Cautare




, Staff

Tech |
|

19 pentru 2019- Cine ne influențează?

Pe fondul exploziei social media, o nouă „profesie” prinde contur, mai ales în rândul tinerilor: cea de influencer.
106 dosar 12 influencer

Conform celei de-a V-a ediții a studiului Consumer Report realizat de Starcom Media, în 2018, mai mult de jumătate din populația urbană deținea un smartphone.  Mai mult, consumul conținutului video online în rândul românilor a ajuns la 40% în mediul urban și la 70% în rândul adolescenților. Facebook rămâne cel mai popular canal de social media, cu o rată de creștere semnificativă în rândul segmentelor mai mature (familii cu sau fără copii). Segmentele tinere continuă să fie cele mai active pe majoritatea platformelor social media, în special pe Instagram, care crește vizibil de la an la an. De altfel, statisticilor legate de obiceiurile de consum arată că luăm decizii de a cumpăra diferite produse bazate pe recomandări fie de la apropiați, de la specialiști sau de la cei pe care îi admirăm.

Totuși, rețelele sociale precum Facebook, Instagram sau YouTube au devenit mai mult decât mijloace de conectare interpersonală. Odată cu puterea căpătată de acestea, companiile și-au îndreptat bugetele de marketing și publicitate către influenceri – persoane care și-au creat comunități online (followeri, fani sau abonați) cu care relaționează (creează engagement), și pe care au puterea de a le influența atunci când vine vorba de anumite comportamente sau de decizia de achiziționare a anumitor produse.

Influencerii au început să fie un fenomen și în România, urmând trendurile globale. Fie că sunt persoane cu diferite pasiuni (make-up, sport, gătit etc.), care au reușit să își creeze comunitățile de la zero, fie că sunt deja persoane publice, care aveau o comunitate de fani offline sau că sunt specialiști în domeniile lor, aceștia creează conținut (video, foto), în mod constant, pe care îl împărtășesc cu audiențele lor. Astfel, rețelele sociale precum Facebook, Instagram sau YouTube au devenit și instrumentele prin care influencerii își pot monetiza activitatea. Studiul realizat de Starcom Media evidențiază faptul că, în ultimii ani, rolul influencerilor a crescut în ceea ce privește decizia de cumpărare a consumatorilor. Pentru adolescenți, recomandările celebrităților sunt importante prin încrederea pe care o oferă unui brand sau serviciu, însă rezultatele studiului arată că influența celebrităților crește câte puțin în rândul tuturor segmentelor de public analizate.

 

Influenceri made in RO

Printre figurile consacrate ale online-ului românesc se numără Mikey Hash (Mihai Holhoș), care făcea vlogging pe canalul său de YouTube, atunci când acest concept încă nu era cunoscut în România. A devenit cunoscut datorită emisiunii sale online Doza de Haș, ajungând, în prezent, la peste 1,4 milioane de abonați. Acesta a fondat, ulterior, propriul studio profesionist care produce conținut video online. Un alt exemplu este BRomania (Matei Dima), care datorită sketch-urilor și vine-urilor sale a adunat pe pagina de Facebook peste 1,2 milioane de fani și aproape 950.000 pe contul de Instagram, având milioane de vizualizări. Alte exemple elocvente de influenceri care au comunități foarte mari sunt și artiștii – de exemplu, INNA a ajuns deja la 2,5 milioane de follower-i pe Instagram, fiind cea mai cunoscută artistă de origine română la nivel international.

Astfel, oportunitățile de business nu au întârziat să apară. Prima agenție de influencers marketing lansată în România a fost Global Influencers, care reunește cele mai cunoscute 50 de figuri din online, fie că sunt artiști, bloggeri sau vloggeri.

„Mă bucur că am anticipat nevoia dezvoltării unui business care aduce împreună creatorii de conținut din social media și brandurile de top. Folosirea influencerilor în campanii de imagine s-a dovedit un instrument excelent pentru companiile care doresc să interacționeze într-un mod cât se poate de apropiat și direct cu clienții lor. Am dezvoltat divizia Global Influencers, care reunește peste 50 de content creators, cei mai apreciați și urmăriți bloggeri, vloggeri, artiști din domeniul lor, iar acum putem spune că o mare parte din succesul multor proiecte realizate de companii se datorează și celor care le-au endorsat. Suntem trendsetteri pe piața din România și pe această zonă, aliniindu-ne astfel unui fenoment mondial”, spunea la momentul lansării proiectului Ștefan Lucian, Managing Partner Global Entertainment, cel care se află în spatele brandului INNA.

„Influencer marketing-ul este un fenomen care se întâmplă în toată lumea din ce în ce mai intens, de ceva timp și în România. Influencerii se împart în mai multe categorii, fie că vorbim de oameni care îți aduc putere de cumpărare sau oameni care îți aduc doar aport de imagine. Vorbim de bloggeri, vloggeri, instagrammeri sau artiști urmăriți de sute de mii sau chiar milioane de oameni, astfel că e bine, ca brand, să ai un produs bine plasat în conținutul oferit de ei. (…) Influencer marketing-ul este așadar un fenomen care nu poate fi ignorat”, adăuga Matei Dima.

Printre figurile reprezentate de Global Influencers se numără artiștii INNA, Antonia, Carla’s Dreams, Lariss, Nicoleta Nucă etc. și influencerii precum Alina Ceușan, Carmen Grebenișan, Laura Mușuroaea, BRomania, Flick, Mircea Bravo, Ilie, Maximilian, Laura Giurcanu, Selly etc. Conform datelor companiei, aceștia însumează 34 milioane de fani pe Facebook, 13 milioane de followeri pe Instagram, 3,5 miliarde de view-uri pe YouTube, 14 milioane de subscriberi pe YouTube, 1 miliard de view-uri pe Facebook.  De asemenea, Global a lansat Trending Influencers, agenție de micro-influenceri, din 10 nișe diferite, cu comunități relevante în social media, pe domeniul lor de activitate, printre care beauty & fashion, men’s lifestyle, travel, luxury, sports, arts, entertainment, teenage, parenting și professionals. „Studiem în permanență piața și ne propunem să rămânem trendsetteri și pe acest segment. Credem că următoarea etapă în influencers marketing este partea de targetare, de nișare pe micro-influenceri, cu comunități mici, dar foarte fidele, loiale, în care engagementul este mult mai mare decât într-o comunitate generalistă. Probabil că acesta este viitorul și pentru asta ne pregătim”, spunea la acel moment Olga Juverdeanu, General Manager Global.

Unde începe, însă, responsabilitatea influencerilor și a conținutului pe care îl produc? Faptul că aceștia au puterea de a influența audiențele lor presupune o responsabilitate din partea acestora, însă în prezent, nu există reguli clare cu privire la conținutul produs de influenceri. Totuși, în toamna lui 2018, Consiliul Român de Publicitate a lansat o invitație publică influencerilor să adere la autoreglementarea din industria de publicitate. Astfel, comunicarea comercială prin intermediul influencerilor ar trebui să se supună mai multor reguli.

Fenomenul influencerilor este în plină ascensiune în România, iar în viitor este de așteptat să iasă la lumină și mai mulți tineri care profită de puterea rețelelor de socializare.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii