărbaţilor în Europa – un portret statistic, ediția 2018”, în jur de o treime (34%) dintre managerii din Uniunea Europeană în 2017 erau femei. Ponderea femeilor care aveau această funcţie nu depăşea 50% în niciun stat membru: cele mai mari proporţii s-au înregistrat în Letonia (46%), Polonia şi Slovenia (ambele cu 41%), Bulgaria, Estonia, Lituania, Ungaria şi Suedia (toate cu 39%). La polul opus, cele mai mici ponderi s-au înregistrat în Luxemburg (19%), Cipru (21%) Republica Cehă (25%), Danemarca, Italia şi Olanda (toate cu 27%).

Cel mai elocvent exemplu al antreprenoriatului feminin de succes din țara noastră este reprezentat de Anca Vlad, care a ocupat, în ultimii doi ani, primul loc în topul celor mai influente 50 de femei din România, realizat de Forbes. Ea face parte din prima generație de antreprenori români de după 1989. Este și vicepreședinte al Asociației Oamenilor de Afaceri din România (AOAR), organizație apolitică ce susține și încurajează capitalul românesc.

Cea mai mare companie din grupul Fildas – Catena, Fildas Trading, fondată de antreprenoare în 1991, a înregistrat în 2017 un nivel istoric al rezultatelor financiare. Cifra de afaceri a Fildas Trading a ajuns în 2017 la 2,66 miliarde lei, fiind cea mai mare realizată de la înființarea companiei, în timp ce profitul net raportat în 2017 s-a situat la valoarea de 103,5 milioane lei, cu 10% mai mare decat anul precedent.

Grupul deținut de Anca Vlad a pus bazele rețelei de farmacii Catena, în anul 1999. Cu peste 720 de farmacii la nivel național, peste 5.000 de angajați și 4,5 milioane de clienți fideli, Catena este în prezent cea mai puternică rețea de retail farmaceutic din țară și unul dintre cele mai puternice branduri românești. Rețeaua de farmacii Catena a înregistrat în 2017 o cifră de afaceri de 2,84 miliarde lei, în creștere cu 10,5% comparativ cu exercițiul financiar precedent. Anca Vlad se implică, de asemenea și în alte activități și susține arta, prin Galeria de Artă Contemporană Senso și prin Fundația „Fildas Art”, al cărei membru fondator este.